[AR] onder 't zadel en voor de wagen beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

[AR] onder 't zadel en voor de wagen beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 14:11

Zijn er mensen die ervaring hebben met het tegelijkertijd beleren van een paard onder het zadel EN voor de wagen.

Dus de ene dag onder het zadel en de andere dag voor de sleep/sulky?

Ik ben er nog steeds mee bezig om Udinde weg te brengen om te beleren voor de wagen. De stal (Cazemier) beleert vaker paarden voor een kennis van ons en het is eventueel mogelijk om Udinde met een paard van hem daarnaar toe te brengen. Dit bespaart mij nogal wat bootkosten.

Maar zij beleren dat paard van die kennis in 1x onder het zadel EN voor de kar. Dus de ene dag voor de wagen, de andere onder het zadel.

Dat lijkt mij zelf helemaal niets. Maar ik heb daar geen ervaring mee. Volgens mij is het veel duidelijker voor een paard om eerst het ene en dan het andere te leren Verward

Iemand ervaring met tegelijkertijd beleren voor beide dingen?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:20

Ik heb met Dennis ook alles door elkaar heen gedaan. Ging prima, nooit een probleem gehad. Met Tammy trouwens precies het zelfde.
Pauleen hebben we nu wel eerst voor de kar. Dit omdat ze voor de keuring sterker moet worden en ze nu net 3 is. Dus hebben we bij haar er voor gekozen om afgelopen december te beginnen. Nu zijn we haar ook rustig onder het zadel aan het beleren.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:35

Mijn paard heeft ok beide dingen gelijk geleerd. Hij was toen nog niet van mij (stond nog op de stalhouderij waar ik reed) maar heb er niks geen problemen mee gehad of gemerkt.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor karakter je paard heeft, als het een verschrikkelijke drukte maker enz is dan is het misschien beter om het een voor 1 te doen. Maar heb met mijn paard dus geen problemen gemerkt.
Succes er mee!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:44

Met Isabeau is het eigenlijk ook tegelijk gegaan. Niet dat ze ECHT dressuurmatig onder het zadel kwam (is ze te klein voor, althans kon geen passend ruitertje vinden Knipoog ), maar ze werd tegelijk ook voor de wagen beleerd. Ik heb eigenlijk niet het idee dat ze daar slechter of verwarder van is geworden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 00:56

Op zich lijkt me dit geen enkel probleem; is zelfs wellicht wel leuker voor het paard zelf i.v.m. de afwisseling.
Per saldo zal het niet veel sneller gaan, immers, de tijd die gebruikt wordt voor het mennen kan niet gebruikt worden voor onder het zadel.
Gevaar is alleen dat er teveel/te lang wordt gewerkt met het paard.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30614
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:12

Van de zomer hebben mijn kennis en ik een merrie beleerd. We moesten haar onder het zadel en voor de kar leren.
Ik kon op een gegeven moment alleen met haar aan de slag onder het zadel. Dus als mijn kennis geen tijd had ging ze onder het zadel, anders voor de kar. Ze pakte het allemaal prima op.
Ze deed dus elke dag wat, de ene dag rijden, de andere dag mennen. Ze was al 4 jaar, maar kon eerst niets, met een maand snapte ze alles.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:39

Ik denk persoonlijk ook niet dat het echt uitmaakt. Ik weet zelf nog niet wat ik ga doen, eerst voor de kar of onder het zadel of beide tegelijk beginnen, heb er nog niet echt over nagedacht. Maar wat iemand al zei, voor de afwisseling lijkt me het niet verkeerd om het beide tegelijk te doen. En als het in kosten scheelt...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 10:29

lageveld schreef:
Gevaar is alleen dat er teveel/te lang wordt gewerkt met het paard.


Dat is eigelijk waar ik bang voor ben.....
Ze is nog jong als ze daar heen gaat, waarschijnlijk nog geen drie. Het is wel makkelijk als ik haar helemaal klaar weer terug krijg, maar aan de andere kant wil ik haar ontzettend graag zelf onder het zadel beleren. Ik kan natuurlijk gewoon zeggen dat ze alleen voor de wagen beleerd mag worden.

Ach, eigelijk twijfel ik zowiezo ontzettend wat ik zal doen. Ik wil haar graag goed (profesioneel of iemand die ontzettend veel ervaring en vooral ook tijd heeft) laten beleren voor de wagen.
Maar als ik dat doe heb ik helemaal geen zicht meer op haar, aangezien ze dan aan het vaste land staat. Nou weet ik wel dat je die mensen gewoon wel moet/ kunt vertrouwen, ze beleren tenslotte 1001 jonge paarden... maar... nou ja..
Jullie snappen het vast wel Haha! Ik houd graag zelf een oogje in het zeil... *LOL*

Gelukkig duurt het allemaal nog een tijdje! Volgende week gaat ze eerst weer de kudde in tot eind november. Kan ik me nog een aantal maanden zorgen maken Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:36

Pinky is eerst beleerd voor de wagen en daarna onder het zadel maar ik zou niet weten waarom het niet tegelijk kon.
Pinky was 2.5 en ik vond dat te jong om in te rijden maar niet te jong om te beleren dus dat is de reden dat het bij mij zo gelopen is. Maar volgensmij kan het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:58

Mijn voorkeur is eerst op 2,5 jarige leeftijd voor de kar en dan op 3,5 jarige leeftijd onder het zadel.
Daar hebben wij de beste ervaring mee.
Op 2,5 jaar voor de kar en onder het zadel vind ik persoonlijk wat te veel van het goede, maar het wordt meer gedaan en zonder problemen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:01

Word ook tegelijk gedaan, eerst in het tuiggezet, dan het tuig eraf en het hoofdstel laten zitten en longeren met zadel en dan er zo weer op. Zijn ze lekker braaf!

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:58

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van je paard of het wel of niet kan.
Ik ben voor iemand anders een paardje aan het inrijden en het is ook de bedoeling dat hij voor de kar komt. Bij hem moet ik echt niet te veel in 1x willen leren hij is erg onzeker. Maar er zijn ook paarden waarvoor het juist wel handig is, omdat ze dan wat afwisseling hebben en zich anders gaan vervelen.