[AR] keertwending aanleren? + streken voor de kar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

[AR] keertwending aanleren? + streken voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 22:54

Nou eerst punt 1 maar, de keertwending...

Al sinds dat ik snowdon voor mn kar heb, gaan de keertwendingen behoorlijk moeilijk. Tijdens mijn stage bij een mencentrum is hij beleerd en ik kan me wel herinneren dat ze keertwendingen deden, maar niet meer hoe hij dat deed...

Als we een keertwending maken, gaat zijn hoofd naar rechts of links en hij loopt dan zeg maar gewoon een korte volte... We krijgen hem niet zo ver dat hij gewoon omdraait, maar hoe moet hij zijn benen eigenlijk neerzetten?

De burry van de kar duwt tegen zijn schouder aan, dit lijkt mij vrij pijnlijk... Laatst moesten we vanwege een ijsbaan over het pad omkeren en toen lukte het dus weer niet en kwamen we tussen de bomen. Meneertje vind dat niet leuk en komt dan dus ook nog eens omhoog... Uiteindelijk kreeg ik hem zover dat hij een klein stukje achterwaarts ging en hoewel hij echt pijn leek te hebben toch omdraaide. Maar het bleef een korte volte zeg maar...

Kan het zijn dat de burry van de kar te lang is? Of hoe kan ik hem leren zijn benen/lichaam op de juiste manier te verplaatsen?

dan deel 2:

Afgelopen zaterdag gingen we met twee aanspanningen op pad, ik in mn eentje op de bok achter snowdon (zoals wel vaker uit nood) Maar de fries die mee was, is een beetje "verwend" en ze wijken dus uit voor verkeer etc. Op zich wel goed, maar het is echt overdreven. Pas net het erf af draaiden hun al om omdat er een grote truck aankwam, normaal gesproken geen probleem voor ons, maar ik dacht dat snow wel achter de fries aan zou willen dus besloot ook om te draaien. Maar nee hoor meneer wilde niet terug, kon ie eindelijk na een week zonder baasje gemoeten te hebben weer eens de weg op, moest ie gelijk terug! Ik kon alleen moeilijk midden op de weg stil blijven staan dus hij moest verder draaien en t erf weer op, komt meneer echt steil overeind!!! Nouja zeg! Ik ben wel wat van hem gewend, maar meneer besloot echt even de baas uit te hangen. Ik kreeg hem toch nog wel t erf op en meneer was weer normaal. Ik had het gevoel dat hij achter de fries wilde plakken, dus anm hem express ff terug om te voorkomen dat hij er niet meer achter vandana was te halen ofzo. Alles ging goed, totdat de fries opeens van het pad afweek en de kar bleef staan. Snowdon vond het maar vreemd, fries stond opeens lager en de kar stond recht voor zn neus. Ik probeerde er dus naast te sturen en snow te alten stoppen, wat wel lukte maar meneer wilde duidelijk verder. Toen de fries weer verder ging en ik even later snow liet gaan knalde t eruit! Weer steil overeind, maar voordat hij terug benee was, bokte ie nog eens flink en kwam daarna weer overeind.. Meneert kwam dus vierkant overeind, een soort capriool voor de kar Verward Maarja meneer mocht weer lopen dus verder was alles weer goed.. rare knol is t hoor...

Tot die dag toe was t gewoon uit ongeduldigheid, niet stil willen staan voor vertrek, voor weg wachten op anderen wachten, etc.. Maar die dag was het echt extreem... laten we maar hopen dat t was omdat ie behoorlijk wat energie over had van een rustige week en dat het korte ritje van de dag ervoor daartegen niet hielp....

(sorry voor het lange verhaal)

groetjes leon en snowdon

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 23:42

Keertwendingen kan je alleen aanleren als hij ontspannen voor de kar loopt. Ook bij het achterwaarts gaan.
Bij mij gaat dat als volgt:
Je zorgt ervoor dat je paard kan keren op zijn goede kant. draait hij links beter ga je rechts op een stil pad staan, dan geef je rechts zonder contact te verliezen en neem zacht links. Leg de zweep rechts, zeg dan voorzichtig"kom maar" of wat je gewend bent. Door spelen met de linkerhand en heel licht contact met de rechter teugel buigt hij zijn lijf en zo praat je hem de bocht door. Niet alleen oefenen omdat als de voorwielen haaks staan op de kar het geheel nogal instabiel wordt.
Probeer het uit als hij een beetje moe is aan het eind van een rit, dan gaat het meer ontspannen. Komt hij terug draai dan iets minder krap door met ondersteuning van de zweep.
Heeft je paard last van het lamoen dan kun je hem wat langer inspannen of ,nog handiger, de uiteinden van het lamoen iets verder naar buiten buigen zodat ze echt afstaan bij het rechtuitgaan.
Als je een bok voor de kar wilt voorkomen kan je over de rugriem een halstertouw van de ene kant naar de nadere leggen ter hoogte van de liezen die bij normaal lopen geen druk geeft.
Als je op het profiel van Ilindra kijkt bij Ilindra in het enkelspan kan je zien waar zo'n riem bevestigd moet worden.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:26

