[NH]Hoe Dominante merrie laten zien wie de baas is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

[NH]Hoe Dominante merrie laten zien wie de baas is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 16:52

Ik zal de titel even verklaren; ik heb een 2-jarige merrie, die erg dominant is en totaal geen respect voor me heeft.
Als ik haar 'om' wil zetten, duwt ze net zo hard terug, loopt letterlijk over me heen enz.
Ik ben helaas helemaal niet bekend met NHS maar het spreekt me wel aan. Weten jullie misschien oefeningen hoe ik haar kan laten zien dat ze mij als leider moet zien, en dat ik de baas ben, en niet zij?
Of eventueel boeken die jullie me aanraden die met NHS te maken hebben en waarin uitgelegd staat hoe ik met een dominante merrie om kan gaan?
Alvast bedankt!

liefs,
Elke

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:23

Ik ken NHS niet, maar heb hetzelfde probleem gehad met een dominante merensmerrie, die altijd alleen in een wei heeft gestaan en dus totaal geen sociaal gedrag had.

Ik heb haar steeds opnieuw los gelongeerd in een goed afgesloten bak.

Iedere keer als ze ergens stil stond haar zwaaiend met een opgerolde longeerlijn (niet raken) weggejaagd en dominant achter haar aangelopen. Net zoals een leidende hengst in de kudde doet.

Als je dit lang genoeg volhoudt worden ze onzeker en gaan dan contact met je zoeken. Doe je het helemaal goed, dan zal ze je als een schaapje volgen als je wegloopt.

Ook in de wei als ze niet goed naar je toe komt gewoon weer weggaan (ze is dan niet interessant voor je).

Jij bepaald waar ze heen loopt, wanneer ze eet, drinkt slaapt enz. Net als in en kudde.

Het zal wat tijd kosten maar heb je de strijd eenmaal gewonnen danm zal met alles ook met rijden het een suk gemakkelijker gaan.
Bij onze merens heeft het me ongeveer een half jaar gekost, maar die was ook halfwild omdat ze bijna geen kontakt met mensen heeft gehad en alleen maar in een weitje aan de rivier gestaan in haar eentje zonder contact met wat dan ook.

Succes

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:31

Wat karuna heeft gedaan heb ik een paar weken geleden met een zeer dominante shetland merrie van 4 gedaan(zo dominant dat ze jou gewoon het land uit mepte). En sinds dien is het een heel andere pony geworden. Het zal voorlopig geen lieve knuffelpony worden maar je kan er tenminste normaal mee omgaan.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 01:50

Vind een dominant paard beter te trainen dan een onderdanig paard. Het enige is wat je moet doen, zelf dominanter zijn.
Accepteer dat soort kunstjes van haar niet, gewoon niet, desnoots geef je haar een schop.
Verder kun je wat dominantie spelletjes spelen, zet haar in da bak, of liever een halve bak, laat haar daar los.
Laat haar lekker haar eigen gang gaan, maar komt zij op jou af, dan ga je niet aan de kant, maak je groter en jaar het paard weg van je.
Komt ze niet op je af, dan valt het dominante wel mee, jaag haar dan van haar plek en pik haar plek in.
Dit soort spelletjes zie je jongen dieren in de kudde veel doen, oudere doe het overigens ook, maar meestal is hun positie al duidelijk......

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 05:36


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:18

Voor je probeert je anders te gaan gedragen tegenover je merrie, verdiep je dan eerst in de stof, of laat eens iemand komen die je het één en ander uit kan leggen. Dat is verstandiger (ik spreek uit ervaring hoor, niet om iemand de les te lezen). Stel, je wilt een join-up uitvoeren zoals hierboven aangedragen wordt. Je hebt dit nog nooit gedaan en komt zeker te weten op een punt waarop je niet meer weet wat je doen. Dit is niet gek hoor, maar hartstikke logisch, want ieder paard reageert anders op jou vraag/ bevel, want ieder paard IS anders en heeft een andere achtergrond. Zoiets werkt meestal niet letterlijk uit een boekje.

En wat ik ook belangrijk vind, je zegt dat je merrie dominant is, maar weet je dat wel zeker?? Tegenover jou kan ze ze misschien dominant gedragen, maar doet ze dat ook tegenover andere paarden? Zo niet, dan verklaart dat een hoop over jou gedrag, waar je veel aan hebt denk ik.

Boeken die ik je aan zou bevelen:
- Uw paard als partner
- Natural Horse-man-ship (wel engels) van Parelli
- Het eerste boek van Voest, Freestyle fase 1

Veel succes, en neem de tijd, probeer niet overhaast iets op te lossen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 12:40

Eigelijk stelt ze zich alleen tegenover mij erg dominant op, leon (snowdon hier op bokt) kan eigelijk alles met haar..
Nou is het wel zo dat ik toch al niet zo stevig in mijn schoenen sta, en ze een enorm sterkte Tinker is, met een flinke eigen wil.
Dus misschien dat ik dan harder op moet treden op een of andere manier?
Iedereen in elk geval enorm bedankt voor de reacties!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:42

Jij hebt het waarschijnlijk ook wat moeilijker bij die merrie omdat je vrouw bent. Dominantere merries reageren vaak wat beter op mannen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:14

Elke: ik ben het volledig met Elise eens! Ik heb van die drie boeken die zij aanraadt de eerste en de derde te leen voor je Knipoog Nu ben ik dan wel in Etten.. maar die boeken liggen in Dronten, dus die krijg je over twee weekjes!