[AR] 'Off-road'-wagen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

[AR] 'Off-road'-wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 12:42

Voor recreatieve tochten en afrijden/trainen van jonge paarden willen we een 'terrein'waardige tweewieler.
Er wordst absoluut never ever competitie of presentatie mee gereden, dus het moet praktisch én praktisch zijn Knipoog
Wagenmakerij Bakker bijvoorbeeld heeft een leuk ding, de Escape, waar ook schijfremmen op kunnen.
We zitten te dubben over het beste compromis wat betreft de wielmaat: hoe groter, hoe makelijker oneffenheden genomen worden, maar hoe hoger ook het zwaartepunt komt, dus de instabilitiet toeneemt. De maximummaat voor luchtbanden, 23", lijkt ons echter aan de kleine kant.
Iemand hier ervaring mee?

Verder een vraag over het type tuig. Alles is hier geaccidenteerd en vaak zelfs knwp stijl stijgend of dalend.
Dan tot slot het soort materiaal. Leer of nylon.

Vast bedankt.

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 11:47

Wij gaan never ever wedstrijden rijden.
Een vierwieler ís stabieler, dat zonder meer, maar ook minimaal 100 kilo zwaarder en met de dubbele rolweerstand. Gezien de stijgings% hier, is telt dat zwaarder dan wat wisselende belasting die je door zelf wat te verzitten nog voor een deel kan opvangen.

De meeste trainings-sulkies die ik gevonden heb kunnen met óf twee stoeltjes, waarvan één voor de menner, óf een 2p-bankje uitgevoerd worden. Achteraan is meestal een bagagemogelijkheid of is die makkelijk te frutten. Voor langere tochten onmisbaar.

Heb inmiddels een praktische en ook erg fraai kar gevonden, een 'Gelände-Sulky', die met alle mogelijke toeters en bellen als een supervering, remmen/parkeerrem en reflectoren onder de 95 kilo blijft. Inderdaad met verstelbaar bankje voor het zwaartepunt. Zit nog wel te dubben over 77cm. lucht- of 97 cm. massief. Lucht is véél comfortabeler, ook voor het paard door de lagere rolweerstand, maar de kleinere diameter en het lekrijden zit ik nog wat mee. Dat lekrijden los ik waarschijnlijk op met een paar trucs uit de enduro (off-road motorfietsen), maar blijft een klein nadeel. De massieve rubbers kunnen eventueel ook in extra breed (55 mm.) uitgevoerd worden wat de duurzaamheid weer wat vergroot. Keuzes, keuzes... Maar goed, de fabrikant zal beslist een deskundige mening hebben en aangezien zij er geen commercieel belang bij hebben zal hun mening vor ons zwáár wegen.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 17:39

De kar waar ik wel wat in zie staat op www.warco.de.
De luchtbanden hebben grof profiel en zijn 3.0" breed, wat ongeveer op 70 mm. komt. (de inchaanduiding is niet helemaal omrekenbaar), wat twee keer zo breed is als standaard massief rubber. Dit geeft op harde ondergrond veel meer grip en ook met remmen uiteraard.
Onze paarden hebben een stokmaat tussen de 152 en 160, dus dat zou wat de hoogte betreft nét moeten kunnen en ligt het zwaartepunt heerlijk laag.
Wat ik een prettige bijkomstigheid vind, is dat met weinig fantasie en een beetje handigheid de kar van verlichting kan worden voorzien, want dat is op de onverlichte caminos wel zo veilig.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 22:23

