[AR] mongooltje voor de kar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[AR] mongooltje voor de kar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 19:52

Een goede vriend van me (Marcel) rijdt al van jongs af aan aangespannen. 12 Jaar geleden werd er bijhun thuis een welsh mountain geboren: Bartje. Met deze pony heeft ie o.a. gesprongen en buiten gejakkerd, en toen ie te groot werd voor m issie aangespannen gaan rijden. Eerst in het enkelspan, later in dubbelspan, met nog een welsh: Fierra. Sinds een paar jaar rijdt ie fanatiek marathon.

Bartje is een probleempony. Hij is verschrikkelijk intelligent, zo kijkt ie ook Nerd . Hij (de andere pony's trouwens ook) luistert feilloos naar Marcel , en in de marathon is hij de snelste van allemaal.

Maar dr zit een grote MAAR aan.

Net zoals heel vaak ben ik vandaag met Marcel wezen rijden. Kwartiertje stappen van huis af en daarna draven. Gaat even (halve minuut) goed. Daarna begint Bartje te trekken Frusty . Hij gaat vol in de strengen hangen, gooit zn kont eronder en begint met geweld te draven. Hij schiet niet in galop, slaat niet op hol en gaat niet panieken. Maar wel rennen. Dit duurt een minuut, dan gaat t weer even goed, maar daarna begint ie weer. Precies hetzelfde Gaaaap .
Je kunt zien dat ie pijn in zn mond heeft (mond open, tong eruit), maar hij loopt toch met geweld door, vaak met zn kin op zn borst. (Fierra hobbelt overigens gewoon mee, maar daar heeft Marcel niets aan te houden)
En zo gaat het elke keer. Stappen gaat goed, stilstaan ook, maar Marcel kan niet fatsoenlijk met m draven, 1 keer in de 5 minuten begint ie weer te mongolen.
T lastige is dat je m niet met geweld op stilstand kan trekken, omdat Fierra dan ook een ruk krijgt. Dus heeft Marcel m af en toe weer in het enkelspan gehad. Maar dan doet ie t niet.. Dan issie zo mak als sjaap... Dus, Marcel wordt heel sterk, Bartje wordt ook alleen maar sterker (en harder in zn mond), en zo gaat dat al sinds ie in het dubbelspan loopt.

Wat is dit in vredesnaam en wat kan Marcel er aan doen??
Is Bartje gewoon niet goed bij zn hoofd , of heeft ie er een reden voor?
Zijn er mensen die dit herkennen?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:16

Ik dnek als ie wel normaal in het enkelspan loopt het toch echt iets moet zijn met het dubbelspan

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:17

Misschien wil hij gewoon voorop lopen?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 20:18

Zekers dat ie voorop wil lopen. Hij loopt ook altijd voorop..
Maar waarom dan elke keer zo'n uitspatting.. Hij heeft zo'n pijn in zn mond elke keer. K snap dr nix van..

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 20:23

En het lijkt af en toe ook dat ie ontspant ofzo.. Hij blijft net zo hard trekken maar hij zakt wat met zn hoofd en dan ziet t r eigenlijk heel ontspannen uit.. Maar dan zie ik Marcel zn gezicht en dan schijnt dat toch tegen te vallen Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:36

Loopt hij in tandem of echt in dubbelspan?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 20:36

Tweespan zal k maar zeggen dan Haha! Geen tandem iig
Maar dan nog loopt ie altijd voorop...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:40

Je kunt toch ook twee enkelspan leidsels gebruiken? Dat is wat moeilijker rijden, maar is wel mogelijk. Dan kun je de pony's apart sturen en remmen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 21:42

Maar dan komt ie niet van zn racemomenten af
Als we nou wisten waar het aan ligt (is het alleen maar dat ie voorop wil lopen??) dan konden we er misschien wat aan doen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:45

Hoezo kom je daar dan niet vanaf? Ik bedoel wel in tweespan, maar met aparte leidsels voor iedere pony.
En ja, zolang je de reden niet weet, waarover ik weinig kan zeggen vanachter de computer.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 22:16

Omdat je m dan wel terug kan pakken, maar dat hij het blijft doen. Dat bedoel ik met dat ie dat nog niet van zn racemomenten af komt.

