[AR] shetties voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

[AR] shetties voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 14:05

Hey allemaal!
Ik verzorg n cluppie shetlanders. *LOL* Nou heb ik er vorig jaar een ingereden (ging super) en er staat nog een die al ingereden was. Maar goed, zoals wel meer mensen dit probleem zullen herkennen, ik ben er te groot voor om er op te kunnen rijden Huilen (natuurlijk wel af en toe een keer door de wei heen scheuren met een vriendin en er dan keihard afdonderen! Haha! ) Maar nou gaat de eigenaar van die ponies een kar kopen, zodat ze daarvoor kunnen lopen. Ben er vorig jaar al wel een beetje mee bezig geweest. Eerst natuurlijk met longeren (ook voor het inrijden), toen aan de dubbellonge, en daarna een lange lijn erachter, waarmee ik ze kon sturen, laten remmen enzo. (o wat is dat vaak fout gegaan! haha) Pling
Maar goed, nou nog verder. Hoe maak je nu de overgang van lijn naar kar? Verward
Zijn er mensen die nog tips hebben om ze goed kar mak te maken?
Alvast bedankt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:36

crosspost?

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:44

Gooi er eens een sleep achter... of een stel autobanden... Je bouwt het daarna langzaam op... ik weet niet wat voor kar jullie krijgen, maar vaak is het verstandig om met een dresseerkar te beginnen (met aanleren) (is er 1 met 2 wielen) maar dit is niet noodzakelijk. Als je er verder zelf geen ervaring mee heeft en de eigenaar ook niet dan zou ik er iemand bij halen die er vastand van heeft en je kan helpen met beleren! succes er mee!!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:44

essie wat ik niet snap is waarom het handig is om met een kar met 2 wielen te beginnen. want toen mijn pony de eerste keer voor de kar ging was ik toch erg blij dat het een kar met 4 wielen was want hij begin te stijgeren en met 2 wielen was ik waarschijnlijk omgeklapt omdat dit veel minder stabiel is. nu heb ik niet veel verstand van mennen dus vraag ik me af waarom beginnen met een kar met 2 wielen??

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:40

Voornamelijk omdat een tweewieler niet kan ""scharen"" en er hierdoor minder snel panieksituaties ontstaan.
Ook is er wat meer direkt kontakt met pony/paard.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:17

Tussen de overgang van langteugelen naar kar wordt meestal nog de sleep gebruikt. Een zware band of wat dan ook aan het borststuk hangen en zo weer verder gaan met langteugelen.

Wel raad ik je aan om dit (zeker de kar erachter) over te laten aan iemand die dit vaker doet. Ookal lijken die shetjes zo lief, koel en rustig, er kan ontzettend veel gebeuren!!!

Succes ermee Lachen

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:21

lageveld schreef:
Voornamelijk omdat een tweewieler niet kan ""scharen"" en er hierdoor minder snel panieksituaties ontstaan.
Ook is er wat meer direkt kontakt met pony/paard.

Toch ben ik voor een vierwielige wagen, omdat er dan minder druk wordt uitgeoefend op de schoft. Een tweewieler, hangt als het ware gedeeltelijk op het paard.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:55

Saar schreef:
...omdat er dan minder druk wordt uitgeoefend op de schoft. Een tweewieler, hangt als het ware gedeeltelijk op het paard.


Hoi, Bij jong paard is achteruit zetten een veel groter gevaar. druk op schoft en buik moet ie maar aan wennen en is als ie de singel (aansingellen) goed accepteerd toch geen punt meer?!?
Bij 'bepaalde' 4 wiellige wagens kan de kar dan makkelijk omvallen of de wielen vast draaien onder de wagen. Als je met een 4 wieler moet gaan voorkomen dat paard achteruit loopt zul je vaak op zo'n manier te werk moeten gaan dat later, als het paard achteruit MOET (leren) lopen met de kar, dit de nodige herinneringen oproept met gevolge van dien. Trouwens bij een correct gebouwde 2 wieler zal het gewicht van de menner en de wagen bijna volledig op de as rusten en weinig druk anders dan bij het opstappen met zich mee brengen. Natuurlijk vereist correcte zit aanleren voor de menner ook enige oeffening. Deze bepaalt deels de druk die wordt uitgeoefend op de schoft.

Althans dat is mijn visie
Groetjus