[LO] Dubbellonge..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[LO] Dubbellonge..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 20:35

Simpele vraag:

Dat is gewoon longeren met twee lijnen, neem ik aan?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:11

Dat is dus met 2 lijnen. Ik doe het heel vaak met Dennis.
Met 1 van bit naar hand(kan langs een longeersingel). En de andere lijn aan de andere kant vast, langs een longeersingel, achter de billen langs en naar je hand.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 21:13

Ow DAN..! Haha! EITJE!!!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:07

Nou dat eitje kan je wel vergeten, longeren aan de dubbele longe is gewoon moeilijk. Je kan met DL wel snel van hand veranderen.
Overigens moeten beide lijnen via de longeerschoft lopen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 00:10

Hmm.. Van hand veranderen aan de longe zonder stilstand, he...? Maar wel alleen van binnen naar buiten draaien dan, neem ik aan...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:19

Ja, je kan alleen via een achtvorm van hand veranderen. Als je goed met de dubbele longe om kan gaan kan je ook mennen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 00:20

Ik kan mennen, dus dat scheelt.. K ben eigenlijk ook van plan om het zadeltje van mn tuig te gebruiken als longeersingel, aangezien ik die een zou moeten aanschaffen...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:24

Mooi, dan kan je de lijnen door de lichtogen laten lopen. Dan kan je ook de hoogte variƫren.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 00:27

Very, Very, VERY nice...Haha! Dat komt wel goed dus.
Nou heb ik nog een vraag: ik ben bezig met een fries die k nu meer aan de longe wil gaan trainen, omdat hij zn achterhand niet genoeg gebruikt en zijn hoofd te hoog draagt. Welke hulpteugel raad je aan?

En nog iets: het is nogal een plompe fries, met vrij zware gangen. Kan hij net zo lichtvoetig worden als sommige andere paardjes, of kun je daar niets van zeggen zolang je hem niet gezien hebt...?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 03:31

Hulpteugel ? De beste hulpteugel ben jezelf, of tenminste ... dat zou zo behoren te zijn.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 10:28

Jep I know, maar daar kom ik dr niet mee.. Maar ik rij niet met een ulpteugel, dat probeer ik wel op eigen houtje. Ik bedoel met longeren, want ik heb een hekel aan bijzetten..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 10:36

Mrietjesueel schreef:
Very, Very, VERY nice...Haha! Dat komt wel goed dus.
Nou heb ik nog een vraag: ik ben bezig met een fries die k nu meer aan de longe wil gaan trainen, omdat hij zn achterhand niet genoeg gebruikt en zijn hoofd te hoog draagt. Welke hulpteugel raad je aan?

En nog iets: het is nogal een plompe fries, met vrij zware gangen. Kan hij net zo lichtvoetig worden als sommige andere paardjes, of kun je daar niets van zeggen zolang je hem niet gezien hebt...?


Dat is moeilijk te voorspellen, het kan zijn als ie voor een zware wagen staat dat ie ineens heel hoog gaat draven door het gewicht ... da's echt ... wait and see! Achterhandgebruik zal zowiezo al verbeteren door aan te spannen, zonder hulpteugels. Doordat ze de wagen moeten meetrekken moeten ze meer de "motor" van hun lichaam gebruiken, dus inspannen!!!!! Je krijgt wat je wilt zonder al die hulptoestanden!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 10:46

Ik heb mn koetsiersbewijs nog niet, en daarom mag k van mn baas nog niet zelf de weg op met de kar zonder dat mn baas drbij is.. Das dus lastig, want die rijdt NOOIT.. In het voorjaar begint mn cursus, maar ik wil wel met mn paardje bezig blijven. Daarom wil ik proberen om die ahcterhand er met longeren onder te krijgen..

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:10

Albert schreef:
Overigens moeten beide lijnen via de longeerschoft lopen.


moeten???? Waarom???