Op je 2e probleem heb ik geen antwoord maar op je 1e wel Lachen
Volgens mijn theorieboekje van de mencursus gaan de keertwendingen als volgt:

Wending rechtsomkeert(zal in het verkeer niet vaak voorkomen)
- uitgaan van gebruikshouding;
- hand over hand verkorten;
- rechterhand wat naar voren brengen en rechterleidsel omsluiten;
- met de rechterhand de rechterleidsel uit linkerhand nemen en zoveel als nodig links nageven;
- de rechterhand achter de linkerhand plaatsen;
- rechterleidsel opnieuw tussen midden- en ringvinger van de linkerhand brengen en weer opnemen in de linkerhand;
- rechterhand opnieuw naar voren plaatsen op rechterleidsel, deze omsluiten en zoveel als nodig is terugnemen.

Beëindiging:
- rechts nageven d.m.v. rechterleidsel cm. gewijs verlengen;
- linkerleidsel terugnemen door de linkerhand vanuit de pols naar de oorspronkelijke positie terug te plaatsen;
- gelijktijdig uitvoeren met het rechts nageven tot het paard weer recht loopt;
- beide leidsels cm. gewijs verlengen.


Wending linksomkeert
- overgaan van gebruikshouding naar dressuurhouding;
- rechts nageven door rechterhand naar voren naar de linkerleidsel te brengen;
- rechterhand glijdt daarna terug naar linkerhand;
- hierna weer dressuurhouding aannemen en zo nodig rechterhand meer laten nageven;
- linkerleidsel terugnemen;
- linkerhand met de rug naar boven draaien;
- de linkerleidsel loopt dan over de rug van de linkerhand.

Beëindiging:
- links nageven;
- linkerhand terug naar de uitgangshouding brengen;
- rechterleidsel met de rechterhand omsluiten;
- terugnemen en achter de linkerhand plaatsen tussen ring- en middenvinger;
- overgaan in gebruikshouding.

Bij de wending linksomkeert heb ik zelf nog de opmerking geplaatst dat je de leidsels 2x moet verlengen.

Als ik het zo weer lees begrijp ik er zelf geen piep meer van Verward Maar als je het eens in het echie wil uitproberen moet je maar weer eens naar Enschede/Losser komen. Lowara kan het redelijk en we hebben een mooi en rustig industrieterrein in de buurt en eventueel in het bos nog een springveldje waar wel ruimte is om te oefenen Haha!
Ow, misschien dat je eens een ervaren iemand van stal kan meenemen om het voor jouw nog eens voor te doen en te kijken of jij het goed doet?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:43

Nu begin ik te begrijpen waarom het mennen vanuit een boekje niet mogelijk is Knipoog
Al dat hand over hand verkorten geeft veel te veel onrust in de leidsels als je dan zonodig moet verkorten doe dat dan achter je blokhand dat gaat veel geleidelijker. Ik ga er van uit dat je voordat je aan de keertwending begint al de dressuurhouding (leidsels in twee handen) hebt aangenomen. In dit verhaal mis ik de drijvende hulp van de zweep.
Het verhaal klopt natuurlijk als een bus, in theorie.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:54

Hihi, in theorie wel ja Knipoog Als ik tegenwoordig al een keertwending maak (probeer ze eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden, wij zijn vooral recreatie-menners Haha! ) dan denk ik: hoe was het ook alweer? Ow ja, zo! En bam, ik doe het zonder verder echt aan de theorie te denken. Tis gewoon een gevoel wat je een keer moet hebben gevoeld om de hulpen te kunnen begrijpen en goed door te geven. En de drijvende hulp van de zweep heb je idd wel nodig met name bij de paardjes die het zelf nog niet helemaal snappen.
Ow, Snowdon moet trouwens pootje over lopen bij een keertwending (voor en achter) om het even op het gebied van de dressuur te gooien: net als bij een keertwending om de achterhand onder het zadel (is in principe dezelfde oefening).

