[NH] "join-up" werkte maar niet zoals verwacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

[NH] "join-up" werkte maar niet zoals verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 11:24

Mijn paard staat te koop. Dat is een van de redenen waarom ik geen NH bij haar doe. Straks is ze daar aan gewend en komt ze bij iemand terecht die op de "gangbare" manier met paarden omgaat. Lijkt me erg verwarrend voor haar, dus vandaar dat ik ook maar op "normale" manier met haar om ga.
Ze is altijd al niet de makkelijkste geweest. Onze bak was een hele tijd een grote modderpoel, dus reden we alleen maar buiten met haar. Daar vond ze vaak dat ze best weer naar huis kon (ook als je samen met iemand rijdt) en draaide ze zich rustig om om naar huis te lopen. Als je haar tegenhield ging ze steigeren. Op een dag ging ze steigeren terwijl iemand er naast liep, maar had de hoogte een beetje verkeerd uitgerekend en is achterover geklapt. Het klinkt banketstaaf, maar sindsdien ging het wel steeds beter met rijden en nu is ze (niet alleen dankzij dat omklappen) superbraaf buiten.
Nu is de bak echter weer goed, en willen we ook af en toe in de bak rijden. Mevrouw wil alleen maar bij het hek staan en naar de andere paarden gillen. Dat is sowieso het enige wat ze doet als ze alleen in de bak staat. Als je haar wegstuurt rent ze keihard op het hek af en denk je elke keer dat ze er dwars door heen rent. Als je haar rijdt doet ze dat dus ook, of ze laat zich niet weg sturen en komt omhoog (zijn alleen maar huppeltjes, maar toch)
Lange inleiding maar hier gaat het om:
Gister besloot ik toch maar om het op een andere manier aan te pakken. Ik ging een "join-up" doen, zoals ik wel vaker (gedeeltelijk) heb gedaan en zoals ik hem ken van monty roberts. Moet ik er even bijzeggen dat ik zelf niet helemaal eens ben met deze manier, maar dat duurt te lang om nu uit te leggen.
Ze rende binnen 1 minuut al dwars door mn afzetting heen en ik besloot dus maar dan de hele bak te gebruiken. Ze luistert best goed naar je stem, maar ook bij longeren doet mijn lichaamshouding haar niks. Nu kon ik haar zonder woorden wel achterin de bak laten blijven (ze heeft wel 2x eerst geprobeerd om naar het hek te rennen, maar daarna niet meer) Ze bleef echter ongeinteresserd ddar voor zich uit staren en ik wist het op een gegevn moment ook niet meer. Ik wou natuurlijk dat ze zich aan mij over zou geven, met haar hoofd lager en dat soort dingen, maar dat kwam maar niet. Ik ben op een gegeven moment me toch maar om gaan draaien om te kijken wat ze zou doen en al vrij snel kwam ze dichter bij. Het duurde nog even maar toen kwam ze helemaal naar me toe, wou aan mn hand zitten (had geen lekkers bij me hoor) en volgde ze me de hele bak door, ook van het hek weg enzo. Ik was natuurlijk hier heel blij mee, maar begreep t toch niet. Is ze gewoon te trots, om zich zomaar te laten kennen daarbij of zo?
Heeft iemand misschien nog tips hoe ik het anders aan kan pakken. Ik had resultaat natuurlijk en niet elk paard gedraagt zich hetzelfde, maar van dat ongeinteresseerde naar toch achter me aan willen lopen, zonder daar iets tussen in. Of zou ze zich gewoon hebben afgevraagd wat ik aan het doen was en uit nieuwsgierigheid zijn gekomen.
Ik hoop dat iemand hier meer verstand heeft van paardengedrag dan ik.
Mocht iemand haar trouwens nog willen hebben, rijpaard met tuigpapieren. Bij een NH'er heb ik een geruster gevoel dat ze goed terecht komt!
Sorry voor het lange verhaal.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:32

