Grondwerk (NH)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 10:54

Op de stal waar Aldira staat wordt er veel gedaan aan Natural Horsemanship. Ik wil met Aldira ook wel met grondwerk aan de slag ter afwisseling omdat ik nu alleen nog maar met haar in de binnenbak rijdt en dat gaat een beetje vervelen.

Weet iemand leuke oefeningen die ik zou kunnen doen?
(ik wil binnenkort in de binnenbak oefenen met 'enge' dingen, zoals plastic en een paraplu e.d.)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:28

Emiel voest is bij ons op de manege geweest. Hij gad daar een cliniv. ik heb ook het boek en dat is ontzettend leerzaam. daar staan ook leuke oefeningen in.

als je het boek wilt kopen moet je eens kijken op http://www.emielvoest.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 11:30

Dank je wel Heike,

Ik heb ook wat gevonden op http://www.horsemanship.org/grondwerk/grondw-navig.html voor als er nog meer liefhebbers zijn.

Heb je misschien een paar voorbeelden van oefeningen Heike? Ik kan van mijn instructrice en haar man ook cursussen krijgen maar wil graag morgenavond vast wat beginnen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:42

De meeste ideale situatie is in een ruimte van 15X15. Liefst zonder hoeken.
We beginnen met het idee dat we dit paard nog nooit eerder hebben gezien. Stel je open. Je moet nu je paard loslaten. Doe het halster etc af. Alleen maar kijken! Nu laat het paard al veel zien. Wat voor indruk maakt ie op je. Is hij bang, opgewonden. Durft hij te bewegen. Als je in een bekende omgeving werkt dat zal hij wel ontspannen zijn.

Dan stap je de ring binnen. Hoe reageert het paard als je naar voren loopt of naar achteren, Nu moet ik zeggen dat Julius daar r helemaal niets om gaf. Hoor. Maar zo staat het in zijn boek.

Goed ik begin nu met de oefening ‘wie is de baas.’ Ik noem het maar zo. Dit staat niet in zijn boek maar zo begon hij met de clinic en zo doe ik het met mijn paardje. Je kunt het wel in het boek lezen maar niet zo specifiek als ik het nu schrijf.

Oefening 1
Bij paarden kun je heel goed wie de baas is. Let er maar eens op. Stel een paard staat ergens. Het paard hoger in rang komt aanlopen en de lagere zal weggaan. Dit gebeurt vaak op drinkplaatsen. Het ene paard staat net lekker te drinken of een ander paard komt aanlopen. Nu gaat dat ene paard weg. De dominantere gaat daar gewoon staan zonder dat ie dorst heeft.

Dat gaan we nu ook doen. Ik loop altijd naar Barley toe. Ik maak mezelf groot en probeer haar van haar plaats te duwen. Ze moet al weg gaan als ik eraan kom. Ik raak haar niet aan. Ik heb trouwens altijd een touw vast. Van een meter of 4 a 5. Als ze niet luisterd dan zwiep ik met het uiteinde zodat dat een geluid je maakt. Als dat niet werkt kun je het uiteinde zachtjes tegen je paard aan gooien. Maar hij moet weg gaan. Na een paar keer gaat dat heel goed. Maar nu moet je jezelf klein maken en zorgen dat je paard blijft staan. Dat is moeilijk want nu zal je paard ook weg willen lopen. Na een tijdje moet je dan maar eens proberen of je paard achter je aan wil lopen. Hij accepteert je dan als echte leider. Je doet de oefening en dan loop je op en gegeven moment op hem af. Hij moet nu blijven staan. Nu ga je hem aaien en je loopt ook eens helemaal om hem heen. Je gaat hem overal aaien. Probeer ook maar eens onder hem door te kruipen. Veiligheid eerst hé? Als je nu wegloopt zijn er al veel paarden die je volgen. Dat is heel leuk. Maar als hij dat niet doet is dat nog niet erg. Dat komt wel

