[LO] hoe longeerlijn vastmaken aan bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

[LO] hoe longeerlijn vastmaken aan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 08:03

Hoe kan je het beste de longeerlijn vast maken aan het bit? Ik doe het nu zo:
De lijn door de binnenste bitring en vastklippen aan de buitenste. Ik heb nu een jong paard (foto's zie profiel) en zij vind het vervelend dat ik bij het van hand veranderen steeds de longeerlijn los moet maken, door het bit heen en vast moet maken. Ze begint dan met haar hoofd te schudden waardoor het probleem alleen maar groter word.

En werkt een longeerbitstukje goed? Ik heb er ooit eens een negatieve reactie van gelezen maar weet niet meer waar en wanneer. Verward

Wie kan me helpen?

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:00

ik heb een poosje met longeerbitstukje gewerkt en dat hielp bij mij super!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:02

gewoon 5 euro inveseren in een bitstukje.......anders door de binnenste , door de buitenste en dan aan de lijn vastmaken als een soort driehoek

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:56

Ik doe het hetzelfde als jij !! Soms met een longeerstukje maar ik mis dan toch een stukje druk dat ik kan geven tijdens het longeren..
Zoals Gijsenkim het doet heb ik het ook wel gedaan maar dat werd zón gedoe met mijn pessoateugel Haha!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:23

met een longeerbit stukje is het ook het veiligst want als je de longe gewoon door het bit doet en je paard trekt een keer dan word het hele bit door zijn mond getrokken en met een longeerbitstukje word het bit niet aan 1 kant door zijn mond getrokken!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:21

Ik doe hetzelfde als jou, aan de buitenring vastknippen als je m door de binneste hebt gehaald.
Maar pony vind dat ook niet echt fijn(ook jong) en ik ook niet, omdat als hij een beetje trekt dan geef ik een kneepje en dan komt dus eigenlijk alleen maar op de buitenste ring en dan zal hij eigenlijk juist verder naar de buitenkant gaan lijkt me Verward
(volgens mij heb ik het weer eens vaag uitgelegd zag maar wanneer je het niet begrijpt haha)

Ik denk dat ik me ook zo'n bitstukje ga kopen, maar ik heb eens gehoord dat je dan ook meer druk uitoefend op de buiteste ring (wat mij ook best logisch lijkt)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:27

ik vind door de bitringen ook niet echt handig,zoals vele al zeggen,als ze eens gek gaan doen trek je het bit door de mond.
ik doe het gewoon met zo'n longeerstukje,zitten volgends mij geen nadelen aan?
ja soms kan het eens een beetje klapperen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 19:08

Citaat:
Ik denk dat ik me ook zo'n bitstukje ga kopen, maar ik heb eens gehoord dat je dan ook meer druk uitoefend op de buiteste ring (wat mij ook best logisch lijkt)



Ja dat is ook zo. Misschien moet ik dan toch maar ff een bitstukje kopen, kan het altijd proberen. Want wat ik lastig vind, vooral met beleren, dat als paarden zich omdraaien en aan de andere kant gaan crossen. Dat is vervelend want normaal wissel je het om. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:37

Als je zonder bitstukje werkt, kan je de longe op de volgende manieren vastmaken:

slag om de binnenbitring en vastklippen aan buitenste,
door binnenste bitring, achter oren langs aan de buitenste.

als je geen slag om de binnenste bitring doet ben je in feite alleen aan de buitenste aan het 'trekken' inderdaad. Bitstukjes vind ik niet prettig, die 'scharen' waardoor het bit meegetrokken wordt.

Succes!

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:28

Koop het boekje van Lammert Haanstra waarin alles over longeren wordt uitgelegd, op een eenvoudige manier, met de nodige foto's.
Het is echt een aanrader voor iedereen die wil longeren i.p.v. rondslingeren aan een touwtje.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:49

door de binnenste bitring, over zijn hoofd heen (achter zijn oren), vastklikken aan de buitenste bitring.
=> zo doe ik het altijd

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:02

Bij een bitstukje vind ik dat je geen voldoende druk hebt op de mond.

Ik doe de lijn zo (zou het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen).
Je doet de lijn vanaf de binnenkant door de binnenste bitring heen.
Dan haal je hem door de buitenste bitring heen en dan weer terug naar de binnenste bitring.
Het voordeel hiervan is dat je dezelfde druk hebt als met rijden en het klappert niet zoals een bitstukje. Wel moet je het steeds losmaken als je van hand verandert.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:56

Een kaptoom werkt volgens mij het beste, kan je paard ook niet zomaar een klap in zijn mond krijgen als hij schrikt of wegspringt ofzo. Helaas worden ze nauwelijks verkocht en al helemaal niet in de maat die ik nodig heb (shetland of pony) ik longeer nu door het touw door de binnenste bitring te doen, dan over het kopstuk en dan weer vast aan de buitenste. Met zo'n longeerbitstukje krijg je de meeste druk op de buitenste ring. Dit kan je zo zien, gewoon is vastmaken en dan bij je paard blijven staan en dan aan de linker of rechterkant druk geven... Die dingen werken dus niet. Maar het is inderdaad wel een gedoe telkens dat wisselen als je van hand wilt veranderen, dan is een kaptoom denk ik toch het makkelijkst en het beste, maar ja dan zal ik er zelf een moeten maken denk ik Boos!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:46

Over het hoofd achter de oren langs werkt wel stevig in hoor!
Dit doe ik echt alleen met paarden die vreselijk vervelend zijn.

