[LO] Wat is het doel van hlupteugels bij longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

[LO] Wat is het doel van hlupteugels bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 08:58

Wij longeren nooit met hulpteugels of touwtjes. We hoeven dat ook niet want de paarden lopen bij ons altijd ontspannen en met swung en tact aan een halster met een longeerlijn. Ik merk dat veel mensen hulpteugels of touwtjes gebruiken, maar waarom? Welk doel wil je daarmee bereiken?
Ik ben daar erg benieuwd naar. (graag alleen serieuze reacties, zodat we wat kunnen leren van elkaar)

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 17:41

LiSSy schreef:
noury loopt ook wel ontspannen aan de longeerlijn zonder touwtjes, maar hij gaat dan niet aan het werk.
longeren zonder hulpteugels noem ik rondslingeren en staat bij mij gelijk aan losgooien.
ik longeer om te trainen en het is geen trainen als hij zijn spieren niet correct gebruikt. daarom gebruik ik touwtjes. wel zodat die ontspanning erin blijft, maar ook zodat hij zijn spieren laat werken die ook moeten werken.


Vreemde gedachte om te denken dat longeren zonder wat rondslingeren zou zijn? Hoe kunnen onze paarden dan met swung en tact lopen?
Nee, je kan zonder touwyjes heel goed een paard aan het werk zetten(misschien nog wel beter dan met touwtjes omdat de bewegingen vanuit het paard zelf komen en dus oprecht zijn) Ik denk dat je eerst eens zou moeten kijken voordat je het longeren zonder wat verwerpt naar simpel rondslingeren zonder training. Dat lijkt me niet terecht en zeker niet objectief. Je bent bij deze uitgenodigd als je eens in de buurt bent!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 07:38

LiSSy schreef:
ik ben gewoon van mening dat longeren aan het halster niet zo effectief is als met touwtjes.
de touwtjes doe ik ook heus niet zo strak dat hij gedwongen word, maar wel zo zodat hij geholpen word om de goede houding op de zoeken.


Ik ben het meer met je oneens. Natuurlijk mag je een mening hebben maar die moet wel ergens op gebaseerd zijn. Omdat jij kennelijk touwtjes gebruikt of nodig hebt om het paard de goede houding te helpen zoeken, zegt het niet dat iemand anders dat ook nodig heeft om die goede houding te zoeken! Wij gebruiken nogmaals nooit wat en de paarden lopen in de goede houding, worden goed getraind, dus zeer effectief. Dat je dat haast niet kan geloven kan ik heel goed begrijpen hoor...maar dat betekent niet dat het niet zou kunnen. Daarom noemen we die methode ook revolutionair! En het mooie is dat het voor iedereen te leren is! Of je de touwtjes nu strak of los doet(los is altiijd beter) je dwingt een paard, als dat niet het geval zou zijn zou je namelijk ook zonder kunnen longeren. Op het moment dat je dwingt kunnen de bewegingen niet vanuit het paard zelf komen. Een paard stimuleren is wat anders, dan gebruik je na het loswerken een hulpteugel of touwtjes maximaal 10 minuten en dan er weer af. Vandaar dat ik het dus dwingen vind. Bovendien vind ik de touwtjes een zeer slecht hulpmiddel, ook tegenover de methode van LH sta ik zeer negatief. Maar goed dat is mijn mening. Om te zien dat het toch anders kan hebben we zondag 17 aug open dag. Je bent, natuurlijk geheel vrijblijvend(dus ook met vooroordelen) van harte welkom! Dat geldt natuurlijk voor iedereen die dit leest.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 08:09

Dat is de methode waarbij touwtjes worden gebruikt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 10:19

Nuv schreef:
Aqua8horse, je zet zelf een stelling hier neer, en zo gauw er iemand reageert duik je er als een blinde op, om alles af te katten en te zeggen dat het wel zonder kan. Uitleggen hoe dat doe je niet, alleen iedere keer weer die uitnodiging om te komen kijken. Ik persoonlijk (en ik denk velen met mij) heb geen zin om naar Creil (geen idee waar dat ligt, maar dat ligt aan mij.. Haha! ) te rijden voor iets waar ik op voorhand geen reet van snap. Iets meer uitleg zou in al jouw topics op z'n plaats zijn, en niet iedere keer weer hetzelfde verhalen oprakelen dat hulpmiddelen zo slecht zijn. Er zitten zoveel zwarte gaten in jouw verhaal, iedere keer weer. Je bent bij mij al zo ver dat ik niet eens meer in jouw topics kijk, omdat het toch steeds weer hetzelfde rondje is..


Jammer dat jij dat zo interpreteerd, daar kan ik verder weinig mee. Dat jij mijn topics niet meer leest, vind ik prima. In een discussie gaat het vaak om voor en tegen. Een discussie wordt vaak gevoerd om van elkaar wat te kunnen opsteken. Dat jij onze methode niet begrijpt is logisch dat je de methode dan maar verwerpt is niet logisch en ook niet terecht. Als jij nou zo'n voorstander bent van hulpmiddelen dan bewijs je mij toch gewoon het tegendeel met een onderbouwing van wat je beweert. Daar heb ik persoonlijk meer respect voor dan een ander verwijten te maken. Voor alle duidelijkheid er zitten geen zwarte gaten in het verhaal.
En dat je niet naar CREIL wil komen ook prima, het is alleen wel wat zwak omdat je als je geweest bent immers pas echt kan oordelen. En denk je dat wij mensen uitnodigen om niets...nee, dat heb je toch echt mis denk ik. Dat zou betekenen dat wij onszelf voor joker zouden zetten, wees nou eerlijk dat doet toch niemand.
Ik wacht je reactie af.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 10:50

AnneOmie schreef:
Joehoe daar gaan we weer Nagelbijten / Gniffelen slofteugel... longeren met bijzet. Hier zijn al eindeloze discussies over geweest en we worden het toch nooit eens

Oh ja waar blijven die FOTO'S Cheese! nou Aqua8horse Verward


Nee, we gaan helemaal niet wat mij betreft.
De topic is "Wat is het doel van hulpteugels tijdens longeren"
Tot nu toe heb ik nog steeds aangegeven waarom ik wat vind. En daar is zo'n forum toch voor bedoeld? Je mag het best met elkaar oneens zijn maar dan moet je wel je kritiek onderbouwen anders heeft het geen enekele waarde. Kritiek die onderbouwd is kan je zien als opbouwende kritiek, daar kan je wat van leren.

De foto's komen wel, moet nog wat duidelijke zoeken en maken omdat ik geen onnodige diskussie wil over die foto's. Nu een vraggje aan jullie....nu plaats ik de foto's durven jullie dan ook toe te geven dat het anders kan?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers