[VD]hoezo oudere paarden leren niet snel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[VD]hoezo oudere paarden leren niet snel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 13:45

boef is ongeveer 11 jaar oud en heel veel mensen zeuren dat oudere paarden niet zo snel leren, dat dacht je maar... boef kan in minder dan 2 maanden tijd toch al een aantal kunstjes
het eerste kunstje dat hij kon was een voetje geven, ik had helemaal geen verstand van vd en dus deed ik maar wat, het is wel gelukt, alleen heb ik geen zweepcommando, maar als ik wil dat hij een voetje geeft doe ik zelf mijn voet naar voren steken, dan doet hij het(toen ik het leerde had ik mn handen al vol aan boefie en dus geen plek meer voor een zweepje)
toen werd ik de groom van debo en heb ik dus al wat dingetjes geleerd..
ik vond stijgeren wel heel erg gaaf dus ging ik dat maar proberen, maar na een poosje kreeg ik door dat hij er wel wat vervelender door werd dus ben ik daar maar mee gestopt, om ongelukken(als hij het tegen me gaat gebruiken) te voorkomen, eerst maar is even wat andere dingen leren en dan zien we wel weer..
ik ben toen maar begonnen met een buiging, dat pakte die heel makkelijk op
nu probeerde ik pas toen ik op hem zat of die ook een voetje wou geven, en dat deed ie direct!!
ik las toen een keer hier dat je eerst hem moet leren te blijven staan als je wegloopt en je volgen etc. dus ben ik daar ook maar mee begonnen, het blijven staan werkt al aardig, met volgen heb ik nog mn touw ertussen hangen(van 3 meter)
ik wou hem ook op een blok zetten(strobaal), de eerste keer deed hij het direct goed, alleen toen probeerde ik het nog een keer en sprong hij er overheen Verdrietig nog een keer geprobeerd en weer springen.. etc. of hij gaat gezellig de strobaal opeten, dus nu ga ik mn pa eerst even een blok laten bouwen en daarna ga ik daar weer mee verder
ik heb al een heel ding in gedachten, een soort tribune, zodat ik hem ook kan leren traplopen met dat ding, maar ik weet niet of dat gaat lukken..
verder wil ik hem leren liggen en het compliment, maar dat komt allemaal later wel

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:04

Een ouder paard leert ook prima hoor! Of ze minder snel leren durf ik niet te zeggen. Ik denk dat dit veel meer de aard van het beest is dan de leeftijd!

Overigens MOET je echt geen zweet gebruiken voor VD hoor. Als jij het leuk vind om jou paard te laten steigeren als jij de handstand maakt dan kan dat net zo goed Haha! (Of het echt veilig is is een 2e Knipoog ).
Grapje natuurlijk, maar ik bedoel maar dat je echt niet met zweepje MOET werken. Het is gewoon handig. Zonder moeilijke kunsten kun jij je paardje aantikken daar waar nodig zodat hij duidelijker weet wat je bedoelt. Maar het is geen must Lachen

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat paarden steigeren tegen je zouden gaan gebruiken. Dit hoor ik zoveel en ik vind het zo niet waar...
Pinky steigerde toen hij hengst was best veel (soms ook erg gemeen). Ik strafte hem daar -uiteraard- voor. Toen hij 3 jaar was leerde ik hem steigeren op comando, en hij heeft het nooit tegen me gebruikt!
Ook vind ik het steigeren op commando en het steigeren tegen jou heel anders ogen. Als Pinky steigert op commando dan doet hij dat niet omdat hij zo graag wil steigeren maar omdat ik hem dat vraag en hem daarom beloon. Voor Pink is dat hetzelfde als een buiging of een pas geven.
Toch is het natuurlijk niet zonder risico. Als jij denkt dat jij en je paard er niet aan toe zijn of negatieve ervaringen door gaan krijgen vind ik het HEEL verstandig dat je het niet doet

Stilstaan is trouwens een 'kunstje' wat tot de basis behoort. Het fijnste is als je paardje eerst de complete basis kent (stilstaan, achteruit, volgen, stap, draf, galop op commando en ook alles zonder touw). Je hebt dan namelijk een hand meer vrij. Bijvoorbeeld om je zweepje vast te houden? Haha!
Ook dit MOET niet, maar het is echt zooooveel handiger als je paardje die dingen al goed beheerst.
Succes ermee verder!
*tsjee wat een verhaal*

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:32

Waarom ze niet eerder leren? Misschien omdat ze minder leergierig zijn dan jongere paarden. Ze worden nl wat ouder dus misschien wat hoe noem je dat? stijfer? Ze durven misschien de uitdaging niet aan?? Een verz. paard van mijn vriendin durft ook niet te buigen! Die vind het echt dood eng! en die is 6...

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 18:01

ik heb boef nog maar een half jaar, dus kon hem niet eerder leren, maar ik hoor heel vaak dat oudere paarden niet snel leren, wil boefie ook voor de kar gaan zetten en toen ik dat tegen de manegeeigenaar zei vroeg die zich af of die dat nog wel zou doen vanwege zijn leeftijd, vind ik niet kloppen. ik ga gewoon proberen mn commando's door een zweepje te vervangen, vind ik zelf ook makkelijker. boef is af en toe te lomp bezig en als hij bijvoorbeeld voer krijgt geeft hij vanzelf een voetje etc, straf hem dat wel af enzo maar altijd doet hij dat weer, hij gebruikt stijgeren nog niet echt tegen me, maar bv. toen hij naar de hoefsmid moest voor ijzers ging hij ook steeds stijgeren enzo, voordat ik hem dat leerde deed hij dat nooit.. de basis kent boef al aardig, had hem al achteruit geleerd, ben ook al een hele poos bezig met commando's voor het mennen dus stap, draf en galop kan die ook al, zonder touw kan ik hem denk ik ook wel in draf en galop krijgen, maar dan moet het in de longeerbak ofzo, niet in zn weitje, maar om de longeerbak staat nog geen lint(is nog niet af) dus dat kan ik nog niet uitproberen(aangezien om de bak ook nog geen lint staat).
een jong paard kan ook stijf zijn, als die alleen maar op stal staat en elke dag maar een uurtje buitenkomt of nog minder, dan kan een paard van 20 wat elke dag rijd en lekker soepel is veel minder stijf zijn, maar ik snap wat je bedoelt hoor

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:30

Hey!
Oudere paarden kunnen echt nog wel heel gemakkelijk nieuwe dingen leren hoor!
Ik had mijn oude merrie van 20 jaar ook nog vanalles geleerd zoals Spaanse pas, knielen, buigen,... en ik moet zeggen; ze werd er nog echt soepel van Haha! want daarvoor was ze tamelijk stijf...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:20

Ik denk dat oudere paarden makkelijker of sneller iets oppikken.... ze hebben eigenlijk bergen meer ervaring als die jongere paardjes. Dit is natuurlijk niet in alle gevallen...
Oudere paarden zijn vaak ook rustiger als jongere paarden...(ook niet altijd het geval natuurlijk)