[AR] oogkleppen en nog wat vraagjes over mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

[AR] oogkleppen en nog wat vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 19:35

Rijden jullie aangespannen met oogkleppen, waarom wel of waarom niet?

MIjn merrie is nu 8 jaar, toen ze 2 1/2 was is ze beleert voor de wagen, ik kocht haar toen ze 3 was en heb haar toen ingereden. Na de derde jaar is ze nooit meer voor een wagen geweest, nu wil ik daar graag weer mee beginnen, maar ik vraag me af hoeveel ze er nog van weet, of dat k helemaal over nieuw moet beginnen?

Ook wil ik eerst menlessen gaan nemen ( het liefst samen met haar, dus iemand die mij helpt bij het mennen) maar ik wil nog geenkoetsiersbewijs halen omdat me dit even te veel kost...
Wie weet een ervaren menliefhebber in omgeving Zuid-Holland (Maasland, schipluiden, Deft, Delier, Vlaardingen en die omgeving)?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:18

Oogkleppen worden eigenlijk altijd gebruikt met mennen. Overigens hoeft ze echt niet alles verleerd te zijn, dat gebeurd niet zomaar. Je kunt gewoon rustig beginnen met tuig erop, en kijken hoe ze daarop reageert. Zo kun je zien wat ze nog weet.
Ik weet alleen dat je in Boskoop menlessen kunt volgen op de vereniging, verder weet ik niet in deze omgeving.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:22

Oogkleppen zijn eigenlijk voor de veiligheid.
Als jij OP een paard zit, voel je t als ie zich spant als ie iets ziet (horen of ruiken laat ik er even buiten Knipoog ...). Als je op de kar ACHTER je paard zit voel je dat niet, en als je het eenmaal ZIET dat ie spant is het meestal al te laat. Daarom wordt dmv oogkleppen het zicht naar achter en opzij belemmerd. Jij ziet wat het paard ziet.

Hoeveel ze nog weet weet je niet tot je het probeert. Optuigen, longeren (met oogkleppen), band erachter (nog steeds longeren), en uiteindelijk (als ze alles dus toelaat, span NOOIT een paard in waarvan je niet weet hoe of wat!!!) kun je haar voor de kar zetten.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:47

Ik rij mijn shetlander zonder oogkleppen. Eigenlijk vooral omdat ik nog geen passend hoofdstel heb kunnen vinden en er dus een op maat heb laten maken. Mijn fjord heb ik beleerd zonder oogkleppen, maar rij ik nu wel met oogkleppen (omdat die bij mijn nieuwe tuig zaten).

Als je pony beleerd is voor de wagen toen ze twee en een half was. Dan weet ze dat nog heel goed (als het tenminste goed gedaan is). Je moet haar alleen even een opfriscursus geven. Longeren met tuig, laat haar een keer slepen en zet haar daarna voor de wagen, samen met iemand die ervaring heeft.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 10:11

Mrietjesueel schreef:
Oogkleppen zijn eigenlijk voor de veiligheid.
Als jij OP een paard zit, voel je t als ie zich spant als ie iets ziet (horen of ruiken laat ik er even buiten Knipoog ...). Als je op de kar ACHTER je paard zit voel je dat niet, en als je het eenmaal ZIET dat ie spant is het meestal al te laat. Daarom wordt dmv oogkleppen het zicht naar achter en opzij belemmerd. Jij ziet wat het paard ziet.


Maar ik denk dat mijn paard juist als ze enge geluiden hoort, maar niet kan zien waar het vandaan komt het juist er eng vind! Zo vind ze een tracker van achter soms nog wel is eng, maar van voren helemaal niet!
En ik ken haar wel zo goed dat ik aan haar oortjes kan zien wat ze gaat uitvreten of dat ze bang is of ontspannen ed, maar ik ga gewoonis het hoofdstel met oogkleppen om doen kijken hoe ze erop reageert.

