[NH] pony niet te vangen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

[NH] pony niet te vangen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 10:07

Heeey

Mijn vriendin heeft sinds een tijdje een pony samen met haar zus.. Hartstikke leuk beestje heeft Z1 dressuur gelopen. Staat nu ook bij mijn pony op stal. Maar de pony genaamd Ghost buster is echt niet te vangen!! In de bak blijft ie rondracen.. In het land ook. En zelfs met lekkers komt ie niet. We hebben echt al vanalles geprobeert om hem gewoon te vangen.. Ook als ie wegliep net doen of je hem wegjoeg en zo. Heeft iemand misschien een tip?? Nu rijden ze namelijk alleen als de pony's binnenstaan (heel vroeg of heel laat)

Groetjes Hester

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 12:22

Oefenen , oefenen , oefenen en nog eens oefenen ....

Zet hem eerst in een kleinere ruimte (longeerbak of zet een stukje bak af van ongeveer 15m doorsnee) en dan zo om het uur ofzo ga je er even naartoe om hem enkel en alleen wat lekkers te geven en even te kriebelen . Ga er niet achter jagen , als hij weg loopt wandel je hem gewoon heel rustig achterna . Als je wat in zijn buurt geraakt spreek je hem rustig toe ( "vraag" of dat hij blijft staan ) en als je tot aan zijn hoofd raakt geef je hem wat lekkers en ga JIJ weer weg VOOR dat HIJ weg gaat .
Je kunt dit dus best eerste in een kleine ruimte doen omdat je anders flinke stukken kan gaan wandelen Haha! ( wandelen dus hé , NIET lopen/roepen/brullen ,...)

Als hij in de kleine ruimte niet meer van je weg loopt probeer je hem eens in de grotere ( nog niet op het gras) en herhaal je daar de hele procedure opnieuw totdat hij ook daar op ieder moment van de dag aan te halen is . ( je geeft hem enkel wat lekkers , je neemt hem er niet uit om te rijden !!)
Wat je ook moet doen is telkens als je hem van de wei/uit de bak haalt en op stal zet hem een kwart schepje brokken geven . (Doe half uurtje op voorhand) en ga dan pas rijden . Zo linkt hij het op stal gaan niet meteen met werken maar met iets lekkers en dan zal hij zich in de toekomst makkelijker laten vangen .

Als hij in de bak goed aan te halen/vangen is ga je over tot de laatste stap en dat is de wei . Ieder uurtje even wat lekkers geven ( al wandel je er een uur achteraan , je moet blijven proberen totdat het je lukt anders weet de pony dondersgoed dat hij echt niet moet als hij niet wilt en het maar lang genoeg doordrijft . En dat werkt zo dus niet .)

Zo heeft 1 van mijn pony's het ook geleerd en die komt nou brullend aangaloperen als je aan de wei aankomt . Haha!
En dat was vroeger Satan himself als het om vangen ging ...

Oefenen dus , wees relaxt en ontspannen ( boei je vooral niet op , zeg tegen jezelf dat je de hele dag hebt en komen doet ie! ) en herhaal alles zoveel als nodig is .
Wanneer hij het later allemaal goed doorheeft moet je er nog steeds iedere dag even bij in de wei gaan staan om hem een aai te geven . Dat lekkers kun je namelijk afbouwen , dat vervang je gewoon door een kriebel en af en toe een snoepje erbij (zo word dat laatste ook geen gewoonte). Ik durf wedden dat hij op den duur ook naar het hek komt gestormd als hij je ziet aankomen . Mits je deze hele procedure consequent toepast , no matter how long it takes !

Succes !

