[VD] Hoe leer ik mijn pony...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

[VD] Hoe leer ik mijn pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 16:39

Hoe leer je een pony/paard zitten, buigen, liggen enz? Dat vind ik echt zoo knap als je dat aan een paard kan leren. Maar ik vraag me af hoe die mensen dat in godsnaam voor elkaar krijgen ( niet dat ik het wil leren aan mijn pony, maar ik vroeg het me gewoon af ). Je kunt een paard tenslotte niet net zoals een hond leren zitten door hem op zijn kont te duwen en te zeggen 'zit' Haha! Maar hoe dan? Verward Ben heel benieuwd!!

[edit] Pinky_Girl: Titel aangepast

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:44

Buigen: iets lekkers in je hand houden en eerst voor zn neus houden, dan ga je met je hand tussen zn benen door naar de grond, en zorg dat de neus van het paard je volgt. als je paard de neus op de grond heeft, is het een buiging.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:33

Zitten leer je door als je paard ligt bij hem te gaan staan en hem ligt aansporen om op te staan( zeg ondertussen het comando zit ofzo Haha! )... zodra die dan ongeveer zit heel erg belonen en iets lekkers geven als je dat vaak herhaald zal die het uiteidenlijk moeten snappen ! Haha!
en liggen weet ik niet precies !! TIP: koop het boek Nathalies paardenschool !! Haha! daar staan bijna alle kunstjes in en hoe je ze moet leren ! !!!!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 18:37

JollyHumpy schreef:
Zitten leer je door als je paard ligt bij hem te gaan staan en hem ligt aansporen om op te staan( zeg ondertussen het comando zit ofzo Haha! )... zodra die dan ongeveer zit heel erg belonen en iets lekkers geven als je dat vaak herhaald zal die het uiteidenlijk moeten snappen ! Haha!
en liggen weet ik niet precies !! TIP: koop het boek Nathalies paardenschool !! Haha! daar staan bijna alle kunstjes in en hoe je ze moet leren ! !!!!


dus je gaat wachten tot dat je paard ligt? dan kan je lang gaan wachten!! er zijn vast wel betere manieren om je paard dat aan te leren, maar met liggen of zitten ben ik nog niet begonnen. daarmee kan ik je dus niet verder helpen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:04


xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 23:23

Bedankt voor de tips, ik zal eens naar de bieb gaan voor een boek.. leuke site trouwens pinkey girl!! Ik denk dat ik het toch eens ga proberen. Ik kan nu toch niet rijden ( harde, besneeuwde grond ) en dan moet je toch ergens mee bezig zijn! Het lijkt me bovendien best leerzaam en handig als je pony de basis kent. ( verder zal ik denk ik niet komen )

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 02:43

xxpinoxx schreef:
Hoe leer je een pony/paard zitten, buigen, liggen enz? Dat vind ik echt zoo knap als je dat aan een paard kan leren. Maar ik vraag me af hoe die mensen dat in godsnaam voor elkaar krijgen ( niet dat ik het wil leren aan mijn pony, maar ik vroeg het me gewoon af ). Je kunt een paard tenslotte niet net zoals een hond leren zitten door hem op zijn kont te duwen en te zeggen 'zit' Haha! Maar hoe dan? Verward Ben heel benieuwd!!

[edit] Pinky_Girl: Titel aangepast


Wil je in de toekomst nog een beetje plezier aan je paard/pony beleven dan kan iemand in het algemeen maar beter niet beginnen aan dat soort fratsen tenzij je naar het circus wilt natuurlijk Knipoog
Moeilijk lijkt het me overigens niet eens, hoogstens een beetje tijdrovend en zinloos.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:59

Neej je gaat natuurlijk niet lopenw88 tot ie ligt of je leert hem op camando ( weet niet precies hoe) of als ie toevallig in zn stal licht ofzow ! hahaha beetje onduidelijk opgeschreven daarboven ( vanmij)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:59

lageveld schreef:
Wil je in de toekomst nog een beetje plezier aan je paard/pony beleven dan kan iemand in het algemeen maar beter niet beginnen aan dat soort fratsen tenzij je naar het circus wilt natuurlijk Knipoog
Moeilijk lijkt het me overigens niet eens, hoogstens een beetje tijdrovend en zinloos.


