[nh] schouderbinnenwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

[nh] schouderbinnenwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 16:23

weet iemand welke gewichtshulpen je geeft met schouderbinnenwaarts of gewoon wijken???
Ik doe het altijd volgens Pat Parelli en dat is bijv. als je naar rechts wijkt, gewicht op je linkerkant, zodat de kant waar het paard heen moet, vrij komt.
Nu las ik laatst het boek van hempfling en die zegt juist dat je je gewicht op rechts moet brengen, zodat het been waar het paard mee ondertreed vrij komt.
spreekt elkaar hartstikke tegen, vaag toch?? wat vinden jullie???

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:33

Ja wel vaag. Ik zit te denken, maar zou het echt even niet weten. Heb het er pas met les nog wel over gehad.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 13:00

Ik loop ook tegen die verschillende manieren aan, heb al van verschillende uitleg gehoord klinkt allebei aannemelijk, iemand tips??

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:38

Mijn paard snapte er vrij weinig van TOT ik het volgens de manier van Parelli ging doen. Hij zegt inderdaad als je naar de rechterkant wilt wijken je op je linker zitbeenknobbel je gewicht brengt, je linkerbeen aanlegt, je rechterbeen (in het begin alles overdreven) afsteekt en kijkt waar je naartoe gaat. Je linker teugel tegen de hals leggen en je rechterteugel wijzen waar je naartoe wilt. In 1 keer week hij prachtig opzij!
Je 'duwt' de romp van je paard als het ware zijwaarts. Op zijn video 'leads and lead changes' wordt dit erg goed uitgelegd.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:28

ik probeer mijn tinker ook te laten wijken en doe dit dus volgens de manier van parelli, het gewicht naar de kant waar je niet heen moet en ter ondersteuning druk ook iets dat been aan die kant aan zodat hij meer steun heeft, vaak lukt het het beste als ik het vanuit een volte aanzet of je moet het lang de bakrand proberen, dat gaat eigenlijk nog het beste
in ieder geval succes