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:35

Ik ben niet zo'n voorstander van de longeerlijn vast maken aan de bitringen. Je krijgt een heel andere inwerking in de mond als bji het rijden. In de eerste plaats moet je ej afvragen wat je wilt bereiken met het longeren met een hoofdstel. Als je het paard wil laten wennen aan het bit kan je bijvoorbeeld de longeerlijn door de bitring, achter de neusriem door en vervolgens weer aan de lijn vast maken. De druk komt hoofdzakelijk om de neusriem en niet op de mond.

Als je je paard enige aanleuning wilt geven kan je gaan longeren m.b.v. touwtjes. Hiermee kan je je paard instellen op de manier die het meest geschikt voor het paard is. Een andere goede oplossing is het longeren met de dubbellonge. Bovendien erg leuk om te doen. HIerover staat inderdaad voldoende in het boekje van L.H.

Belangrijkste is dat je weet wat je wilt bereiken met je longeer training. hierkan je vervolgens hulpmiddelen bij zoeken.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:39

door de ene bitring over ze hoofd vasklikken aan de ander helpt onwijs goed en je trekt nooit aan 1 stuk

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 19:50

Ik werk altijd met de touwtjes, dit doen wij al jaren. En ik ben nu aan het experimenteren hoe ik het longeertouw beter kan vast maken. Ik ben nu weer een jong paard aan het inrijden en die longeer ik nu gewoon aan het halster.

Als je de longe door de binnenste doet, over de oren en aan de buitenste moet je hem met hand veranderen dan ook weer veranderen? Ik heb nl ook nog een heel vervelend paard staan die alleen nog maar vervelender word als ik eraan ga rommelen. Die kan gewoon geen tel stil staan.

Misschien is het beter om als ik longeer met de touwtjes de longeerlijn via de binnenste bitring vastmaak aan de neusriem..... Morgenvroeg maar ff wat uitvinden!

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:52

Ik longeer alleen met dubbele longe, als ik longeer doe ik dat om te trainen. Een dubbele longe geeft goede inwerking en je kan een paard goed recht te richten.
Je heb dan geen koppel stuk nodig alleen twee longeerlijnen

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:52

Wat ik wel eens doe: met een lage neusriem aan de binnenste bitring EN aan het ringetje van de neusriem.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:27

Ja een longeeerbitstukje helpt super

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:28

oeps,
Ja, een longeerbitstukje helpt super! Tenminste je hoeft het niet telkens anders te doen als je van hand gaat veranderen enz.
Ik vind het heel erg handig OK dan!
Whaha, ik ga zo op vakantie...duszzzz BYe bye en over een weekje bven k er weer ±0 doegg

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:01

Hoe ik de lijn vastmaak ligt aan de manier van trainen.

Hebben we de vorige dag zwaar getraint dan laat ik haar hooguit een half uurtje aan het halster lopen.

Wil ik haar spieren trainen dan gebruik ik of de slof en dan maak ik de longeerlijn aan de binnenste bitring vast

En wil ik echt dat ze wat zwaarder spierwerk doet dan longeer ik met een dubbele longe. Dan kun je het paard namelijk hoog en laag instellen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard verschrikkelijk makkelijk is. Mijn paard reageert namelijk super op stemhulpen en we hebben dan ook bijna nooit druk op de longe.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:37

ik doe m door de binnenste bitring, over t hoofd heen(achter de oren langs) en dan aan de buitenste bitring vast.
Zo heb je nooit dat je meer druk hebt op de ene als op de andere kant.
Ik heb sowieso bijna nooit druk op de longe.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:15

Voor de hengst heb ik een combinatie-hoofdstel. De leidsels maak ik aan het zadel vast en de longeerlijn aan het 'staloog'.
Bij de andere paarden doe ik het hoofdstel over het stalhalster en gaat de lijn aan het ook van dat halster.

Het combi-hoofdtel is overigens ideaal voor jonge paarden; je kan het makkelijk zonder bit omdoen en wanneer je maar wil dit erin haken. Dat gaat ook onvergelijkbaar veel makkelijker.
Als ik hier eerder mee kennisgemaakt zou hebben had ik alleen maar dit type aangeschaft. Is ook heerlijk veilig als je het paard onderweg vastzet; schuift niet zo makkelijk over de oren.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:09

Ik heb geleerd op mijn laatste stage dat je altijd druk moet hebben op je longeerlijn. Je gooit toch ook niet je teugels los tijdens het rijden?

Even offtopic: Ik lees dat hier paarden niet stil staan tijdens het wisselen van de longeerlijn bij het van hand van veranderen. Het lijkt mij vreselijk irritant, ik zou ze leren dat ze MOETEN stilstaan.