[NH] join-up geeft stress bij het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

[NH] join-up geeft stress bij het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 11:21

Op de site www.horsemanship.org las ik dat je alleen een join up met je paard kan doen als hij iets verkeerd heeft gedaan of de verstandhouding tussen beiden verkeerd is, want anders zou het niet eerlijk zijn tegenover het paard. En nog iets ze zeiden dat de join-up stress oplevert!
Wat vinden jullie? Ik hoor en lees dat verschillende mensen het een paar keer per week doen, dat zou dan toch niet eerlijk zijn tegenover het paard?
Maar nog iets. Een paard loopt achter je aan en volgt je waar jij heen gaat, aan de lijn doet een paard dat ook. Is er nou zo veel verschil in concentratie bij het paard nodig dat dat dan stress oplevert??

Ik ben heel benieuwd,

groetjes Rachel
ps; Emiel voest zegt in zijn video dat hij de join-up zelf haast niet gebruikt, zou daar ook een reden voor zijn? hij liet hem nog wel even zien op de video.


Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 17:47

hey heb ik dan een ding hier niet goed begrepen?? Ik dacht dat als je hem wegstuurde dat het freestyle gedeelte was en de join-up het volgen (dus achter je aan lopen). Is dat dan niet erg om hem gewoon los achter je aan te laten lopen en allerlei dingen doen, bijvoorbeeld over hindernissen springen enzo (had ik namelijk een keer gedaan en dat deed ze zo). Ik heb haar al een hele tijd niet meer weggestuurd, want dat vond ik niet nodig omdat ze me volgde, maar toen ik dat van het stressen las, dacht ik, ben ik nog wel goed bezig, ze volgt me uit vrije wil dus. Toen ben ik maar gaan wandelen over het veld en grondoefeningen gaan doen.

Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 17:49

Maar nog iets, wat dan als je je paard vrij laat springen dan stuur je hem toch ook weg om over een hindernis heen te laten springen?

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 21:21

ok thanx, dus als je paard gewoon achter je aan loopt geeft dat geen stress. Kan ik haar verder dingen gaan leren, door me te vertrouwen en gewoon achter me aan te laten lopen.

groetjes Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 21:48

ok en snowdon, wat vind je dan van vrijspringen??? Hoe zou jij dat aanpakken? Dan stuur je je paard toch ook weg? En opjagen (wat ik nooit doe) daar stuur je hem toch ook weg?

bedankt voor de antwoorden

groetjes Rachel

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 22:14

ja dan heb ik dus echt een probleempje, ik moet echt aangeven als ik haar iets wil laten doen. Laatst heb ik haar voor het eerst laten vrijspringen, ik stuur haar dan weg en dan weet ze het wel. Ze vond het springen volgens mij best leuk, ze ging uitzichzelf nog een rondje, ik dacht ok, zo vind ik het ook leuk. Er leek niks mis mee hoe het ging.


Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 22:23

blijft moeilijk he? Ik let gewoon goed op haar gedrag als ik iets opmerk wat me niet goed lijkt, probeer ik het op een andere manier aan te pakken, maar ja zover wil je natuurlijk niet komen (dat je iets ziet wat je neit wil/ niet goed lijkt). Ik hoop dat ik na de zomervakantie genoeg geld bijelkaar weet te sprokkelen om die pakketten van parelli te kopen, want het lijkt me toch wel erg mooi om dat allemaal te leren, vooral omdat ik veel wil gaan werken met jonge paarden.

Rachel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 28 bezoekers