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:14

je kunt ook zelf in de wei gaan zitten, een boek gaan lezen, en vooral NIET naar je pony kijken. de nieuwsgierigheid wint altijd. het klinkt een beetje raar, maar het is echt zo. als je je paard aankijkt als je hem wilt pakken (niet vangen) dan stel je je als het ware op als een roofdier, als een leeuw bijvoorbeeld, het paard denkt dan dat jij hem aan wilt vallen. als de eerste methode niet werkt kun je ook proberen om zelf door de wei te gaan lopen, zonder naar je paard te kijken. en dan steeds iets dichter bij gaan lopen. als je dan bij hem in de buurt bent en hij blijft staan bij je, laat je hem eerst aan je ruiken en voelen, daarmee zegt hij als het ware dat hij het accepteert. dan kun je heel rustig het halstertouw aan gaan klikken. of je loopt eerst nog een keer weg, en doet dit nog een keer. zo win je wel vertrouwen van je paard. ik zou hem echt niet gaan paaien met voer, dat werkt bij paarden averechts.

succes ermee!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:21

ze moet ook de pony niet vangen, de pony moet haar vangen Knipoog

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:22

en áls je em heb wat lekkers geven!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 20:46

ik had pas ook zon ponytje, een welshje.. die maakte er echt een spel van.. totdat ik het boek van monty robert had gelezen. die gaat, voor hij een kudde wilde paarden vangt, eerst dagen achter ze aan, jaagt ze bewust op, dan vinden ze het spel namelijk ineens niet meer leuk. dus in plaats dat de pony met jou speelt moet jij het met hem doen. gewoon net zo lang van je weg sturen tot hij het spel niet meer leuk vind. echt, mij heeft het 100% geholpen. en als hij dan braaf blijft staan, super belonen!!!! nooit boos worden als je je geduld verliest, dat werkt averechts, ik weet dat dat heel moeilijk is, maar bewaar je geduld, dan zul je zien dat het iedere keer dat je deze methode gebruikt makkelijker word.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 12:52

niet werken met voer, als je je paard dan niks meer geeft worden ze echtvet pissig, en sommigen zelfs gevaarlijk, of ze gaan bijten.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:11

met voer werken kan wel maar wel na een paar keer al afbouwen. laat het niet vanzelfsprekend worden maar doe het gewoon zo af en toe. dan raken ze er niet aan gewent. de 1e paar keer kan je het gerust doen. maar voer hem dan niet vanuit je hand maar gewoon wat biks in de voerbak of op de grond. dan gaan ze echt niet bedelen!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:46

lonneke schreef:
met voer werken kan wel maar wel na een paar keer al afbouwen. laat het niet vanzelfsprekend worden maar doe het gewoon zo af en toe. dan raken ze er niet aan gewent. de 1e paar keer kan je het gerust doen. maar voer hem dan niet vanuit je hand maar gewoon wat biks in de voerbak of op de grond. dan gaan ze echt niet bedelen!!


Precies , zo bedoelde ik het ook
In het begin met voer lokken , altijd gepaard laten gaan met een lekkere kriebel en op den duur het voer achterwege houden . Behalve als je hem op stal haalt , dan geef je hem een handje brokken ( in z'n voerbak , ik zal het er maar weer bij zeggen Tong uitsteken )

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 21:38

ok, ik bgrijp het nu ook. dat kan idd wel, maar ook echt niet te lang, en als dat een slim paard is dan moet je het echt heel snel afbouwen, als het op een gewone manier wel lukt, moet je denk ik gewoon niet beginnen met voer

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:15

Misschien en ik weet niet of dat zo is ... dat je hem alleen pakt als de pony moet werken ... probeer hem althans een ste pakken voor alleen wat lekkers of alleen een poetsbeurt ... Pony heeft op een gegeven moment door getverdemme weer werken bekijk het maar ! Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 09:23

Sorry dat ik zo lang niet reageerde!! Maar echt hartstikke bedankt voor de vreselijke nuttige tips. Dat achter hem aan zitten (opjagen tot ie het niet meer leuk vind) heb ik ook al eens gedaan. Hielp pas toen we met een longeerzweep aan kwamen. Maar ik denk dat het vooral aan het rijden ligt, omdat ze hem eigenlijk alleen daarvoor uit het land halen (nah ja, proberen te halen). Omdat als je hem na het rijden los laat in de bak, hem zo weer kan pakken. Dus misschien moeten ze dan maar een tijdje niet gaan rijden of zo. Nu vragen ze trouwens of ie 's ochtends kan blijven staan op stal zodat ze hem niet hoeven te vangen om te rijden. Dan krijgt ie op zich wel als beloning dat ie het land in mag na het rijden..

De volhouder wint.. We merken vanzelf wie dat is!

Groetjes Hester