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 12:58

Ehm ja mn leidselvoering is het probleem niet hoor, met andere paardje gaan de keertwendingen wel gewoon goed... Ik heb van de zomer mn koetsiersbewijs gehaald en heb die theorie dus ook op mn kamer liggen. Had dat zelf ook al geraadpleegd voor hulp, maar dat is slechts op de koetsier gericht en niet op het paard! Maar in elk geval hartstikke bedankt voor de hulp Lachen Dat wat Albert zei ga ik zo snel mogelijk een keer uitproberen (met zweep als hulp, etc) Maarja dan moet er wel een keer iemand mee...

(en de mensen van stal willen wel mee, maar alleen met hun eigen aanspanning, ze hebben al zo weinig tijd...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:11

Ik zal het je als je met Jurga langs komt wel demonstreren met Händell, die draait op een dubbeltje (bij wijze van spreken Haha! )

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 21:43

DEAL! Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:24

Afbeelding

Hier is de foto, ik was zelf ook erg benieuwd naar de foto omdat Pinky zondag ook voor het eerste 2 bokjes gaf en ik behoorlijk schrok.
Ik denk nu dat ik weet waar het door komt, maar ik ben nogal huiverig met dit soort dingen dus vind dat halstertouw niet zo'n slecht plan voorlopig Scheve mond

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 13:09

Afbeelding
Deze foto? Bij pinky_girl zie ik nl een kruisje...
Op deze foto zie ik wel iets, maar zou niet weten hoe ik het vast zou moeten maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:04

Bij Ilindra is het een leren riem die met stroppen aan de bomen vast zit en op de rug met een gesp vastgezet wordt, hierdoor kan ze dus niet bokken.
Je kan ook gewoon 2 halstertouwen nemen deze met een strop aan de bomen vast maken (wel opletten dat ze niet kunnen gaan schuiven) en op de rug aan elkaar knopen.

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 12:39

mmmm.... kom wel een keer langs helpen met de keertwending en dan kijken we wel verder........

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 16:55

thanx robertus! We zullen wel zien

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:04

Vreselijk een bokkend paard voor de wagen! Ik heb dat met Ilonk meegemaakt toen ze voor het eerste echt voor de wagen stond. Het ging erg leuk en iemand die hielp mende haar ook nog even, ze verloor haar vertrouwen meteen, het was duidelijk te zien. Ik ging weer op de bok, en zij begon even later te bokken. Weet nog niet hoe ze het deed maar ze sloeg de broek stuk, en landde met beide achterbenen rechts naast het lamoen. Daarna kon ze niet meer bokken, pffff want ze sloef mij zowat van de wagen, en was gelukkig wel weer snel te kalmeren. Maar wat een ervaring.... haar been stuk, het tuig kapot en het ijzeren lamoen heel erg smal.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 03:07

Dat klinkt inderdaad nogal ingewikkeld, zo goed ik m'n examen heb afgelegd, nu moest ik toch even nadenken wat alle termen betekenen ... of ligt het gewoon aan de kou dat m'n arme hersentjes niet helemaal aktief zijn? Haha! ... de "trukken" van je tinkertje zijn beetje scheidingsangst denk ik, messchien best voorrijden dan achter, de fries zal wel volgen ...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 12:40

sonjabelgium, je hebt zeker gelijk hoor, maar die fries is nog veel erger! die denkt de hele tijd: ik wil voorop, ik wil voorop, ik wil voorop! En hij is sowieso al wat sneller als snowdon... en erg sterk voor zn eigenaren...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:34

Moet het friesje ook niet gewoon 's leren wie de baas is? Ik zou dan zo gemeen zijn om hem in een tandemaanspanning te steken ; LANGSACHTER ... }>
Alle gekheid samen, zoeentje die altijd eerst wil moet het ook eens leren om niet eerstes te zijn, als ie goed beleerd is in de kar mag ie al sterk zijn dat ie wil, zal ie wel luisteren. Jonge dieren hebben het soms wat moeilijk met aanvaarden, maar eens ze het door hebben heb je er een schat aan! Snow zal ook wel kalmer worden met meer ervaring op te doen, ooit doen jullie de tochten van plezier samen!!!!!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 10:37

Ben het er alleen maar helemaal mee eens Lachen