[AR] Voor de wagen "aan de teugel" lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[AR] Voor de wagen "aan de teugel" lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:53

Als ik Amanda inspan, of erachter loop gaat direct die neus diep, mooie buiging, bitknauwen, ontspannen en alles wat er zo bijhoort. Waarom doet ze dat? Ik rij er ook op, maar dat is recreatief, met veel vrijheid en bijna altijd waslijnteugels, dan gaat ze niet zo diep lopen uit zichzelf. Ook als ik erachter loop zijn de leidsels relatief slap, vind ik namelijk prettiger mennen en de paarden lopen er ook bij mij beter op.
Maar ik vraag het me toch af, dus als iemand het weet waarom ze dat doet?

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:18

Lekker makkelijk Pling Probeer dat maar eens met een tuigertje.
Ene paardje heeft de hals nou eenmaal meer voorop gemonteerd en de ander meer bovenop toch? Dat bepaalt in grote maten hoe makkelijk ie naar beneden loopt. En als de rugspier eenmaal lekker lang is geworden(of getraind) zal als ze zo ontspannen is automatisch zo'n neerwaardse houding aannemen.
Ze loopt minder diep als je erop zit omdat haar rug belast is, en om diep in te buigen moet ze haar rug verlengen en rond maken wat moeilijker gaat op zo'n moment. Mischien rijd je onder het zadel zonder oogkleppen en anders met, wat haar op zo'n moment meer te kijken geeft?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:59

Weet je zeker dat ze niet achter de teugel loopt om de druk te ontwijken? Je hebt wel gewoon aanleuning als ze dat doet?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:15

Den liep/loopt van zich zelf ook makkelijker voor de kar nagevelijk dan onder het zadel.
Zo gister ook, heel braaf nagevelijk. Maar is dat anders afgelopen(die topic: 'Nee, niet nog een keer.......').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:23

Volgens mij niet om druk te ontwijken, als dat het geval is gaat juist die neus de lucht in. Omdat ze het uit zichzelf doet, en ook zo blijft lopen, en daarnaast ziet het er goed uit denk ik dat ze dat doet omdat dat comfortabeler loopt of trekt ofzo, maar ik heb er geen verstand van dus daarom vraag ik het.
BTW, Tessebes GEFELICITEERD!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:20

Bedankt Maya!

Ik heb een tijdje met een pony voor de wagen gereden die iedere keer achter de teugel dook. Ik kan vanaf hier niet zien of dat bij jou ook het geval is. Als je gewoon aanleuning hebt als je ment, dan is er niks aan de hand.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:31

Je hebt met mennen waarschijnlijk ook een ander bitje (zeemlapje o.i.d. erom?). Dat in combi met wat Unitas al zei, lekker kauwen en ontspannen waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:09

Met mennen hangt er een Liverpool in in plaats van de dikke bustrens die ik voor het rijde gebruik. Maar met bustrens staat er ook in no-time een giga schuimlaag op haar mond, dito bij stang, Amanda knauwt er heel veel op. Is toch ook een teken van ontspanning meen ik me te herinneren.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:22

De meeste pony's die ik ken lopen beter nagevelijk voor de kar als onder het zadel. Zelfs mijn pony die het liefst in de lucht loopt met zijn hoofd, loopt voor de kar keurig!

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:53

De Welshcob die ik enkelspan en voorop in tandem rijdt loopt in het tuig ook veel makkelijker aan de teugel dan onder de man (vrouw), dan is het een draak die moeilijk te rijden is. Het meisje dat haar rijdt wordt daar een beetje hopeloos van. Ik ben blij te horen dat ze (Glanys) geen uitzondering is.