[NH] Welke methode/persoon de beste?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JJ
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-04-02

[NH] Welke methode/persoon de beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 18:34

Ik vraag me af welke methode/persoon jullie het beste vinden?
Bijvoorbeeld de methode van

- Emiel Voest
- Pat Parelli
- KISS
- Linda Tellington-Jones
- Monty Robers
- Of...

Er zijn inmiddels zoveel verschillende methodes, die voor een groot deel op elkaar lijken. Welke zijn goed of juist niet? En waarom?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:10

Ach, de beste, daar zal niemand het over eens zijn Knipoog en ik denk ook niet dat er 1 de beste is.
Voor mij werkt Parelli hartstikke fijn in ieder geval en heb maar besloten me daar in te storten en tot nu toe heb ik er veel profijt van.
Ben met verschillende dingen door mekaar begonnen en vanzelf kom je er achter wat je het beste bevalt.
En waarom dit? Het is duidelijk, logisch en gestructureerd. Je ziet vooruitgang, het is vriendelijk en begrijpelijk voor paard EN baasje Haha!. Er is goed lesmateriaal en er zijn meerdere mensen die het doen in NL. inmiddels waar je steun aan hebt en je jezelf een beetje aan op kunt trekken. genoeg?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:12

een beetje van dit en een beetje van dat, een beetje zus een beetje zo, een beetje van hier een beetje van daar, en dan komt het piekfijn voor elkaar!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:14

Doe wat je zelf trekt en waar je gevoel bij krijgt.
Ik krijg dat totaal niet bij NH'ers/ Vind het zweverig gedoe en heb er simpelweg geen zin in. Maar andere vinden VD weer onzin en daar voel ik toevallig wel iets voor.
Gewoon op je eigen gevoel afgaan dus! JIJ moet erachter staan, niet iemand anders

PBill

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Mooiste plek in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:07

Klaus Hempfling..
GaWaNi..

Maar zoals al gezegd, het beste is van alles een beetje. Er is er nooit 1 helemaal 100% goed voor alle paarden, problemen.. dus is het handig om van alles iets te weten en dan te kijken wat je het beste toe kunt passen op jou situatie (combinatie).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:12

ik heb zelf les van Lynn en Marjan Apple (http://www.naturalhorses.com)....
ze werken veelal met de methode van Pat Parelli, maar gebruiken ook andere stromingen in hun lessen...

Ik ben zeer blij dat ik hun als mijn teachers mag beschouwen... Lachen

(En wat mooi uitkomt is dat Lynn ook hoefsmid is en aan natuurlijk bekappen doet... Schijnheilig )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:17

Pat Parelli is duidelijk gestructureerd. Vind ik van de anderen minder, en KFH is ronduit zweverig te noemen. Maar eigenlijk ontloopt het mekaar niet zo. Ze gaan allemaal in op het paard, die maar een taal verstaat en dat is paardentaal. En of de een nu een ronde kraal gebruikt en de ander een vierkante kraal, dat maakt verder niet uit. Je moet de methode volgen waar je je het beste bij voelt. Ook als is het een mix van verschillende methodes.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:22

Parelli voornamelijk 7 games, maar we beheersen ze nu vrij aardig en wil graag toch het partnership pakket gaan doen... maar ik heb ook 4 dgn cursus bij Voest gedaan en gebruik ook daar enkele dingen uit. Uit actieve toeschouwer bij een Parelli level 2 clinic ook een en ander op gestoken. Rijden doe ik weleens met touwhalster, maar mijn rijmethode is niet NH.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:54

Ik heb inmiddels boeken van verschillende personen/methodes gelezen en tot nu toe vind ik Emiel Voest het beste. Hij schrijft makkelijk en vooral: hij's praktisch.
Parelli is niks voor mij. Ik heb 2 video's van hem gezien. Misschien ligt dat aan mij, maar de paarden lijken bij hem te veel op een machientje. Ze hebben te weinig vrije wil. Ik vind dat hij te snel 'groffe' middelen gebruikt. Nou is het wel dat de mens de leider moet zijn, maar ik vind het bij hem weer iets te..
Hempfling heb ik ooit eens een boek van geleend, ben ik niet verder gekomen dan een paar blz. Hij is mij te vaag. Volgens mij is hij wel heel goed, maar kan hij het gewoon niet zo goed overbrengen.
Monty Roberts vind ik op zich ook wel goed. Zijn geen punten van hem waar ik het totaal niet mee eens ben. Knap dat hij binnen 30 minuten een ruiter op een groen paard kan zetten (hoewel ik betwijfel of ze echt allemaal zo groen zijn). Knap, maar zo snel hoeft het voor mij niet.
Maar Emiel Voest vind ik dus het beste. Ook al mag hij van mij wel wat meer aandacht besteden aan been/heupgebruik ipv armgebruik. Beenpositie etc. is ook erg belangrijk en daar wordt (volgens mij) minder aandacht besteed aan armgebruik.
Maar idd. het allerbelangrijkste: Kies gewoon het beste (voor jou en voor je paard) van alle methodes/personen.Er is volgens geen enkele methode die voor elk paard 100% het beste is.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:10

zoals iedereen al zegt is er niet 1 de beste. Allemaal hebben ze wel wat van elkaar weg en waar jij je het beste bij voelt is voor jou waarschijnlijk het beste. Ik volg nu de methode van Emiel Voest en dat bevalt me goed. Voor mij is hij nu de beste Haha!!