Ik ben geen expert op dit gebied hoor, maar ik heb een keer een clinic gevolgd en later (onder begeleiding) zelf een keer een join-up gedaan. Tijdens de clinic was er een paard dat absoluut geen respect voor de eigenaresse had. Deze sessie met hun samen duurde dus ook bijna een uur! Later hebben ze dit nog vele malen moeten doen. Het gaat dus soms niet altijd snel, vooral als de verhouding tussen paard en eigenaar al langere tijd "scheef" is.
In principe moet je, als je paard geen aandacht meer voor je heeft, het paard weer wegjagen. Het handigst is het ook, om dit in een met hout afgezette longeerring te doen. Scheelt je hele einden lopen en je paard wordt gedwongen in de buurt te blijven. Neem een longeerlijn of een lang halstertouw, om mee naar zijn achterhand te gooien (of hem bij je weg te jagen als hij het in zijn bol haalt om over je heen te lopen). Net zolang bij je wegjagen, tot het hoofd naar beneden komt en het paard begint te smakken. Soms lijken ze zich even te geven, om vervolgens weer het hoofd omhoog te gooien. Weer wegjagen. Als het ergens op begint te lijken, kun je je schouder langzaam naar het paard draaien, dat vermindert de druk en laat ruimte voor "onderhandelen". HEt paard zal dan ook langzamer gaan lopen of helemaal stil gaan staan. Dan helemaal wegdraaien en niet kijken, ook niet stiekum. Als het paard naar je toe komt, aai over het voorhoofd en weglopen. Paard zou nu moeten volgen. Komt het paard niet, of volgt het niet, dan begint het hele "spelletje" weer opnieuw! Ook als het paard niet in jou geinteresseerd is, wegjagen. Kan heel lang duren.
Volgens mij heb jij een heel dominant paard, dat altijd wel een manier vindt om zijn zin te krijgen. Hij heeft ook bij de join-up weer gedaan waar hij zelf zin in had. Succes!

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 13:37

Dominant is ze zeker. Een vriend van me heeft ook nog eens een keer de fout gemaakt om een zweep op haar te gebruiken. Is prima, als je haar een tik geeft en zij vindt dat t terecht is, maar als ze dat niet vindt... Toen is het ook even helemaal misgegaan, logisch natuurlijk.
Ik weet niet hoe lang ik bezig ben geweest met die join-up, maar wel lang in elk geval. (gelukkig scheen t zonnetje Knipoog ) Ik had ook natuurlijk het nadeel dat ik de hele bak moest gebruiken nadat ze door mijn afzetting was gestierd (had kunnen weten dat ze te slim was om daarin te trappen. Ze deed t al voordat ik goed en wel begonnen was...) Probleem is wel dat ik op een erg primitieve stal sta. Ik heb niet veel keus uit materialen om iets mee te fabriceren, en om nou dingen op mn fietsje mee te nemen...
Ik heb twee maal eerder een join-up gedaan. Meestal ga ik "op gevoel" met paarden om en meestal doen ze uiteindelijk wel wat ik van ze vraag. 1keer lukte dat niet echt met een verzorgpaardje dat erg eenkennig was. Ze liep mij dus elke keer weer uit te proberen enzo. Erg vermoeiend. Na join-up ging het goed, en tijdens die join-up kreeg ik ook dingen te zien die ik verwachte. Ging ook niet in 10minuten, maar we hadden tenminste resultaat.
De andere keer was daarvoor nog onder begeleiding op een paard wat ik daarvoor niet kende. Die ging trouwens helemaal in 1keer volgens de boekjes.
Heeft iemand anders een idee hoe ik het in een 30 x 40 bak ook kan doen zonder afzetting, of is het genoeg als ik haar achter in de bak kan houden ipv dat ze toch naar het hek rent.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:43

Hoihoi,

Ik heb dat boek van Monty Roberts ook gelezen.
Er is mij een tijd geleden wel aangeraden om als mijn paard niet naar me toekomt in de wei haar gewoon te negeren en naar een ander paard te lopen en dat ze dan vanzelf wel zou komen.
En dat werkte!
Ik keer gewoon mijn rug naar haar toe en dan komt ze aanhuppelen.
En tijdens een join up zou je dus op dit moment als ik het goed begrijp haar weg moeten "jagen"
Iedere keer als ze naar je toe komt weg jagen net zolang tot ze wel om je heen blijft lopen en gaat smakken en met haar hoofd naar beneden gaat.
Op het moment dat ze dat doet mag ze dus wel naar je toekomen en dat zal ze dan als het goed is alleen maar doen als je weer net zoals hier boven beschreven staat zijdelings naar haar toe gaan staan of helemaal met je rug naar haar toe.

Dus toen ze jou braaf volgde had je dus als ik het boek goed gevolgt heb haar dus weer weg moeten jagen tot ze wel onderdanig gaat doen.

Correct me if i'm wrong maar zoiets pikte ik op uit dat boek.