waarom is dat stom?
Ik vind het verekte handig dat mijn paard net zo lang blijft staan tot dat IK zeg dat hij wer mag gaan lopen. en dan hij keurig voetjes naar voren toe kan geven. En zijwaarts op comando en natuurlijk ook 8terwaarts. Een buiging is leuk. Maar niet mijn doel. Ik wil een goed gehoorzaam paard. En met vrijheidsdressuur kan je een heel end komen hoor.....
vind jij dat geen belangrijke dingen dan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:12

yep, vrijheidsdressuur is harstikke leuk, maar ik hou eerlijk gezegd mijn hart vast als ik hier zie dat steeds meer mensen het gaan doen zonder dat ze nadenken over eventuele gevolgen, of zonder dat ze een doel hebben (waardoor training kan verslappen).
We horen het vanzelf wel als het een keer fout gaat.
Precies de rede waarom ik nouwelijks uitleg geef van achter de pc, je kan de situatie van achter een schermpje niet beoordelen.
Daarbij vind ik het wel zo leuk om het een beetje voor mezelf kan houden.
Pinky was volgens mij de eerste die kon steigeren, daarna jamaica, en nu kan half bokt het geloof ik.... Jah, leuk, origineel.... *not*

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:12

stef schreef:
Daarbij vind ik het wel zo leuk om het een beetje voor mezelf kan houden.
Pinky was volgens mij de eerste die kon steigeren, daarna jamaica, en nu kan half bokt het geloof ik.... Jah, leuk, origineel.... *not*


Als jij er zoveel plezier aan beleeft, waarom dan niet delen met anderen. Dat is toch het doel van alle paardenliefhebbers? Plezier hebben met hun paard (ieder op zijn manier). En als je daarin kan bijdragen waarom niet? Wel heb je gelijk dat als je ergens aan begint er goed over na moet denken hoe je het aanpakt zodat je geen nadelige gevolgen veroorzaakt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:36

omdat mijn toekomst beeld is om naar shows te gaan. Wordt zo ontzettend moeilijk om nog leuk en origineel te blijven. Daarbij kan je imo geen goed advies vanachter de pc geven

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 01:07

machie schreef:
waarom is dat stom?
Ik vind het verekte handig dat mijn paard net zo lang blijft staan tot dat IK zeg dat hij wer mag gaan lopen. en dan hij keurig voetjes naar voren toe kan geven. En zijwaarts op comando en natuurlijk ook 8terwaarts. Een buiging is leuk. Maar niet mijn doel. Ik wil een goed gehoorzaam paard. En met vrijheidsdressuur kan je een heel end komen hoor.....
vind jij dat geen belangrijke dingen dan?


Ik bedoelde "zitten, buigen, liggen etc." op commando zonder verder doel. Met een goed gehoorzaam paard is natuurlijk niets mis. Met vrijheidsdressuur op zich ook niet zolang het maar deskundig en doelmatig toegepast wordt.

Bertus.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:58

ohhh, zo. dan begrijp ik het. ik leer mijn paard vrij veel vrijheidsdressuur, maar wel met het doel om hem goed gehoorzaam te krijgen...
en spaanse pas wil ik hem ook leren. Ik doe het in alle rust (ben er nu al 1 1/2 maand mee bezig) en ga er niet elke dag mee aan de gang...

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 09:30

Ik leer mijn paard vrijheidsdressuur om hem te gymnastiseren. De buiging is hier erg geschikt voor. Lucien vind dit een moeilijke oefening, omdat hij opwaarts gebouwd is.
Verder vind ik de spaanse pas een geschikte oefening om zijn schouderspieren te strechen. Gehoorzaamheid is ook heel belangrijk voor vrijheidsdressuur, dus redenen genoeg om het wel te gaan doen. Ik vind het een leuke manier van bezig zijn met je paard, omdat je er een goede vertrouwensrelatie voor moet hebben en dit ook kunt opbouwen.