[VD] Voet geven tot Spaanse pas + *Update!*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

[VD] Voet geven tot Spaanse pas + *Update!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 21:41

Ik ben al geruime poos bezig met Snowdon allerlei dingetjes te leren van vrijheidsdressuur zonder clicker, snoepjes etc. Gewoon uit respect, hij krijgt een aai/aanhaling en een lief woordje als beloning zeg maar kortom.

Vandaag zijn we zover gekomen dat hij bij vingerknippen en t woord BEEN zeggen, zn voet opgooit die ik aanwijs. Dus bijvoorbeeld eerst zijn linkervoet (voor mij rechts, ik sta bijna recht voor hem) en daarna links. Maar hoe kan ik dit uit gaan bouwen naar Spaanse pas?
Ik had al wel een idee, maar weet niet of dit realistisch is?

Eerst dit vaker oefenen tot ie eerder reageert en soepeler etc en dan met rijden (stappen) lichtjes drijven en het commando geven tot ie een beetje reageert. En zo hopen dat ie t snapt en er goed op reageert?

Iemand tips??? Zijn altijd welkom Lachen
Laatst bijgewerkt door snowdon op 10-02-03 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aella

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 02:54

Als hij snapt wat je bedoeling is, kun je ernaartoe gaan werken dat hij zijn been onvoorwaardelijk gaat geven. Maak je in het begin vooral niet te druk om de hoogte van het been dat hij heft, dat is van later zorg en komt vaak vanzelf goed. Beloon vaak om hem te motiveren, ook al lijkt het nog lang niet op Spaanse pas wat ie laat zien. Voeg zodra het kan na het heffen van een been een normaal stap-pasje toe en beloon pas na het gewone stappen. Daarmee leert hij zijn achterbenen mee te nemen. Doe je dat niet, dan zul je merken dat hij in een soort Spaanse spagaat gaat belanden omdat hij alleen zijn voorbenen vooruit zet en zijn achterbenen laat staan en moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Hier hebben jullie al wel een behoorlijk tijdje werk en plezier aan. Als hij na een been heffen altijd netjes doorstapt kun je her en der eens onverwachts een pasje vragen en het ook eens onder zadel proberen. Leer hem te heffen op je zit en eventueel een heel licht kneepje in de teugel aan de kant van het been dat je wilt laten heffen en houd je diagonale been (tov het been dat heft) er goed aan om het doorstappen van het achterbeen te begeleiden. Je bent dan ook al dicht bij de polka: hef links-stap-stap-hef rechts-stap-stap. Als ook de polka-pas goed gaat kun je eens een keer de bekende Spaanse pas proberen. Wees tevreden met een paar passen want het is best een zware oefening voor je paard.

Ben ik niks vergeten?
Heel veel plezier

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:43

Als je paard respect voor je heeft kun je hem toch ook belonen m.b.v. iets lekkers? Maar uit ervaring vind ik dat wanneer ik haar beloon met een snoepje (=meestal klein stukje wortel) het effect veel groter is en het veel sneller gaat omdat de drang naar dat stukje wortel veel groter is dan naar een aai, maar mijn paard heeft zeker wel respect voor mij!

Ik heb de spaanse pas geleerd aan mijn pony's door hun eerst "voet" te geven (op commando en met zweep voet aan raken daarna belonen)vervolgens ben ik gaan lopen, toen ze dat andere goed onder de knie had! afremmen met lopen, hoofd iets naar de andere kant, met mn zweep haar voet aanraken en "PAS".

Mijn shet had dit veel eerder door (al na 1x) Dan mijn pony, maar dat gaat ook al beter! *LOL*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:56

ik gebruik niet het been, maar de schouder. Op het been zitten de "knopjes" voor bijv. compliment.
Je kan het knippen van je vingers vervangen door de schouder van het desbetreffende been met een zweep aan te tikken (= dus niet meppen) in combinatie met je stemcommando.
Zo heb je een makkelijke hulp voor onder het zadel.
Zweep zou je theoretisch ook kunnen vervangen door je hand, maar dan zou ik (aangezien je ervoor staat) wel scheenbeschermers aantrekken Haha! *stef spreekt uit ervaring* Haha! Haha!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 00:48

Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn paardje tilt netjes het been op aan de kant waar ik wijs en vraag "voetje" en zet hem weer neer als ik zeg "zet neer" Maar hoe krijg ik hem zo gek dat hij het been ook echt omhoog, naar voren brengt?
Ik had al een sugesstie gekregen met een touw zijn been naar voren te trekken als je "pas" zegt, maar dat vind ik een vreemde methode.
Uit het verhaal van Aella kan ik niet echt opmaken hoe je dat dan wel voor elkaar kan krijgen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-03 01:11

Snowdon gooit zn been al wel echt hoog op en ik hoef t niet aan te raken, kan wel, daar reageert ie ook op. Maar mij leek t leuker om t hem zonder aanraken te leren! Met die tips van Aella kan ik zeker wel wat mee, zijn we idd voorlopig nog wel zoet mee! Compliment, buigen etc leer ik hem niet, dus ik kan neem ik aan gewoon zn been (voorknie) als punt blijven gebruiken?

Ik heb uit persoonlijk principe gekozen om het zonder snoepjes en clicker te doen, ben er niet op tegen ofzo en of ze het dan ook uit respect doen twijfel ik aan....

Aella

Berichten: 65
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 01:24

PeppySan, meestal komt dat na een tijdje vanzelf goed. In het begin is iedere reactie op zich altijd voldoende. Later, als ie ook netjes doorstapt etc dan kun je eens proberen of hij wat fanatieker kan worden. Dat kun je best een keer proberen door het been op te pakken (waarom een touw? gewoon met je hand is toch makkelijker?) en te brengen naar waar jij het wil hebben. Dan net doen of het zijn succes was en uitbundig belonen. Je kunt ook proberen eens door te blijven vragen met je eigen teken (aan blijven wijzen) en pas belonen wanneer ie net even wat meer moeite doet of in ieder geval iets extra's voor je probeert. Snoep is ook altijd extra motiverend.

Snowdon, schouder is ook makkelijker omdat je later wanneer je onder zadel een pas gaat vragen je nog wel eens zult moeten aanwijzen met je zweepje. Hoe wil je dat op de knie doen zonder zelf uit het zadel te hoeven komen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 12:10

T was nog helemaal niet de bedoeling...

Maar ik had het commando voor voet geven (en hij gooit ze echt recht naar voren op) verleg naar boven dmv het zweepje, omdat dit dan makkelijker zou zijn met onder t zadel. Nu ging dit vrij goed, niet altijd perfect, maar dat verwachte ik ook niet. Nu ging ik gisteren rijden en tijdens het wachten voor een ander paard dat los liep uit de bak was, keek ik of hij het zo begreep als ik hem aantikte met de zweep bij de schouder en been vroeg. Dat ging ook vrij goed. Nu was ie erg ongeduldig en wilde voorwaarts, dus ik dacht ik doe een poging tot spaanse pas. (Naderhand besefte ik dat t niet ging zoals t hoort, maar dat komt wel goed) Ik vroeg gem dus een stap naar voren en dan "PAS" met links, pas naar voren, "PAS" met rechts. Dit deed ie meerdere keren achter elkaar dus ik vloog hem om de nek *LOL* En al die tijd waren zn oortjes naar voren en was ie superjolig. Maar wat dus nog verkeerd ging is dat ie pas gaf, twee stapjes maakte (:() en dan stil ging staan terwijl ie weer n pas gaf en zo steeds verder... Maarja dit had ik nog lang niet eens gepland, dus ben er al superblij mee!!! Hij heeft ook de neiging om steeds zijn links op te gooien en links dan niets mee te doen. En als ik ernaast sta is dit trouwens andersom, dan doet ie zijn rechts eerder... Maar over het algemeen ging het wel goed.

Maar kan dat opgooien van alleen links eventueel liggen aan mijn gewichtsverdeling? En het alleen opgooien van zijn rechts als ik notabene links naast hem sta aan dat ie mij niet wilt raken?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 20:33

Foto's op Itp! Zelf gefilmd met behulp van een tafel Haha!