[AR] Hoofdstel met oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

[AR] Hoofdstel met oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 16:45

Mijn paard heeft ooit geleerd om voor de kar te lopen.
Vorig jaar zomer is ie voor het laatst ingespannen geweest.
Dit werd dan gedaan met een gewoon hoofdstel en stang.
Nu heb ik een compleet tuig gekocht, dus met origineel menhoofdstel.
Hij heeft wel eens een menhoofdstel op gehad om zogenaamd wat te wennen, maar ging ie stilstaan in de wei en at ie niet.
Ook eens aan de hand gehad...wil ie blijven lopen en probeert maar te kijken...
Hoe kan ik 'm nu het beste aanleren om met dit hoofdstel te lopen?
En dan gewoon ook meteen een men/stangbit in of nog niet?


Denk aub aan [AR] ervoor!!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:24

je kunt ook een vierringstrensje gebruiken. Maar aan die kleppen went ie vanzelf. Gewoon een tijdje met m oefenen. En idd in de wei zetten, maar dan zonder bit in, alleen met kleppen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:21

Ik zou een paard niet los in de wei zetten met het tuighoofdstel op.
Ze wrijven hem af en daar kan het hoofdstel slecht tegen.
Omdat er weinig zicht is opzij kan het paard zich verwonden.
Gewoon een trens erin zadel erop en rijden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 22:25

Wow....dus het menhoofdstel met rijden gebruiken...da's gewaagd.
Paard kan dan toch wat angstig zijn?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:39

Branca schreef:
Wow....dus het menhoofdstel met rijden gebruiken...da's gewaagd.
Paard kan dan toch wat angstig zijn?


Rijden moet gewoon vertouwd zijn. Al zou je hem helemaal blinderen zou je moeten kunnen rijden als je paardje je vertrouwd. Dus met oogkleppen moet makkelijk kunnen. Als ik niet met oogkleppen durf te rijden zou ik er helemaal nooit een kar achter durven te hangen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 02:49

De boel niet door elkaar halen ! Rijden is rijden, en mennen is mennen. Wanneer je wil mennen met het paard, dan gewoon ook bij het begin beginnen en kijken wat hij/zij kan. Met het tuig wat ervoor bestemd is en waar je het uiteindelijk bij het mennen mee zult moeten doen.
Juist de oogkleppen en andere optuiging kunnen er voor zorgen dat een paard weet wat er vervolgens voor werk verwacht wordt. Dat hebben ze juist heel snel door en geeft juist duidelijkheid naar het paard.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:01

je kunt toch ook gewoon gaan wandelen met je paard met de kleppen op?
desnoods zet je hem daarna aan de lange leidsels en wandel je nog wat...

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 15:16

Ja...dacht ik ook al aan, wandelen. Zit idd wat in..dat al ie voor de kar moet die kleppen op krijgt en stang en anders niet.
Ik ga dan wandelen met gewoon los hoofdstel, zonder bit...

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:04

Ik zou 'm er ffies mee longeren. Dan went hij er ook goed aan. Hij hoeft dan alleen maar in een circeltje te lopen. Na een tijdje kun je dan je pony inspannen mèt oogkleppen, en dan ga je mennen, en laat je er iemand naast lopen. Als dat goed gaat, gaat diegene naast de hals van je pony lopen, want dan ziet je pony diegene niet meer. Als dat goed gaat kan diegene bij jou komen zitten, en ga je verder met mennen!

Succes!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 19:10

Soms is het beter om een stukje verder te gaan dan je eigenlijk moet. Probeer eens of je hem totaal kan blindoeken en of ie je dan wil volgen.
Met een goeie vertrouwensrelatie moet dit dan geen probleem zijn.

Kim

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:02

waarom zou je verder gaan dan noodzakelijk, je maakt alleen de kans dat het mis gaat steeds groter en daarmee de kans dat je het opgebouwde vertrouwen juist verliest. Blindoeken is zelden noodzakelijk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 11:17

Fie vond in het begin de oogkleppen ook best wel vreemd.
Ik heb de eerste paar keer met haar aan de lange lijnen gelopen en geslppet zonder oogkleppen.
Toen het hoofdstel met de oogkleppen om ging heb ik haar een paar minuutjes rustig laten staan om er even aan te wennen en toen een stukje met haar aan de hand gelopen. Daarna op dezelfde manier voor de sleep als ze al gewend was van de voorgaande keren zonder oogkleppen en toen liep ze er zo mee weg.
Ze kent mijn stem best wel goed en ik denk dat het voor een paard dan best wel veel rust geeft als ze dezelfde stem en dezelfde commando's horen terwijl ze het nu niet kunnen zien.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 13:28

Ik zou alleen geen gewone trens aan het menhoofdstel doen. Omdat dit hoofdstel voor een ander soort bitten bedoeld is, zit zo'n gewone trens dan heel vervelend in de mond. Een vierringstrens zoals eerder genoemd is wel goed te gebruiken.
Succes.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 22:15

Tuig erop, hoofdstel in, lange teugels eraan en lopen.
Dan kan je kijken wat ie doet met de oogkleppen en dan zie je vanzelf of ie er zenuwachtig van wordt.
Kan je er altijd nog een kar achter hangen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:30

Idd, probeer het eerst aan de lange leidsels, voordat je hem inspant voor de wagen. Je kunt zo in de wei of in de bak oefenen, als er dan wat gebeurd kan hij nergens heen en het is een vertrouwde omgeving.

Longeren zou ik niet doen met oogkleppen, omdat het bij longeren ook de bedoeling is dat hij op je lichaamstaal reageerd en dat kan hij dan niet zien.

Verder mag je officieel niet eens een gewone trens gebruiken, maar een vierringstrens is wel toegestaan.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 15:44

Ik probeer eerst eens dat hoofdstel om te doen...zonder bit. Wat te lopen enzo...
Als het eens wat droger is, wil ik wel het tuig ophangen. Hij zal toch eerst aan die kleppen moeten wennen. Ik heb geen bak...een kleine weide, die bezaait is met mest. Kan wel een aantal keren naar de poort heen en weer lopen. Dat is dan afgesloten en zo'n 30/35 mtr erheen.
Fijn, jullie reakties!
Als ik nu het stukje verleng aan het hoofdstel zodat ik zolang een gewone trens kan gebruiken..is dat ook een idee? Anders moet ik speciaal een 4-rings aanschaffen... Heb intussen wel een stang gekocht...een duitse postkandare, 3 rings.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 16:19

Branca schreef:
Als ik nu het stukje verleng aan het hoofdstel zodat ik zolang een gewone trens kan gebruiken..is dat ook een idee? Anders moet ik speciaal een 4-rings aanschaffen... Heb intussen wel een stang gekocht...een duitse postkandare, 3 rings.


Een gewone trens is eigenlijk niet toegestaan, omdat je ermee te weinig controle hebt.

Duitse postkandare???? Echt nog nooit van gehoord. Kun je hem misschien wat beter omschrijven?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 16:49

Afbeelding

Dat is zo eentje.
En die trens wil ik alleen voor "zo" gebruiken, niet voor de kar...daar is deze voor.