Succes in ieder geval

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:39

Ik vraag me af of je paard wel dominant is. Zoals ik het lees, lees ik een paard met weinig vertrouwen. Daarom wil het weer zo graag naar de andere paarden etc. Zodra hij/zij vertrouwen krijgt in jou kan je werken aan respect. Sla je het stuk vertrouwen over dan ben je vooral aan het werk met intimidatie, en ik neem aan dat dat ook niet iets is dat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:44

Let er ook op dat de join up gewoon niet bij elk paard werkt. Vooral erg dominante paarden die nooit in een kudde hebben gestaan en dus geen enkele ervaring met lichaamstaal en het luisteren daarnaar hebben ("ik ben dominant dus ik maak de regels en de rest heeft maar te luisteren') hebben gewoon absoluut geen idee wat er van ze verwacht wordt en als ze het al zouden weten, dan vertikken ze zich over te geven. Een uur lang een join up uitvoeren op een paard is in mijn ogen dan ook niet meer het op een intelligente manier proberen samen te werken, maar eerder een uitputtingsslag. Er zijn al paarden gewoon aan een hartstilstrand overleden omdat de join up gewoon te lang duurde, te stressvol was en te veel van het paard vergde (in Duitsland). Een paard dat zo lang opgejaagd wordt zal niet meer fris kunnen denken en bewust het besluit kunnen nemen 'laat ik me eens aan de baas overgeven'. De join up is in mijn ogen een zeer gevaarlijk middel (ook in professionele handen) omdat het paard snel overvraagd wordt en bovendien in feite continu gestraft wordt met het opjagen. De beloning volgt alleen als het paard zich overgeeft (in de vorm van het niet meer opjagen) en dat kan dus uren duren. En dat kan niet anders dan stress en uitputting opleveren.

Bij sommige paarden werkt het, bij anderen niet. Daar zou ik zeker aan gaan denken als het paard na 1uur join uppen nog geen enkele reactie vertoont.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:04

xyzutu2 schreef:
Een uur lang een join up uitvoeren op een paard is in mijn ogen dan ook niet meer het op een intelligente manier proberen samen te werken, maar eerder een uitputtingsslag. De join up is in mijn ogen een zeer gevaarlijk middel (ook in professionele handen) omdat het paard snel overvraagd wordt en bovendien in feite continu gestraft wordt met het opjagen.


Uitputtingsslag? Ja, voor de mens in het midden zeker... *LOL* Ik heb me 1 keer letterlijk de blaren gelopen. Binnen twintig minuten al.
Het paard waar ik het eerder over had, had zo weinig respect voor de eigenaar, dat ze vanaf de cirkel naar binnen naar haar trapte. Echt smerig. Na een poosje zag je haar twijfelen, of dat nou eigenlijk wel mocht, en werd het beter. Je kunt nooit doorgaan tot een van de twee erbij neervalt. Dat is ook niet de bedoeling. Met een paar mensen wisselen is ook geen optie, het gaat om de verhouding tussen een paard en 1 persoon. Dus als er (in een moeilijke situatie) ook maar enige reactie komt, kun je volgens mij gewoon stoppen en het later nog eens proberen. Goeie relaties groeien nooit in 1 dag...
Maar een zeer gevaarlijk middel? Nee. Hooguit een methode om een betere (of in ieder geval een andere) relatie te krijgen met je paard.

Op de Equitana zag ik iemand met een heel leuk paard de manier van Pat Parelli geloof ik doen. Dat begreep ik dus echt niet... de man had een stok van een meter, met een touw eraan van ook ongeveer een meter. Daarmee tikte hij het paard continue op de achterhand. Het paard had een hele rare blik in de ogen en deed niet echt met enthousiastme wat er werd gevraagd. Het was net of die man een soort afstandbediening voor dat paard had, door dat stokje. Kan iemand me daar dan eens het nut van uitleggen?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:14

misschien is jou paardje wel heel subtiel met haar lichaams taal en heeft ze het je wel laten zien, maar zag je het niet. ook kan het zijn dat ze bang is en paniekerig waardoor ze niet wil lopen voor je.
ga haar eerst een rustig aaien en kijken of je overal bij mag.
vind ze bepaalde plekken niet fijn. dan aai je net tot voor de grens van toleratie en gaan je weer terug. dit doe je totdat je erij mag. steeds een stukje dichterbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 16:35

Elles schreef:
Op de Equitana zag ik iemand met een heel leuk paard de manier van Pat Parelli geloof ik doen. Dat begreep ik dus echt niet... de man had een stok van een meter, met een touw eraan van ook ongeveer een meter. Daarmee tikte hij het paard continue op de achterhand. Het paard had een hele rare blik in de ogen en deed niet echt met enthousiastme wat er werd gevraagd. Het was net of die man een soort afstandbediening voor dat paard had, door dat stokje. Kan iemand me daar dan eens het nut van uitleggen?


