[lo]dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

[lo]dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 11:25

Ik ben zaterdag naar een clinic van Lammert Haanstra geweest en het longeren met een dubbele longe heeft me err aangesproken.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het longeren op deze manier????
Hoe kan ik het beste beginnen?? Ik longeer dex nooit bijgezet, dus wat dat betreft is hij niks gewend.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 13:47

Volgens mij is de opzet van Lammert, eerst bijgezet longeren en eventueel daarna aan de dubbele longe. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat je eerst bepaalt voor welk doel je je paard gaat longeren. Aan de enkele longe is meer om je paard los te werken, aan de dubbele om oefeningen te oefenen zoals schouderbinnenwaarts, travers enzo.
Ik ben vrijdag naar zijn clinic geweest en bij de dubbele longe moet je goed op de longe letten die achterlangs loopt, hij hangt net op de knieeen en zo kan er niets gebeuren.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 16:16

Ik heb ook begrepen dat hij een paard dat nog nooit bijgezet is gelongeerd eerst met een dubbele longe longeerd. Dit ivm de vrijheid van het paard (is meer met een dubbele longe). Tenminste dat deed hij zaterdag wel.
Ik wil dex (dubbel) longeren om hem meer op te sluiten, hij is vrij lang. Op die manier zal hij (dacht ik) zijn rugspieren beter gaan gebruiken.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:52

Ga hier niet alleen mee aan het klooien als je het niet vertrouwd. Dacht ook een keer te proberen met die meriie van mij na het zien van zijn clinic. Heb alle hoeken van de halve bak gezien.... (had gelukkig wel de helft afgezet) Ze flipte helemaal van die lijn achterlangs of over de rug... heb ik allebei geprobeert.... Zeggen ze wel zo leuk dat als de druk wegvalt je paard er niet meer op reageert... nou forget it.... Was blij dat ik iemand langs de kant had staan die uiteindelijk 1 longeerlijn kon losmaken. Maar ik doe het bij de merrie dus nooit meer.... Ben nog niet levensmoe. Hengst loopt regelmatig met dubbele longe en loopt dan als een trein.... maar hij is ook veel cooler in de kop....

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:18

Leren longeren met een dubbele lijn kan je beter met een ervaren paard/ pony doen.
Flipt een paard van de buitenlijn?
Gewoon op de volte uit laten razen, ze geven altijd op en dan is die lijn achter hun kont niet eng meer. Maar je moet wel weten hoe, dus niet gaan experimenteren.