[AR] lezen bij dressuurproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

[AR] lezen bij dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 15:32

Ik heb effe een vraagje.
Een man bij mij in de straat is deze winter begonnen met het aangespannen dressuren. Over twee weken heeft hij zijn eerste wedstrijdje. Gisteren kwam hij vragen of ik de proef kon uittekenen. Hij moet die namelijk uit zijn hoofd leren. Is dat zo? Wordt er bij het aangespannen dresuren niet voorgelezen????
Vind ik wel een beetje vreemd. Onder het zadel word je tot ik weet niet welke klasse voorgelezen en al mennende moet je in de B de proef uit je hoofd leren Verward
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar hij is er heilig van overtuigd dat hij zo moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:19

Zou best kunnen. In de westernsport moet je ook uit je hoofd rijden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:22

Als je voorgelezen wordt bij aangespannen rijden krijg je 10 strafpunten. Het mag dus wel, maar er staat een sanctie op.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:29

Wat?! Strafpunten bij voorlezen?? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Ik ga het meteen opzoeken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 17:02

Ik kan er dus helemaal niet over vinden op internet. Wie kan er even wat qouten uit het wedstrijdregelement?
Ik heb vroeger wel geschreven bij aangespannen wedstrijden en volgens mij las de groom dan gewoon voor achterop.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:17

de groom mag toch achterop voorlezen???

Anders bel of mail de KNHS, dan weet je het zeker Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30610
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:59

Er mag gewoon een voorlezer op de kar mee. Ik ga elke wedstrijd met mijn kennis mee. Ik zit naast hem op de kar. Dat mag dus gewoon. We krijgen er geen strafpunten voor. In geen enkele categorie. Van onze vereniging zijn er B, L, M en Z-menners. En zelfs de Z-menner wordt voorgelezen.
Wel moet degene die leest of dat aan de kant is of op de kar in tenue.
Ik zit er dus naast, en dat zitten veel mensen. Je kan ook achterop de kar zitten met lezen. Voor de punten maakt het niet uit.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:53

Yep, Dyonne, je mag voorlezen. Op lager niveau wel, op Z-niveau volgens mij niet meer. Voorlezer in tenue op de kar is wel aan te raden. Je kan zo'n afstand (een menring is groot) niet makkelijk overbruggen met je stem.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:15

Ik wou net zeggen, ik weet ook niet beter dan dat de menner een groom in tenue achterop de wagen mag hebben die voorleest.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:24

Ik heb 2x een proef gereden waar ik nog strafpunten kreeg. is dat niet meer zo dan?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 02:39

Ik weet alleen dat bij samengestelde menwedstrijden gewoon voorgelezen mag worden door groom (in tenue) op de kar. Hier nooit strafpunten voor gehad. Of het ooit anders geweest is weet ik niet, maar in elk geval niet de laatste 4 jaar.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:17

bij een samengestelde wedstrijd moet de groom op de koets in tenue de proef voorlezen, echter bij de gewone dressuur vaardigheid wedstrijden is de keus aan de menner(ster) zelf!

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:18

je mag natuurlijk altijd uit je hoofd als je dat wilt maar ook dan geld dat bij een de groom op de koets moet zitten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:21

Je mag het uit je hoofd doen, maar daar krijg je geen extra punten voor. De groom mag ook alleen de proef oplezen en absoluut geen aanwijzingen geven. Heb je daar die strafpunten voor gekregen Billy? Of dat de groom niet in tenue was? Ik roep maar wat hoor.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:27

Tessebes schreef:
Je mag het uit je hoofd doen, maar daar krijg je geen extra punten voor. De groom mag ook alleen de proef oplezen en absoluut geen aanwijzingen geven. Heb je daar die strafpunten voor gekregen Billy? Of dat de groom niet in tenue was? Ik roep maar wat hoor.


ik denk dat billy een samengestelde wedstrijd dressuurproef reed.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:05

Je mag gewoon voor lezen. Ik heb er ook nog nooit strafpunten voor gehad. Wel voor: groom geen handschoenen aan. Groom witte handschoenen aan (moeten menhandschoenen zijn). Ik weet alleen niet of je in alle klasses voorgelezen mag worden.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 15:51

Thanks, ik vond het al zo vreemd. We hadden al lopen denken. Dan doet de menner gewoon een oortelefoon in en dan lees ik de proef via de mobiele door. Geen hond die het merkt. Maar ik ben vanmorgen meegeweest en we hebben de proef ook ff gereden en hij kent 't helemaal uit zijn hoofd hoor.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:55

je mag wel gewoon voorlezen hoor. hier zitten ze er bij op de wagen achter of voor dat maakte niet uit.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30610
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:23

Albert schreef:
Yep, Dyonne, je mag voorlezen. Op lager niveau wel, op Z-niveau volgens mij niet meer. Voorlezer in tenue op de kar is wel aan te raden. Je kan zo'n afstand (een menring is groot) niet makkelijk overbruggen met je stem.


Ook in de Z mag het nog. Bij normale dressuurwedstrijden tenminste. We rijden allemaal dressuur en vaardigheid van onze vereniging. De Z-mennen rijdt tussen de paarden met een Fries en wordt elke wedstrijd voorgelezen.
Overigens moet je of in tenue van het rijden (dus echt helemaal officieel) of net als de menner.
Langs de kant moet je idd een flinke stem hebben. Ik zit daarom altijd op de kar. (Maar een menring tot en met M kan ook 20x40m zijn, maar vaak is hij groter, outdoor is hij 30x60m.)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:18

Ehm ik heb bij een haflingerdag vanaf de grond voorgelezen, werd algemeen zo gedaan daar Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:32

dr_jacksel schreef:
Ehm ik heb bij een haflingerdag vanaf de grond voorgelezen, werd algemeen zo gedaan daar Verward


Tja... dat kan wel (mits in tenue), maar bij 30x60 buiten moet je wel erg hard schreeuwen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:36

robertus schreef:
ik denk dat billy een samengestelde wedstrijd dressuurproef reed.


Klopt Robertus, dat was het Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:03

Dat was dus ook niet in tenue Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 15:49

dr_jacksel schreef:
Dat was dus ook niet in tenue Verward


Bij een samengestelde menwedstrijd moet je de dressuur ook gewoon in tenue rijden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 19:10

Jawel, ik in mantelpak en de groom in wedstrijdkleding.
bij een samengestelde menwedstrijd heb je de ene dag de dressuur en de vaardigheid en de andere dag de marathon