prompter

Berichten: 11071
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 20:21

Voor mij en mijn paarden werkt Parelli het beste. Niks zweverigs aan, maar gewoon praktisch aan het werk op een manier die het paard begrijpt. Ik vind het ook totaal niet grof, juist heel vriendelijk, en mijn paarden hebben er allebei enorme lol in!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:42

Little_Sun schreef:
Parelli is niks voor mij. Ik heb 2 video's van hem gezien. Misschien ligt dat aan mij, maar de paarden lijken bij hem te veel op een machientje. Ze hebben te weinig vrije wil. Ik vind dat hij te snel 'groffe' middelen gebruikt. Nou is het wel dat de mens de leider moet zijn, maar ik vind het bij hem weer iets te..


PNH moet je niet vanaf een video leren. Ga eens een demonstratieavond bezoeken. De paarden die daar worden voorgesteld zijn minder automatisch, en volgen ook hun eigen wil. Pat Parelli zal voor een video alleen de beste van de beste gebruiken. Ik heb de 7 games video gezien: het paard dat daar gebruikt wordt is zo gevoelig dat Pat nooit verder hoeft te gaan dan de suggestie...en dat is bij een demonstratie wel anders.

Geef nu eens toe: als Emiel Voest zo'n paard zou hebben zou hij die ook in zijn video's gebruiken. En geef ook toe: je hebt Emiel Voest in levende lijve ontmoet en aan het werk gezien, en Pat Parelli op een video. Ik heb Pat Parelli en Emiel Voest beide in levende lijve aan het werk gezien, en ik moet eerlijk toegeven: de demonstratie van Pat was gewoon - zoals de Amerikanen zeggen - ENTERTAINING. Ik heb zelden zoveel lol gehad.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 01:05

Ik heb de level 2 cursus/clinic met David Lichman gezien, was ook heel gezellig, Parelli is absoluut niet zweverig. Voest heb ik dus ook aan het werk gezien op een 4 dgn cursus (waar ik aan mee deed).
Ik maak dus een combinatie van de twee, alhoewel heel veel hetzelfde is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:49

ik doe niet zo aan een methode. Ik pik gewoon van iedereen wat ik de moeite waard vind. Dus een soort basis van Parelli, aangevuld met anderen en wat ik zelf heb bedacht...Werkt goed voor mij en dat is het belangrijkste.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:28

Volgens mij zit in iedere methode iets bruikbaars, en kan voor het ene paard het ene werken terwijl voor het andere paard de andere werkwijze weer de "juiste" blijkt te zijn. Dus niet vastpinnen, maar open staan voor ALLE verschillende werkwijzen!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:38

ik heb zelf emiel voest en parelli gedaan, maar ik moet zeggen dat het bijna hetzelfde is. Alleen emiel voest is meer afgestemd op de nederlandse dressuurruiter die eens wat anders wil (grondwerk), maar met parelli begin je helemaal opnieuw, en daar is de overgang van grondwerk naar rijden veel beter (zoals de one-rein-stop) zonder dit was mijn paard nog steeds zo'n racemonster geweest!!! hempfling vind ik heel mooi, kan je nooit uit een boek halen, maar lees het wel, je kan altijd dingen toepassen, maar 't is wel zwevie. ff een vraagje over monty robberts, heeft er iemand wel eens goed effect hiermee gehad bij z'n eiegn paard??? heb het wel eens gebruikt bij andermans paarden en zelfs bij een wild paard(werkt echt absoluut geweldig), maar bij m'n eigen paard werkt het niet. ik denk dat je alleen bij een vreemd paard zo in een keer de dominantie goed krijgt, maar je eigen paard kent je te goed ofzo....wat doet monty robberts verder nog met rijden eigenlijk???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:18

Monty Roberts helpt bij het inrijden bij paarden. En verder kun je er niet zo veel mee...hij geeft geen tip bij problemen onder het zadel. Ja, als hij echt onhandelbaar wordt, hup die round pen in en weer join-uppen. Alsof je daar zo veel verder mee komt...

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:27

Voordat je je helemaal scheel betaald aan al die demo-avonden, atributen en video's heb ik nog wel een zeer nuttig alternatief: www.recreatieruiter.nl die ja, waar ik het altijd over heb. Gezellig, goedkoop en leerzaam.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 07:59

Zelf ben ik een enthousiast parelliaan (inmiddels zijn we begonnen met level 2) maar John Lyons spreekt me ook zeer aan. Daar zou ik wel eens wat meer van willen zien.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:36

Cornelie... heb je misschien een site of meer info van John Lyons?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:15

ik vind parelli de beste. vind het ut fijnste werken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:51


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:52

dank je..... Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:50

Lachen

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 07:50

Ik vind dat je de methodes in je eigen systeem en aan jezelf en je paard moet aanpassen. Wij gebruiken van bijna alle methodes wel iets (soms zelfs onbewust).