Ik heb haar al 2x een tuig om gelegd en daarmee gelopen, en gestuurd ed(gewoon er achter lopen) en dat gaat allemaal prima, Ook kan ze er super goed tegen dat er touwen tegen der achterbenen ed aan gaan, dus zover ben ik al wel.
Nu zit ik dus te twijfelen of ik er gewoon is wat achter zal hangen? Zo ja wat is handiger een palet of een autoband?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:45

Ik zou gaan voor de autoband: geen scherpe randjes en geen splinters als het niet gelijk helemaal goedgaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:09

Heb je wel hulp? Als je wil kan ik wel een keertje komen helpen.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:45

Tessebes schreef:
Heb je wel hulp? Als je wil kan ik wel een keertje komen helpen.


Ik be nog op zoek, maar ik wil sowiezo de eerste weken/maanden echt les er in hebben ik heb al 2 mensen, die ik moet vragen, maar je mag altijd komen hoor Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:43

Ik had mijn pony een jaar of 8 toen ik hem voor het eerst inspande. Ik had gehoord van iemand dat Greg vroeger in een ver verleden beleerd was voor de wagen , toen ik de zolder was aan het opkuisen bij een vriendin kwamen we een volledig tuig tegen voor een B-pony.

Wij dus Greg helemaal opgetuigd en een band erachter en hij liep alsof hij het gisteren nog had gedaan. Karretje er dus aan gehongen en hij ging alsof hij het al jaaaaaaaren deed.

Pony's vergeten niet wat ze ooit geleerd hebben , begin gewoon rustig met optuigen en een band en als dat goed gaat voor de kar.
Ik had er geen problemen mee met de mijne , terwijl dat bij hem al een jaar of 10 geleden was ...

Foto's van de eerste keer terug voor de kar staan in m'n profiel , hij was echt ontzettend rustig en braaf.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:29

Leetje"]
[quote="Mrietjesueel schreef:
Oogkleppen zijn eigenlijk voor de veiligheid.
Als jij OP een paard zit, voel je t als ie zich spant als ie iets ziet (horen of ruiken laat ik er even buiten Knipoog ...). Als je op de kar ACHTER je paard zit voel je dat niet, en als je het eenmaal ZIET dat ie spant is het meestal al te laat. Daarom wordt dmv oogkleppen het zicht naar achter en opzij belemmerd. Jij ziet wat het paard ziet.


Maar ik denk dat mijn paard juist als ze enge geluiden hoort, maar niet kan zien waar het vandaan komt het juist er eng vind! Zo vind ze een tracker van achter soms nog wel is eng, maar van voren helemaal niet!
En ik ken haar wel zo goed dat ik aan haar oortjes kan zien wat ze gaat uitvreten of dat ze bang is of ontspannen ed, maar ik ga gewoonis het hoofdstel met oogkleppen om doen kijken hoe ze erop reageert.

[/quote]

Een trekker die van achter komt kan ze net zo goed zien hoor Lachen
Paarden zien erg slecht, kunnen alleen scherpstellen op graas-afstand... Dat er veel schrik hebben van vrachtwagens en trekkers ed kkomt volgens mij door het geluid en de trillingen. En als het dichtbij komt natuurlijk ook het gevaarte, maar dat is bijzaak...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:44

ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van een autoband erachter.
deze kunnen gaan stuiteren.

Ik ben nu bezig met mijn fjord beleren, samen met en zeer ervaren persoon(en) en het ziet er naar uit dat als het stuurwerk goed is we er zo een 2 wieler achter hangen.

Het paard kan de wagen niet doen scharen en niet over de slaphangende strengen stappen wat mijn haflinger dus wel deed.

Bij mijn haflinger is het met een autoband radicaal fout gegaan en dat heeft hem bijna zijn leven gekost.

Als je paard zeer goed te vertrouwen is voor de kar kun je bv wel een autoband nemen om de bak te slepen.

Dit wil ikzelf wel uiteindelijk kunnen, zo heeft de fjord van mijn stalgenoot vorig jaar een boom weggesleept die in de weg stond(wel eerst omgezaagd hoor Haha! )