Een belangrijk 'accessoire' voor een groomplek is..... een groom. Voor kleine ritjes gaat dat soms wel lukken, maar voor langere tochten écht niet. Let wel, tis én een afrijkar voor de jonge paarden wat ik alleen doe én een recreatiekar voor dag- en meerdaagse tochten. Peuter in zijn autostoeltje ernaast, mijn lief te paard en karren maar. Nee, een groom gaat daarbij niet lukken.
Maarreh, de ponietjes hier trekken vergelijkbare karretjes op 16" wieltjes met drie personen de hellingen op, dus onze Andalusiërs zullen met die lichtlopende 200 kilo (max.) geen enkele moeite hebben. Tenslotte gaan ze met ruiter en zadel op hun rúg bijna twee keer zulke steile hellingen op. Wat kan de schofbelasting nu helemaal worden met zo'n licht setje? Zelfs met een hellings% van 15% wordt het gewicht niet meer dan een kilo of 30. Zet maar eens een waterpas met gradenverdeling op en een weegschaal onder de boom. Let wel, de vóórwaardse komponent kan wél fors toenemen, want die gaat over het totale gewicht, maar daar hebben we die remmen voor.

Trouwens net in het dorp een terrasje gepikt en op één na alle ingespannen paarden liepen met een normale trens terwijl een stang onder het zadel gebruikellijk is. Als reden gaf men op dat door de teugels makkelijk teveel kracht op het bit wordt gezet en een minder scherp bit voldoet.
Mijn burrman, met drie fraaie wagens, rijdt om dezelfde reden zijn paarden met rechte stang ingespannen en met brug onder het zadel.
Kijk, verkeer is hier geen punt. Mocht er eens wat drukte zijn en een paard staan te ku@@!, dan wacht iedereen gewoon even.

Ik word steeds meer wijzer!
Morgenochtend eerst met twee paarden de campo in en daarna eentje aan de lange teugel. Deze merrie is zo'n schatje dat die als eerste voor de kar mag. Voor die tijd moet ik echter nog véél droog oefenen in de mentechnieken.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 22:19

Billy schreef:
En als er wat fout gaat?


en als en als...en als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood.

Wat ben ik blij dat ik uit het land van zeurpieten en doemdenkers weg ben. Hier kunnen we ons vooral richten op wat goed gaat.

Zit nú naar een film te kijken die in de renaissance speelt en ma-lief stuitert met zoontje van 4 los naast zich op de bank met de sulky door het bos. Dan lijkt me een kind in een autostoeltje in moderne terrein-sulky over een camino nog zo stom niet. Parasolletje aan het frame en hij zit lekker in de schaduw.
Mocht jullie nog verder moraalridder willen spelen; ma rijdt er in het zadel op onze señora voor.

Heb inmiddels wagenwielen met luchtbanden tot 110 cm diameter gevonden. Nóg veiliger Tong uitsteken

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-03 18:05

jantina schreef:
Veiligheid boven alles zou je zeggen...


...en dát is ten eerste een illusie en bovendien niet correct. Maar goed, dat is een levensvisie die niet uit de lucht is komen vallen. Onze tocht hierheen is een bewuste keuze geweest om onze zoon níet in Nederland geboren te laten worden. Ook de boerderij is een bewuste keuze voor een in onze ogen kindvriendelijke omgeving.
Overigens kunnen jullie er gerust op zijn dat onze Bor aanmerkelijk beter in de gaten gehouden wordt dan hier de gewoonte is. Ook wij blijven Nederlanders van huis uit.

Bedankt voor alle goed bedoelde waarschuwingen en nee, we gaan niet zomaar 'ploep' met kind op de bok en zoals ik al tweemaal schreef gaat er wél een begeleider mee, alleen ervoor te paard waar ze ons inziens meer te vertellen heeft en niet achterop.
Ook weten we nu al dat we bijvoorbeeld Arabella er nooit voor spannen, omdat die soms zelf zomaar bedenkt dat ergens een 'monster' zit en we hebben verder de keus uit twee supermakke dames.
Het ritten maken met Bor is stap 'tig' in het plan en als ergens in de weg daar naartoe een kink optreedt, dan gaat er een streep door of wordt het een jaartje later. Er is geen haast bij en wellicht gaat het niet door. We willen de mogelijkheid echter niet bij voorbaat uitsluiten door de 'verkeerde' kar te kiezen.

