[LO] Over de buitenschouder weglopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

[LO] Over de buitenschouder weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 11:19

Ik longeer Graziano bijna nooit, hooguit 1/2 keer per maand als ik niet in staat ben om te rijden/geen zin heb en hij toch een beetje aan het werk moet. Zijn verzorgster longeert hem meestal wel elke week, maar dat is alleen stap en rustig draven zonder hulpteugels ed, dat reken ik er even niet bij.

Als ik longeer doe ik dat de laatste tijd met touwtjes, dat bevalt heel goed. Het touw gaat door een lusje wat aan de singel tussen de voorbenen zit door, dan links en recht naar de bitringen van via de bitringen naar de longeersingel aan de zijkant. Meestal werk ik dan van vrij lang touw op naar wat korter, maar nooit zo gek kort.

Maar goed, het punt is nou Knipoog : Ik had gister weer eens gelongeerd en kwam het probleem tegen waar we onder het zadel ook al mee bezig zijn; Gras gaat op rechts ontzettend over de buitenschouder heen. Onder het zadel doet hij dat ook, maar dat gaat steeds iets beter en corrigeren lukt vrij aardig.
Aan de longeerlijn was echter 3 keer niks. Hij doet het volgende: Zelfs als de touwtjes nog heel los zitten gaat hij overdreven naar binnen kijken, hij houdt zelfs zijn hele hoofd scheef met de neus naar binnen. Daardoor neemt hij de buitenschouder helemaal niet meer mee, hij buigt nl alleen met zn hoofd en hals maar ook niet echt door zijn lijf. (voor zover ik dat kan inschatten).

Doordat het touw eigenlijk 1 "geheel" is kan ik niet de buitenkant wat korter maken. Ik zou hem met bijzetteugels kunnen gaan longeren (die blijven aan beide kanten natuurlijk op 1 lengte), maar hij loopt verder juist heel fijn op die touwtjes. Gister had ik uiteindelijk eens geprobeerd wat er zou gebeuren als ik de touwtjes er gewoon aan liet en dan alleen aan de buitenkant (nogsteeds rechtsom) een bijzet deed. Dat hielp wel, hij kan daardoor zijn hoofd natuurlijk nooit meer extreem naar binnen doen omdat hij begrensd wordt door de bijzet. Maar of de combinatie van 2 verschillende hulpteugels nou een oplossing is? Verward

Ook kan ik hem alleen redelijk recht houden op een grote volte, als ik de volte kleiner wil maken gaat hij helemaal extreem naar binnen kijken.

Wat zouden jullie met zo'n geval doen?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:22

Ik longeer zelf ook met een touwtje uit 1 stuk. In het middel van het touwtje zit een knoop en deze verschuif ik als ik het paard de andere kant op laat lopen en dan zet ik het vast aan de longeersingel. Ik doe dat zo, dat Lucien het zelf niet kan verschuiven. Misschien kun je het beste een deel van het touwtje langs zijn schouder laten lopen, zodat hij zichzelf corrigeert als hij zijn schouder eruit drukt.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:05

Daar is wel een hele goede oplossing voor, met twee longeerlinten gaan werken.
Dit kost enige gewenning en handigheid maar als je het voor mekaar hebt kun je je paard veel beter begrenzen, opsluiten en sturen.
Lees het boekje van Lammert Haanstra er anders eens op na, daar staan goede tips in.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 14:37

Eveline_B , een knoop in het touw maken is idd wel een goede
Het touw loopt in principe al langs zijn schouder, maar ik merk nou nooit zo aan hem dat hij rechter gaat lopen door eventuele druk.. Het touw zit normaal op een gewone maat (na het loswerken), niet extreem kort maar ook zeker niet lang. Maar Gras kan nu dus zelf het touwtje idd wel verschuiven, daar kan hij dus misbruik van maken.

Tess, ik had ook al zitten denken aan het werken met 2 longeerlijnen. Probleem is echter dat ik daar zelf totaal geen ervaring mee heb en geen flauw idee heb hoe Graz erop gaat reageren. Hij wil nog wel eens raar doen bij 'vreemde dingen'. Op stal is er voor zover ik weet ook niemand die longeert met 2 lijnen, dus hulp vragen zal niet gaan
Dat boekje van Lammert Haanstra is ook een idee, daar zal ik eens naar kijken!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:12

Om hem vast te wennen aan iets om zijn achterhand kun je een bodywrap aanleggen.
Dit is gewoon een elastische bandage die je aan een kant aan de (longeer)singel vastmaakt, dan rond zijn achterhand boven het spronggewricht langs leidt en dan weer aan de andere kant van de singel vastmaakt.
Staart er netjes overheen hangen en aan de hand gaan stappen, als dit goed gaat gewoon voorzichtig gaan longeren.
Gaat dit allemaal goed dan heb je basis voor longeren met twee linten gelegd en je paard weer wat geleerd. Succes!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 19:59

Bedankt Tess, daar heb ik wat aan! Party!!
Dat ga ik zeker eens proberen, met die eerste beginselen kan ook niet zoveel misgaan. Ik zou voor zon 'bodywrap' ( Haha! ) dus gewoon een elastische bandage kunnen gebruiken? Die heb ik nog wel liggen.

Als iemand anders nog tips heeft behalve een dubbele longe hoor ik het graag Lachen.