Oefening twee

De techniek bij het loswerken met paarden is gebasseerd op aanwijzigen. Die paarden begrijpen. In de kudde heeft de hengst de drijvende werking en de merrie stuurt als het ware. Dit betekend dat je met het voorste gedeelte van het paard je paard kan leiden. En met het achterste gedeelte kunt opdrijven. Dus met je ene arm 'sturende' hulp geven en de andere arm (richting achterhand) de drijvende hulp. je zult merken dat je paard van hand veranderd zodra je voor hem komt. je remt hem dan als het ware af. richt je je op de achterhand dan zal ie voorwaarts blijven (stap is ook voorwaarts)

Je gaat hem laten stappen om je heen. Gewoon door achter hem te blijven. Als hij wil stoppen dan zwiep je met het touw. Je hoeft dus niets te zeggen. Zo laat je hem ook eens draven. Dit kan zelfs door middel van je houding,. Hoe meer beweging jij maakt des te meer hij zal doen. Til je benen eens wat hoger op. Kans dat hij het ook doet. Als je met je armen gaat bewegen alsof je op een trommel slaat dan kan hij gaan draven. barley doet dat ook maar als hij dat niet doet dan gebruik je het touw. Ga je nu een paar passen naar voren dan gaat hij vanzelf de andere kant op. Ze ga je even door. Als het goed is dan zie je je paard veranderen. Op het begin houdt hij zijn hoofd hoog. “Wat wil je” zijn binnenoor is steeds naar jouw gericht. Dat moet anders is hij niet met jou bezig en niet toegankelijk. Hij moet eerst ‘open’ staan. Je ziet ook het binnenoor steeds bewegen. Na een poosje brengt hij zijn hoofd omlaag en gaat hij misschien zelfs kauwen. Dit is een hele erge onderdanige positie. Hij geeft zich over. Het is hetzelfde als een hond op zijn rug gaat liggen.

Je hebt nu al een hele boel bereikt. Dus je stopt. Hij heeft even pauze. Hij geeft zich tenslotte helemaal over en dat is goed. Dan proberen we het nog eens. Kijk eens hoe hij reageert op jouw. Stel hij draaft en jij maakt jezelf klein. Zet een stap terug. Je zult zien dat hij dan langzamer gaat.

Oefening drie.
Dit doe ik dus meestal. Nu gaan we de volg oefening doen. Je laat hem weer draven. Ook van hand veranderen onzo zodat hij met jou bezig is. Dan stop je en je laat hem naar je toekomen. Wil hij komen kijken of ie je volgt. Maar dat zal wel niet meteen lukken. Je gaat hem nu straffen en wel op de ergste manier wat je paard zich kan voorstellen. Je jaagt hem van je weg. Weg uit de kudde. Naar daar waar het onveilig is. Je laat hem dus weer draven. Je jaagt hem op als het ware. Dan probeer je het opnieuw. Na een paar keer gaat ie je wel volgen. Let maar op.

Tja dit is wat ik doe met Barley s zo moeilijk om uit te leggen op papier. Er zijn zoveel oefeningen die je kunt doen. Met cavaletti, vanuit andere posities (op een stoel ofzo) sturen. Tussen balkjes lopen zonder halster ofzo. Zigzaggen met alleen een touwtje aan zijn halster dat ook nog eens slap hangt. Wenden achterwaarts. Maar daar ben ik ook nog niet helemaal aan toe. Met deze oefeningen kun je alvast iets.

Hopenlijk heb je hier iets aan

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:42

Je zou de 7 games van Parelli kunnen gaan doen. Hiermee leer je het paard op je te vertrouwen, volgen, afstand nemen, om je heen cirkelen enz enz enz. Daar gaan die cursussen van Wim ook over (maar dan voor Veel Geld Haha! ). Ik weet niet precies meer waar, maar ze staan wel op internet uitgelegd. Misschien staat er op http://www.parelli.com iets over.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:43

ik doe ook 1 of 2 keer in de week grondoefeningen met Lois en das een combinatie Voest/Monty R./TTEAM en Parelli. Vindt Lois hartsikke leuk en wordt er lekker soepel van ook. Ik ben nu met zijwaards gaan bezig aan de hand en van het weekend deed ie het voor het eerst ook onder het zadel. Nog wel langs de muur, maar het begin is er Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 12:26