De tweewieler van Ilidra is een heel nette, maar een voorbeeld van wat ik dus níet zou aanschaffen juist vanwege de veilighied; ik wil een lager zwaartepunt van de opbouw, hogere bomen, meer veerweg en luchtbanden.
De Gelände-Sulky van Warco.de met 100- of 110 cm. luchtbanden (waarschijnlijk met polyurethaan vulling) en remmen is wat ik bedoel. Komt een nylon met leer tuig voor en ik twijfel nog over paniekhaken. De dissel (?) moet wel op beide bevestigingsmethoden voorbereid zijn en dan kan ik in de praktijk uitprobroberen hoe het werkt.
Ook de bitten gaan we uitgebreid uitproberen. Een bit extra kost (hier)weinig en is nooit weg. Onze 'hofleverancier' is overigens www.davidmoran.net die hier op 15 minuten vandaan zit en bijvoorbeeld het hele assortiment van Zaldi is maar een fractie van wat ze in het magazijn hebben.

Nogmaals bedankt voor de raad en zorgen en wees gerust; we gaan 'niet over één nacht ijs. Wél is het leven om van te genieten en niet om je druk te maken over alle potentiële beren op de weg als je vooraf een goede analyse van de situatie hebt gemaakt en al het redelijke hebt gedaan om te voorzien in het voorzienbare en onvoorziene.

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:12

Zeker interessant en had die site waaschijnlijk never ever gevonden.

Ben nog druk aan het informeren en vergelijken. Doe nu ook ervaring op onder leiding van de buurman en heb er fiks wat vraagtekens bij gekregen. Vanavond ook een aantal afmetingen zitten doorrekenen wat remkrachte en kantelmoment betreft. Morgen gaan we naar een gróóóte bouwer/importeur bij Sevilla.

Snap steeds minder waarom ik vaak lees en hoor dat een vierwieler veiliger zou zijn.... Hoe zwaarder hoe veiliger indien alle andere parameters als spoorbreedte, wielmaat en zwaartepunt bv. hetzelfde zijn. Doch een vierwieler is, hoe ik de geometrie ook teken en doorreken, door de gestuurde voorwielen, en helemaal als de dissel op een centrale spil draait, minder stabiel dan een tweewieler.
Hier in de bergen kun je geen voorremmen gebruiken en dus is de maximale remvertaging ook nog een stuk minder. Immers de halve aslast, dus minder remmend vermogen, maar wél een grotere massa.
Verder hebben nagenoeg alle vierwielers een beduidend groter kantelmoment.
Op het waarom krijg ik (dan)ook(?) geen harde, narekenbare, antwoorden
Maar goed, zie waarschijnlijk wat over het hoofd. Weet jij wellicht hoe dit zit Ilindra?
Wacht dus nog even met iets bestellen/aanschaffen al heb ik op basis van wat ik nú weet de specificaties helder.

- licht i.v.m. bergachtig terrein
- meer dan twee zitplaatsen zijn niet nodig
- geen groom = geen groomplek nodig
- geremd (op de achteras)
- lange veerwegen
- gróóte wielen (i.v.m. terreinwaardigheid) en 23" is echt veel te klein
- fikse spoorbreedte
- laag zwaartepunt van de opbouw. Ik knoop zeker in het begin een zandgevulde kokerbalk onder de as(sen).
- hoge boom (jonge paarden)
- verstelbare zitplaatsen
- moet er nog een béétje uitzien, want we gaan er tenslotte ook mee naar de ferias: inclusief córdaba-pak en sevillana-jurk Cheese!

Helaas blijken luchtbanden groter dan 23" níet leverbaar. Heb wel twee fabrikanten gevonden die ze kunnen maken, doch de karrenbouw is niet in staat de minimale hoeveelheid af te nemen Huilen Helaas dus de keus uit te kleine luchtbanden of de goede maat op antiek massief rubber

Het plaatje wordt steeds kompleter, maar ook diffuus. Ik heb het steeds sterker wordende vermoeden dat de betere constructeurs sterk in hun ontwerpen geremd en geleid worden door de technische wedstrijdreglementen. Daar verkopen ze nu eenmaal de meeste moderne karren voor en eenvoudige economische principes dicteren het gemeenschappelijke gebruik van zoveel mogelijk onderdelen. Het andere grote segment van de markt, de presentatiewagens, wordt nagenoeg volledig door het klassieke voorkomen geregeerd.
Het resultaat is dat er maar weinig aanbod is in wat wij zoeken.