Wat belachelijk! Een join up lijkt me dan stukken beter. Maar ik heb zo'n beetje hetzelfde probleem als Jip80 en ik denk dat ik het eens ga proberen zoals hierboven werd gezegd!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:47

Citaat:
Op de Equitana zag ik iemand met een heel leuk paard de manier van Pat Parelli geloof ik doen. Dat begreep ik dus echt niet... de man had een stok van een meter, met een touw eraan van ook ongeveer een meter. Daarmee tikte hij het paard continue op de achterhand. Het paard had een hele rare blik in de ogen en deed niet echt met enthousiastme wat er werd gevraagd. Het was net of die man een soort afstandbediening voor dat paard had, door dat stokje. Kan iemand me daar dan eens het nut van uitleggen?


Ik zou het best willen uitleggen, maar wat waren ze verder aan het doen? Waar tikte hij hem dan aan met de stick, wat waren de omstandigheden etc. Zo zegt het verhaal vrij weinig.

Maar als je alleen het nut wil weten van de carrotstick en savvy-string.... Die zijn een verlengde van je arm om signalen te geven aan je paard en zeker niet bedoeld als zweep ofzo. Je mag je paard er best mee raken als fase 4 (laatste fase nadat je al allerlei signalen hebt gegeven aan je paard waarbij je hem niet aanraakt). dan heb je namelijk het al lief gevraagd en dan steeds duidelijker en ja als ie dan nog niet gaat dan mag je hem best raken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:09

Ik krijg bij het hele join-up verhaal ook het idee dat het paard wel signalen heeft uitgezonden, maar dat die anders waren dan het standaard zakken met het hoofd en likken met de lippen op het moment van overgave. Dat ze achter je aan kwam is in ieder geval een goed teken...

En het is zeker niet zo dat NH het wondermiddel is voor alle paarden. Helemaal de niet ervaren NH-er, die een video koopt en er zelf mee aan de slag gaat zonder begeleiding, loopt het risico tegen een paard aan te lopen die de discussie met je aangaat. En op een gegeven moment moet je weten waar je mee bezig bent om dat gevecht aan te gaan....

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:08

Jip80 schreef:
Ze rende binnen 1 minuut al dwars door mn afzetting heen en ik besloot dus maar dan de hele bak te gebruiken. ....
Ze bleef echter ongeinteresserd ddar voor zich uit staren en ik wist het op een gegevn moment ook niet meer. ....
Het duurde nog even maar toen kwam ze helemaal naar me toe, wou aan mn hand zitten (had geen lekkers bij me hoor) en volgde ze me de hele bak door, ook van het hek weg enzo.


Haa Jip80.

Wat was nou eigenlijk jou doel voor deze joinup??

Volgens mij is ie heel goed geslaagd ! je schrijft het zelf al.! Ze komt naar je toe, loopt achter je aan de hele bak door... What else do you want????


Dat je paard door de afzetting rent, is misschien een teken van paniek.? Wanneer ze misschien wat meer vertrouwen in je krijgt, blijft ze rustig op het rondje dat je uitzet. Maar dat heeft tijd nodig. Heb geduld.
Zoals je zelf al zegt, luistert ze wel goed naar je stemhulpen, maar is lichaamstaal nog algebra voor haar. Daar moet je denk ik wat meer rekening mee houden. Niet alle paarden begrijpen direct wat dat figuur daar in het midden nu ineens aan het doen is..?? Dat gaat toch nooit zo??? Je kunt denk ik niet verwachten dat zij jou nu ineens als PAARD gaat zien ipv MENS DAT EEN PAARD WIL NADOEN (en dat meestal met erg gebrekkige pogingen... )
Het is iets wat je samen moet gaan doen, wil je het vertrouwen van je paard gaan winnen. Een samenspel. Lovers

En dat ongeinteresseerde ; verwar dat niet met 'afsluiten van de omgeving' om zo deze vreemde situatie aan te kunnen...
Misschien weet ze geen andere oplossing dan zich op deze manier 'over te geven' ?

Ik zou zeggen; je bent op de goede weg, maar pas op voor teveel druk.
Geef je paard de tijd en doe deze oefening met een glimlach in je binnenste...Zij heeft tijd nodig om je te gaan vertrouwen en je meer als maatje te zien. Niet elk paard geeft zich snel gewonnen.

Veel succes.
Toedeloet
DianaL