(AR) 2 span met erg verschillende schofthoogte.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

(AR) 2 span met erg verschillende schofthoogte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 00:16

Hallo iedereen !

Ik heb 2 shetjes die in enkelspan voor de wagen(tje) staan. Het zijn 2 half broertjes van elkaar met een leeftijdsverschil van 5 dagen , en ze staan dus al hun hele leven bij elkaar. Ik zou dol graag lekkere lange ritten met ze willen maken , maar het probleem is dat ze na een half uur doordraaien en met alle geweld naar elkaar terug willen. Het begint meestal al met het verlaten van het erf , dat ze moeilijk gaan doen, maar dat is gelukkig ook zo weer over. Om dit hele gedoe te voorkomen zou ik ze erg graag in 2 span willen zetten , maar dan komt nu het probleem : de een is ong. 90 cm hoog en de ander is ongeveer 1.05 m hoog. Kunnen ze nu gewoon in 2 span lopen of levert dit erg veel problemen op Verward
En zo ja wat voor een problemen? Hoe het eruit ziet maakt me niets uit , want ik men voor m'n plezier. De kleine kan de grote probleemloos bijhouden , eigenlijk omdat de grote luier is als de kleine en dus al niet al te veel door wil lopen. Gaaaap
Maar je hoort zoveel verschilende meningen. De ene zegt dat het geen problemen opleverd. En de ander zegt dat de ene pony dan meer belast word dan de ander omdat de 1 meer moet trekken en de ander meer moet inhouden. Wat is er nu waar , want ik ben nu echt helemaal de weg kwijt. Frusty Als het niet kan , kan je de pony's dan wel leren om achter de wagen te lopen ( uiteraard met 2 personen op de wagen) of is dat gevaarlijk? Ik heb het namelijk wel eens gezien. Die persoon zei dat hun dat vaker deden tijdens lange ritten omdat ze dan zo de pony's konden wisselen. (eerst de een laten trekken en daarna de ander)Het is hoe dan ook tussen de pony's echte liefde Lovers en ik zou het voor hun erg leuk vinden als ze met z'n 2en tegelijk mee kunnen.
Wie o wie kan mij hier duidelijkheid over geven ?
Alvast bedankt , groetjes van Sandra en de shetjes Jhonny en Logan.

eeyore

Berichten: 428
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Nieuwehorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:07

Een kleinere pony kan zeker zo sterk zijn als een grote. Wij mennen tweespan met Friezen en ook die zijn niet even groot, maar toch is de kleinste bij ons duidelijk het sterkste en heeft ook de meeste werklust. Naar mijn mening is dat ook heel belangrijk. Het verschil is trouwens niet echt te zien toen ze aangespannen waren, want de kleinste maakt zich in het werk wat groter.

Tuurlijk is een helemaal gelijk span het mooiste, maar zie die maar te vinden. Wij rijden puur voor de recreatie, dus het verschil maakt ons niet heel veel uit. Als je er maar voor zorgt dat ze beiden in een goede conditie zijn voordat je aan de lange afstanden begint. Goed trainen, dan moet het volgens mij kunnen!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 09:37

Ik heb zelf nog geen 2span ervaring. Maar wel 'hand paard' naast de kar gehad. Meestal had ik Dennis voor de kar en ging Tammy mee. Gewoon met een veiligheids knoop aan de zijkant van de kar aan de bermkant. Maar ik heb ook Tammy voor de kar gehad en Dennis er naast. Tammy met Floor er naast ging ook prima. Pauleen en Nugget heb ik ook naast de kar gehad. Zodra ze weten dat ze met je mee moeten lopen zonder te trekken kan je ze ook aan de kar vast binden.
Ik zat altijd wel op een dusdanige plaats dat ik die pony altijd los kon trekken mocht er wat gebeuren.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:10

Wij hebben sinds kort een Gelder van 1.72 ongeveer naast mijn merrie van 1.60 m staan in het tweespan en dat gaat ook goed. Je moet alleen weten hoe je ze moet rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:26

Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar verder zou ik niet weten waarom het problemen op zou kunnen leveren.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:20

Gewoon aanspannen. Wat je kunt doen als het voor je ponies niet uitmaakt, is de kleinste aan de linker kant zetten want dan loopt die op het midden van de weg en dat is meestal hoger dan de zijkant en dan zie je het verschil niet meer Haha!

Zo hebben tegen mij wel eens mensen gezegd dat mijn ponies verschillend in hoogte waren en die verschillen een halve centimeter in schofthoogte maar de weg was gewoon scheef. Nou dat heb jij dan ter compensatie.

Ik heb ook wel enorm ongelijke spannen gereden ivm het beleren van het een of andere paard en dan kijk je niet naar hoogte maar naar braafte.
Ik heb daar nooit problemen bij ondervonden dus: gewoon doen en ik kan je vantevoren al aangeven dat de paarden 2span ook veel leuker vinden dan enkelspan.

Succes

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:02

ik heb altijd tweespan gereden met een fjord van 1.55 en een haflinger van 1.40. Nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:15

Gewoon tandem gaan rijden, de grote achter en de kleine voorop Haha!