Ik vroeg me af of mensen dit herkenden, of dat misschien iemand een briljante ingeving krijgt waar wij zelf nog niet aan gedacht hadden..

Daar is heel dit forum voor

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:54

Moeilijk te beoordelen met zo weinig info, maar het zou wel eens een gevolg kunnen zijn van de wedstrijden. Hier wordt hij immers voor dit gedrag af en toe uitbundig beloond waardoor hij het idee kan hebben dat dit van hem gevraagd wordt.
Zo te lezen is het een erg werklustige pony (zoals de meeste welsh) die eigenlijk alles voor je wil doen. Wanneer dan de beloning tijdens een buitenritje uitblijft volgt de frustratie dus gaat hij nog beter zijn best doen.
Ik schat zo dat de wedstrijden (ook indoor ?) met het tweespan worden gedaan.
Hoe gaat het dan trouwens met de dressuurproef ?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 11:03

Daar kan je inderdaad wel eens gelijk in hebben, want als er iemand zn paarden nooit beloond dan is het Marcel wel...
Erg werklustige pony idd (hij overdrijft het alleen een beetje Haha!), hij houdt zn eigen conditie op peil enzo..
Maar het is niet zomaar 'een buitenritje'. Marcel rijdt iedere dag..
Hij rijdt nog geen wedstrijden voor de bond, zitten ook haast nooit dressuurproeven bij.. Maar ALS ie moet dressuren heeft ie met Fierra meer problemen, omdat die moeite heeft met inbuigen. Met Bartje zn buien betreft is er dan nix aan de hand..

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:00

Ja, heel herkenbaar.
Er is maar een oplossing: ga tandem rijden.
Dit klinkt heel flauw, maar wij hebben dezelfde problemen met Ilindra gehad in het tweespan. Altijd vechten, altijd harder willen, nooit ontspannen willen lopen.
We hebben ze in tandem gezet, Ilindra voorop, nooit meer problemen gehad. Wij rijden nooit meer tweespan.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 22:11

Haha! Ik zal het tegen m zeggen..
Maar tandem vindt ie nix.. Heb veel ongelukken zien gebeuren op wedstrijden marathon in Deurne met tandems.. Marcel ook
hij zegt nou dat ie 'niet gaat liggen verongelukken' Haha!.. Maar dat moet ie dan ook maar zelf weten..

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:42

Wie heeft hij dan zien verongelukken met een tandem in Deurne?
Het uitglijden van Martin Elders' voorpaard op de brug?
Persoonlijk vind ik tandemmennen paardvriendelijker dan tweespan.
Ik vind de tweespanmenners vaak te lomp rijden en het gaat naar mijn idee te hard om in te kunnen grijpen. Ik heb bij de tweespannen ook enge dingen gezien. Beekbergen 2002!? op de heuvel. Benny, rij als een idioot door een hindernis, Gosschalk. Of meneer von Buchholz, die de leidsels amper kan houden. Kortom voorbeelden genoeg.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 22:47

Ja da's dan ook weer waar.. Dr gebeuren overal ongelukken. Weet geen namen meer btw.
Maar ik vind een tandem dr eerlijk gezegd ook minder 'stevig' uitzien dan een tweespan. In een tandem loopt de voorste helemaal vrij.. Als die het in zn hoofd krijgt en niet door de waterbak wil draait ie zich om.. Met alle gevolgen..

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:00

Je hoeft niet perse door het water in een hindernis, ook recreatief tandem rijden is erg leuk.
Een voorwaartse pony zoals jij beschrijft gaat na een beetje oefenen zo door het water.
Het is idd een minder stevig geheel, maar dat is juist de uitdaging, als het zo simpel was ging iedereen het doen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 23:03

Daar heeft Marcel helaas het geduld niet voor.. S nogal een aparte..
Maar da's jammer vor m dan, nix aan te doen.

Bedankt!!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 23:49

Wat Dyonne zegt of een extra enkelspanleidsel naar Bartje zodat je hem even apart kan nemen.