Inmiddels wel het, voor ons, perfecte tuig van nylon/leer gevonden en een keuze voor een eerste bit gemaakt; Thiedeman met rubber. Pelham met rubber staat reserve vanwege de mogelijkheid tot dubbele teugelvoering. Eerst echter maar eens met enkel teugels leren omgaan Haha!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-07-03 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:37

Een stang is in combinatie met de láánge teugels wel erg scherp voor een jong paard. Wij rijden de paarden op dikke gebroken trensen en de oudste merrie reageert op teugeldruk op de nek. Een stang is overkill.
De Thiedeman werkt bij zachte teugelvoering als een normale gebroken trens, doch door de kinketting kan het een geringe hefboomwerking krijgen indien nodig. De mate van hefboom kun je enigzins instellen door de plaats van teugelbevestiging.
De dubbele teugelvoering op de Pelham geeft je een vergelijkbare milde werking, doch de teugel in het onderste oog heeft een grote hefboom en is zo een noodrem.
De keuze voor rubber wordt gedicteerd door onze onervaren hand.
Mocht de praktijk een andere eis stellen, dan is een ander bit in een half uur geregeld.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 23:00

Billy schreef:
Ik denk niet dat een dubbele teugelvoering werkt over die afstand. En als je een Liverpool op het hoogste gat rijdt, heeft hij nauwelijks hefboomwerking.
Ook kun je het bit zachter maken door de kinketting wat losser te doen.
Je kunt beter een zeem om het bit doen als je hem zacht wil maken
Rubber wordt ruw en gaat schuren, en is niet zo paardvriendelijk als veel mensen denken.


De afstand heeft geen invloed op de arm = hefboom die in het bit zelf zit. Er veranderd door de lengte van de teugel namelijk niets in het bit of de hoek waarin het wordt 'bediend'. Door de lange teugel wordt doseren evenwel een stuk lastiger en dus de werking van het bit kritischer.
Het nadeel van een stang (voor een paard dat aan een gebroken trens gewend is) is, dat beide helften min of meer gelijktijdig bewegen als je maar aan één kant aanspant, ook al geef je nog zo netjes aan de andere kant.

Een lossere ketting is niet zachter. Hierdoor wordt alleen het moment dat de hefboom een afzetpunt krijgt wat later en in de praktijk daardoor bruusker.

Rubber ruw? Zou kunnen en vraag ik na. Lijkt me van de soort en kwaliteit rubber afhangen. Er is overigens speciaal tape voor, om het bit mee te omwikkelen, zag ik.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 23:07

[quote="Albert]

Een gebroken bit met kinketting is veel scherper dan een liverpoolstang, door de knevelwerking van het gebroken mondstuk.
Juist doordat de leidsels zo lang zijn in verhouding tot teugels, is een gebroken bit af te raden voor jonge paarden, je ontneemt het paard de mogelijkheid het bit op te vangen met de tong.
Dubbele leidselvoering zoals jij dat voorstelt zou het gewicht in de mond juist erg doen toenemen. Bovendien, als je met de hulpteugel in moet grijpen komt je hulp veel te zwaar aan omdat je normaal geen contact met deze teugel wilt hebben.
Al met al geen goed plan. Doe er gewoon een iets dikkere liverpoolstang in dat werkt veel zachter.[/quote]

Hmmm.... zit wat in. Heb ook een Liverpoolstang met rubber zien liggen.
Bert Jambon bijvoorbeeld echter beveelt voor jonge paarden juist een gebroken trens aan omdat die zachter zou zijn. Kortom: ben enigzins in verwarring.

