[AR] Achterwaarts in het tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[AR] Achterwaarts in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 18:13

Na aanleiding van een dressuurwedstrijdje komende woensdag, heb ik de vraag hoe jullie je paard leren wat achteruit lopen met de kar is...

Ik heb gisteren een paar keer mn proef geoefend, waar enkele passen achterwaarts worden gevraagd. Aan de longe, onder de man en 'droog' snapt ie het prima, op commando, maar in de wagen snapt ie absoluut niet wat ie moet doen. Maar als ik naast hem sta met de kar erachter doet ie t wel weer...

Hoe leren jullie ze dat?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:18

Ik zou hulp aan iemand vragen die voor z'n borst staat. Dan kun jij het commando terug geven en de hulp daarvoor geven terwijl je helper de pony achteruit laat gaan. Als je dat vaker doet zal hij het verband gaan leggen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:15

Ik zal ook doen zoals Billy zegt. Er is wel een bepaalde manier voor, maar die kan ik je niet uitleggen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:45

Ik heb het Isolda ook zo geleerd. Met iemand ernaast die wat druk op haar schouder geeft en ikzelf op de bok een gaf het commando en een beetje druk op het bit.
Dat had ze heel snel door!

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:34

Als je het nu nog moet leren voor woensdag kan je het beter niet laten zien in de proef; de bedoeling is dat het paard zonder verzet achterwaarts gaat, als je het niet beheerst is de rust in de rest van de proef ook weg. Dat kost meer punten dan een onderdeel niet laten zien.
Het aanleren is al juist besproken.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:06

leren dat het commando 'terug' achterwaarts gaan is,en vervolgens als ie in het tuig loopt dus dat commando geven,en de ophoudende hulp met leidsel geven,dus alleen druk bieden op de leidsel met je handen(niet terug trekken,maar handen stil op de plaats houden)
let op dat je niet dit zegt:terug,kom,terug
want dan geef je dus twee verschillende hulpen die tegenstrijdig zijn.
verder als het op deze manier niet lukt even een ander vragen bij je paard voor de borst te gaan staan en tegen de borst duwen waneer jij terug zegt en de ophoudende hulp maakt

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:28

Dennis heb ik geleerd om op stemcomando+teugelhulp terug te gaan. Hij kan het nu ook alleen op teugelhulp. Als hij een keer niet braaf is raak ik hem even aan met de zweep op zijn schouder zodat hij door dat inpuls achterwaards gaat omdat ik hem begrens met mijn handen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:41

Wat ook wel eens wil helpen is iemand aan de achterkant van de wagen te laten trekken. De rest is hierboven al besproken.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:43

Of je laat hem heuvelop stilstaan om het achterwaarts te oefenen. Maar je hebt gelijk; het gewicht van de kar moeten ze niet voelen in het begin.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 01:49

Albert schreef:
Als je het nu nog moet leren voor woensdag kan je het beter niet laten zien in de proef; de bedoeling is dat het paard zonder verzet achterwaarts gaat, als je het niet beheerst is de rust in de rest van de proef ook weg. Dat kost meer punten dan een onderdeel niet laten zien.
Het aanleren is al juist besproken.


Ik heb t gisteren met oefenen geprobeerd, maar ik zag meteen dat ie t gewoon niet snapte. Ik kijk wel hoe ver ik hem krijg, want t commando kent ie, en hij leert snel, maar als t niet lukt laat ik het zitten. Heeft weinig zin om met m te gaan liggen vechten met nog n hele proef voor me