[AR]Het rijden van den Bok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

[AR]Het rijden van den Bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 12:01

Ik heb onlangs een boekje uit 1925 gekocht met die titel. Enige citaten hieruit wil ik jullie niet onthouden Haha!


Tot de noodzakelijke eigenschappen van een koetsier behooren, behalve een gezond lichaam, eene lichte, rustige, zachte hand, veel geduld en tegenwoordigheid van geest, veel liefde voor zijn vak en voor zijn paarden en last not least een grondige theoretische en praktische vakkennis.

De hulpen van den koetsier zijn de hand, de stem en de zweep. Alle drie moeten samenwerken en elkander wederkerig ondersteunen.
De stem dient zoowel tot opwekking, als tot kalmeering van het paard en tot waarschuwing der voetgangers.
De zweep, het hoofdwerktuig van den koetsier, moet doen wat bij een ruiter door sporen en been wordt teweeggebracht en dient om meegaandheid in den mond van het paard te bewerken en te zorgen dat het goed aan 't bit gaat.


Eigenlijk is er in al die jaren niet veel veranderd Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:03

irene schreef:
De stem dient zoowel tot opwekking, als tot kalmeering van het paard en tot waarschuwing der voetgangers.


Hier moest ik echt even bij lachen, hardop zelfs! *LOL*
"Aan de kahaaaant! Ik kom er aan!! UIt de weg, vlugvlug!"
En vervolgend kom ik doordenderen met Isolda Haha!
Als het niet een beetje naar was afgelopen was het een giller geweest Pling

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:08

irene schreef:
Eigenlijk is er in al die jaren niet veel veranderd Knipoog


Had je dat verwacht dan? Niet alle nieuwlichterij is verbetering en bovendien is de meeste nieuwlichterij helemaal niet nieuw maar zo stokoud dat we het, bewust (?), vergeten zijn. Net zoiets als die wijde pijpen die weer in de mode zijn, in de jaren '70 hadden we ook zo'n tent aan onze kont hangen *LOL* *LOL*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 23:13

Nee, ik wist wel dat er in al die jaren weinig veranderd was Knipoog
Maar zo'n boekje is gewoon een stukje nostalgie en ik vind het mooi om te zien dat ondanks dat er sinds 1925 heel veel wel veranderd is in de wereld dit met het aangespannen rijden niet is gebeurd Knipoog