Via de longeerschoft heb je een hele andere inwerking dan als je de longeerlijn net boven het spronggewricht laat lopen.
Ik longeer met de lijn langs het achterbeen, via een schofttuig vind ik echt onhandig.
Maar hangt er vanaf wat voor een doel je wil bereiken met het longeren

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:15

Mrietjesueel schreef:
Nou heb ik nog een vraag: ik ben bezig met een fries die k nu meer aan de longe wil gaan trainen, omdat hij zn achterhand niet genoeg gebruikt en zijn hoofd te hoog draagt. Welke hulpteugel raad je aan?


Geen hulpteugel gebruiken maar longeerlijn langs het achterbeen laten lopen, dan heb je de juiste inwerking zonder de grote druk die hulpteugels meestal geven.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:23

Beide lijnen moeten via de schoft lopen, niet door de leidselsleutels, maar door de lichtogen (de buitenlijn via de achterhand), anders krijg je een rare inwerking op het bit en kun je moeilijk van hand veranderen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:02

Dat t met de lijnen door de leidselsleutels moeilijk van hand veranderen is heb ik ervaren.. Dus door de lichtogen dan. Hij had het draaien vrij snel door, alleen ik kreeg het in draf nog niet voor elkaar Haha!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:46

Ik Longeer sinds 3 maanden ook met DL. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard er enorm op vooruit is gegaan, vooral zijn galop is sterk verbetert.

Ik longeer ff anders dan jullie, ik doe de binnenste lijn direkt aan het bit en naar de hand(zoals je een enkele longeerlijn houdt). De buitenste lijn gaat via de onderste ring van mijn longeersingel achter de benen langs(hak hoogte) naar de hand.

Met de binnenste lijn kan ik op deze manier mijn paard veel beter op de volte houden dan wanneer ik hem ook door de ring heen haal.
Het is alleen wel een vereiste als je van hand verandert ook de lijnen verandert.

Persoonlijk vind ik longeren met DL de beste manier om een paard aan het werk te hebben. Ik kan hem immers niet vastzetten wat meestal het geval is bij bijzets.
Ik kan mijn paard zijn hals langer laten en korter, ook kan ik hem rechtstellen . Deze dingen zijn niet mogenlijk met een bijzet teugel.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 09:41

Wat ik me nu afvraag :Hoe kan je het beste je buitenste lijn vastmaken dan?Via je longeersingel bit en dan langs achterhand of anders??Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om met dl te gaan longeren maar zit iedere keer met de buitenste lijn... Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 11:21

Ik adviseer achter zn kont langs.. Anders kom je met van hand veranderen in de knoop, als je kleiner bent dan je paard tenminste Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:13

Ehm, ik denk eigenlijk niet dat het verstandig is om zonder begeleiding te gaan beginnen met de dubbele longe... Er kan een boel mee misgaan dus ik zou eigenlijk aanraden om het onder begeleiding te doen. Anders had ik hem nl. ook allang aan een dubbele longe gehad...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 16:54

Ik ben vd week begonnen, en het gaat eigenlijk harstikke goed. Als je een beetje in je hoofd hebt hoe het er uit moet zien, en als je alle belangrijke info hebt, dan kun je zo ook wel beginnen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 00:51

Ik denk dat je wel zonder begeleiding kan beginnen.
Ga met de lijnen op de juiste manier achter je paard lopen en stuur hem zo al wandelend de wei/bak door.
Als je hem vervolgens een wending laat lopen zonder dat jij het bochtje achter hem aanloopt ben je al aan het longeren begonnen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 11:58

Dat bedoel ik..Haha!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:37

dit is niet longeren dit is gewoon werken aan de dubbele longe. En een hulpteugel is overbodig, je kunt inwerking geven aan 2 kanten dus net doen wat je wil.
Het beste is wat cowgirl zegt. Heb het helaas heel lang anders gedaan, maar op die manier trek je een paard in allerlij hoedingen die die eigenlijk niet kan.