Kijk, de techniek van de kar kan ik redelijk bevatten en controleren, want dat is héél eenvoudige voertuigtechniek.
Wat het bit betreft kun je zelfs als je schematisch een paardenmond tekent vaak twee kanten op redeneren. Dat van die knevelwerking komt daar echter wel uit als je aan twee kanten trekt. Vandaar dat ik aan rubber dacht.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 23:14

Billy schreef:
Ben nog steeds benieuwd of jij wel eens aangespannen gereden hebt. Ik wel, en vanuit die ervaring probeer ik je te adviseren. Maar ik kap ermee, want het is vergeefse moeite. Succes ermee.


Weinig. Daar ben ik mee bezig en ik ervaar dat het anders is en werkt dan onder het zadel en wil het snáppen. Niet alleen maar als een natte aap 'van horen zeggen' overnemen.
Ik neem graag iets van iemand aan. Héél graag. Moet het echter wel onderbouwd zijn, want zonder onderbouwing moet ik helaas aanhouden wat ik op dat moment denk te snappen. 'Helaas', omdat ik weet dat je nooit alles weet en ik op dit punt al helemaal niet Ik wil graag leren. Dus onderwíjs me!!! Leg het uit. Stellingen heb ik niets aan, die hoor ik hier tijdens het oefenen de hele dag al.
Ben ook niet te beroerd om een extra bit, of twee, aan te schaffen.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 23:31

Albert schreef:
Het is leuk om creatief te zijn, maar eigenwijs en onervaren is een gevaarlijke combinatie, verder ga je je gang maar Koe


Tsk..., tsk... Omdat ik 'waarom' vraag en niet meteen 'Oh Grote Mohammed roep?!

Ook jij zegt alleen maar 'is stabieler' en noemt dan de inderdaad wisselende belasting op/aan de singel die echter niets met de zijdelingse stabiliteit te maken heeft.
Leg het uit man. Dat van die knevelwerking neem ik gelijk van je aan!
Ik koop gráág een vierwieler als die inderdaad veiliger is. Heb tot nog toe geen narekenbaar argument gezien of gehoord en helaas heb ik bij mijn uitgebreide zoektocht alleen maar forse gewichtsverschillen gezien. Tussen 110 en 210 kilo bijvoorbeeld voor een twee- en vierwieler van vergelijkbare constructie zit.... Kán ook niet anders. Je mag namelijk geen zwaar geconstrueerde tweewieler met een licht geconstrueerde vierwieler vergelijken.

Ga overigens niets uitvinden. Koop beslist een kant-en-klaar product en wel van een gerenomeerde bouwer. Geen 'Polen-special' voor mij. Ik kan namelijk het kaf niet voldoende van het koren scheiden.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 23:04

De keuze is door externe factoren al vastgelegd; moet een vierwieler worden.
Licht, veilig (niet koplastig dus) en 'terrein'-waardig.
Komt mijn jarenlange ervaring met zeepkist-races toch nog van pas; die stuurden ook meestal met de hele vooras en ik heb nóg de littekens van de nadelen van deze constructie Boos!
Maar goed, zoals is opgemerkt hoef ik het wiel niet uit te vinden, dus er zal vast een geschikte kar zijn met ook nog verzette disselbevestiging en een vorm van fusee-besturing. De zoektocht is in ieder geval een stúk eenvoudiger geworden.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 22:29

Meevaller!! Onze oudste merrie blijkt al jarenlang voor de kar gelopen te hebben, ...met een Liverpoolstang... Bloos

Mijn buurman: 'Maar háár hoef ik niets te leren hoor Lachen Die heeft voor Paco Riso de huurkoets getrokken!'
Schijnt mega-betrouwbaar te zijn. Is dat onder het zadel inderdaad, dus we zijn benieuwd. Zal best fraai staan; is een spierwitte Andalusiër met een érg fraai hoofd en hoge knie-aktie.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers