[AR] mennen met 'rijpaarden'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

[AR] mennen met 'rijpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 23:39

Ik zat vandaag per toeval te schrijven bij een regionale menwedstrijd, aan een dressuurbaan...

Ligt het nou aan mij, of worden bij het mennen veelal minder geschikte rijpaarden gebruikt? Ik zag een aantal aanspanningen voorbij komen, diverse met rijpaarden in het tuig...maar daar was dan ook werkelijk niet 1 paard bij waar ik met plezier een ritje op zou willen maken. Mager bespierde halzen, weinig imponerende gangen, stug en kort beenwerk, geen uitstraling....

Heb ik een verkeerde indruk gekregen van de mensport met wpn-ers, of is mijn vermoeden juist, is het mennen ook een soort 'restjes-depot' voor slechte rijpaarden?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:11

Ik denk ook dat het voor een groot deel ligt aan de menners zelf. Als mijn vader ment, loopt Jur plat door de bocht, kop in de lucht, onderhals erop, korte pasjes enz enz. Als hij maar regelmatig lest gaat het beter, maar jeetje wat een verschil van Jurga onder het zadel en Jurga voor de kar. Ze lijkt dan echt veel minder mooi en indrukwekkend.
Daarbij lijkt mij dat je vaak de bloedmooie dressuurpaarden met veel pit niet voor de kar zet, je moet er wel een hebben die heel nuchter is. En ja, niet alle goede menners die wel een mooi paard erg goed hebben lopen doen mee aan wedstrijden. Er zijn zoveel recreatie menners!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:14

Ik vin het nergens op slaan dat je zegt dat de mensport is voor afgekeurde rijpaarden!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:32

Misschien moet je eens kijken naar Ysbrand en wat hij voor de kar heeft lopen.........toch echt hele beste rijpaarden met hele beste gangen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:39

Bij IJsbrand worden de paarden óók onder het zadel getraind. Daar zweren de meeste koetsiers toch bij.

Ik vind overigens dat je in de lagere klasses (en ook nog wel in de hogere) van de dressuur en spring sport net zo goed die slecht bespierde paarden tegenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 09:48

Goh, interessant wat je daar stelt. Ik heb zelf geen standaard rijpaard (KWPN ofzo) in het tuig, maar ik heb een haflinger die ik voornamelijk berijd en als t even kan inspan. Zij komt juist meer tot haar recht in het tuig, dat staat haar gewoon beter, ze loopt ook mooier, en ze ziet er wat massaler uit, wat steviger, terwijl als erop zit dat niet zo'n mooi zicht is, het kan best, en het is nog niet in de richting van veels te groot en zwaar mens op paard, maar feitelijk ben ik te lang voor haar.
Ik weet ook wel dat Ton Kruithof (zit hier in de buurt) die ook in de proffesionele menwedstrijden rijdt, 's winters zijn paarden uitleent aan de manege om als lespaard te dienen. Zijn paarden lopen wel goed in t tuig, maar daar weet ik weer niet van hoe die onder de man lopen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 12:58

Haflingers zijn ook geen echte rijpaarden, dat zijn werk/trekpaarden die vroeger hoog in de bergen moesten werken.
Ze zijn kort en hebben duidelijk meer kracht in de benen(kwa zicht als je ernaar kijkt) daarom staat een haflinger vaak eerder mooi voor de wagen dan een kwpn.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 17:33

Wij rijden sinds kort aangespannen met mijn KWPN-merrie. Ik heb haar voor die tijd alleen maar onder het zadel gereden en ze loopt M-dressuur. Wij zijn er juist heel hard aan aan het werk dat ze ook voor de wagen mooi op achter gaat lopen met een ronde hals, dus 'aan de teugel' net als onder het zadel.

Ik denk dat de meeste menners die serieus dressuurmatig mennen toch ook wel streven naar een paard dat fijn door de rug loopt en lekker aan het bit is.
Dat er op zo'n wedstrijd ook mindere paarden of menners tussen lopen/rijden zal je waarschijnlijk altijd houden, dat heb je in de dressuursport net zo goed. Maar om nou te zeggen dat de menners het met de afdankertjes van het KWPN doen vind ik wel erg rechtlijnig.

Kijk inderdaad eens op een grote wedstrijd, waar de 'echte menners' aantreden. dan zie je (bijna) allemaal redelijk hoog in het bloed staande rijpaarden die dressuurmatig goed voor elkaar zijn.
De meeste van die paarden lopen in de dressuur (onder het zadel)ook minimaal op M/Z niveau.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 22:07

Toch, de wpn-ers die ik te zien kreeg, hadden dermate exterieurmatige tekortkomingen, die zijn gewoon helemaal niet fijn om op te rijden. Hele korte koten bijvoorbeeld, dat loopt echt niet fijn als je erop zit, mager bespierde halzen, die heel erg horizontaal aangezet zijn. Schrale bilpartijen....
Nope, ik kreeg bepaald geen zin om in het zadel te kruipen...

Maar het kan hoor, dat dit slechts toeval was....ik hoop het maar...
Het was overigens een SGW-mennen, het crossen was stoer!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:40

Waar zat je Dees?In Gorredijk? Had ik je kunnen zien...als toeschouwer.Misschien volgende keer als deelnemer.....

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:08

Wat ik op de wedstrijden tegenkom zijn toch prima paarden. Ook in Ermelo waren bijna alle van de 38 aanspanningen voorzien van goede paarden (1 nie vond ik), ook KWPN.
Kom zelf alleen op dressuur/vaardigheid (nkb style) wedstrijden in de regio en bezoek zondag pas mijn eerste SGW. In Schijndel (NB).
Wel zijn paarden voor de kar met een beetje verkeerde hals opzet moeilijk rond te rijden zonder hulpmiddel.WOrden veel paarden in de mensport hobbymatig 1 a 2 keer per week ingespannen.Het betreft toch vaak mensen die de gehele week moeten werken.
Nouja, daar krijgen ze ook niet echt spieren van in ieder geval. Zeker als het veelal ritjes over de verharde weg zijn, en dan in draf. Worden ze nog lekker kort van ook.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 18:12

Op de stal waar ik sta wordt zowat alles voor de kar geknoopt, ook spring- en dresuurpaarden.
En ik zou van geen van die paarden durven te zeggen dat het paarden zijn waar ik niet op zou willen stappen. Zo staat er hier sinds kort een die-hard dressuurprikker ( Tong uitsteken ) met haar 15-jarige Uniform, paard loopt ZZ-licht, maar ze zijn hem nu voor de kar aan het beleren. En hij doet het echt geweldig. Er staan hier ook een Elcaro en een Donnerhall voor de kar staan. De laatste 2 lopen beide Z2 dressuur, de Elcaro ook nog M springen. Verder nog een G Ramiro Z voor de kar gehad, ook een springpaard, en een heethoofd, maar deed het prima.
Ik kan dus van hier in ieder geval niet zeggen dat de slechtere paarden voor de kar gaan.

Ook nog een leuk detail, er staat hier een tuigpaardmerrie, onder het zadel een hele mooie verschijning, voor de kar lijkt het echter een paard dat niets bijzonders heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:34

Het ligt eraan waar je komt.
Er lopen prachtige paarden. Iemand die ik vrij goed ken heeft zelfs een echt rijpaard voor de kar, dus geen tuigpaard. Prachtig beest.
Ik ken echt prachtige menpaarden. Maar je moet dan wel naar de M en Z-categorien kijken. In de lagere lopen wel mooie paarden, maar loopt ook veel wat meer recreatie is.
Mijn kennis ment met zijn WelshCob die ik rijd in het M, en die kan zeker nog veel meer. Toch zullen veel er niet op willen stappen, veel knie-actie, dus niet doorzitten.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 23:55

Dees schreef:
Toch, de wpn-ers die ik te zien kreeg, hadden dermate exterieurmatige tekortkomingen, die zijn gewoon helemaal niet fijn om op te rijden. Hele korte koten bijvoorbeeld, dat loopt echt niet fijn als je erop zit, mager bespierde halzen, die heel erg horizontaal aangezet zijn. Schrale bilpartijen....
Nope, ik kreeg bepaald geen zin om in het zadel te kruipen...

Maar het kan hoor, dat dit slechts toeval was....ik hoop het maar...
Het was overigens een SGW-mennen, het crossen was stoer!


ik heb hier wel een verklaring voor
dit heeft niks met 'mindere' rijpaarden te maken maar puur met verkeerd getrainde paarden!die rare hals wat jij noemt is omdat de meeste menners mensen zijn die een beetje rondtoeren maar absoluut nooit dressuurmatig gereden hebben of nu aan les doen met hun paard,en daar gaat het ook de mist in.die paarden lopen jaren lang te sterrenkijken en de rug weg te drukken,hun achterhand niet gebruiken(gekke billen krijg je daarvan)en dan zie je ze op wedstrijd,maar die bespiering klopt gewoon niet.vaak zijn die sgw-ers ook nog eens in slechte conditie,omdat veel menners niet begrijpen wat een ongelooflijk zwaar trainingsprogramma je moet volgen om je paard in topconditie te brengen voor zulke wedstrijden.

maar de menners die dit wel doen trainen hun paard goed en hebben dressuurles,of de paarden worden dressuurmatig vaak onder het zadel gereden.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:07

Ik heb mij afgelopen weekend in Exloo vermaakt en inderdaad zie je bij de mindere "goden" paarden die het in de marathon best goed doen maar dressuurmatig niet voor elkaar zijn.
Overigens, ik heb toch liever een lelijk paard dat goed loopt dan een mooi paard dat niet loopt.
Bedenk wel dat een paard dat de bocht om valt sneller is dan een die dressuurmatig een bocht loopt.
Bij het samengesteld mennen wringt het tussen dressuur en marathon.
Alleen de toprijders kunnen dit een beetje compenseren.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 08:28

Over de marathons ken ik het wel. Wij hebben een oefenmarathon gereden zondag. En daar waren er veel dressuurmatig 10x niks.
De menners van onze vereniging kregen complimenten voor de nette dressuur (177 punten en nog iets in de 170). Beiden waren 3e, eentje bij de paarden, andere bij de pony's.
Veel paarden en pony's worden met mennen gewoon slecht dressuurmatig gereden, en dan krijg je dat ze er minder mooi uitzien.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 21:08

Tja je kan echt alles voor de kar zetten. Bij mij op stal tenminste wel hoor. Onze goedgekeurde dekhenst Kingston (springpaard gefokt) spannen we gewoon in het enkelspan in. Tuigers hebben we genoeg en basispaarden ook. Veel springpaarden en eigenlijk echt alles.
Maar ja hoe een paard eruit ziet ligt ook wel aan diegene die ermee rijden. Wij rijden ze ook gewoon onder het zadel en in het enkel- 2 of 4 span.