[NH] Natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

[NH] Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 15:18

Beste allemaal

Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met de parelli methode?
Volgende week komt Ric Segers(ook hoefsmid) mij het een en ander uitleggen. Ik denk dat ik het meer kan gebruiken dan Buena! Hahahahaahhha Haha!

ben benieuwd hoe het gaat.

Ik ga proberen Buena(paso peruano) helemaal zonder bit te gaan rijden. Waarschijnlijk ga ik haar of met bosal of met sidepull rijden. Ze is nog niet ingereden. Iemand die met een van deze 2 rijdt?? Hoe bevalt het??

Groeten Valeska Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:34

Er is in Februari een clinic van Eddy Modde en een buitenlandse instructeur (ik vermoed Birger Gieseke) over de methode Parelli, vrijdag 14 Februari vanaf 19.00 een clinic, en Zaterdag I en Zondag II een cursus level I. Locatie: Manege Kalverhoek in de Wijdewormer, Noord Holland. Dus dan kun je het meteen uit eerste hand zien wat het allemaal inhoudt. Je hoefsmid kan het nog zo goed uitleggen, maar als je iets ziet werkt het overtuigender.

Je paard zonder bit inrijden? Is geen probleem als je maar weet waar je mee bezig bent. Wat versta je onder bosal? Een sidepull is ook afhankelijk van de sidepull die je gebruikt, als je er een hebt met nylon koorden op de neus kan die harder inwerken dan een bustrens.

Ik zou gewoon de eerste paar keer met een halster gaan rijden. Eerst aan de longe, en dan los. Hoef je ook de aanschaf van bosal of sidepull niet te maken...(of je moet ze toevallig hebben liggen)

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 15:45

Deze meneer heeft zijn Natural horsmanship in America behaald. Ik denk dus wel dat hij er meer verstand van heeft.

Bedankt voor de tips!

Gr.V *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 15:47

Ik bewijfel niet dat Ric Segers er verstand van heeft! Ik zeg alleen maar dat heel vaak dingen duidelijker worden als je ze ziet...Of heeft Ric Segers dan zijn eigen paard mee waar hij je alles tot level 3 op kan laten zien?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 15:59

Nee. in eerste instantie gaat het erom dat ik in den beginsele van deze methode ingeleid wordt. Moet nog eerst zien of ik het wel mijn manier van trainen vind en of ik er gebruik van wil maken.

Maar het lijkt mij ook sterk dat je ookal neemt een trainer zijn eigen paard mee, je dat dan in 1 dag kan laten zien, laat staan onthouden?

Vond het al heel wat om een privé les te nemen en zowel mij als Buena te analiseren voordat we met een training beginnen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, dus neem me niet kwalijk als ik wat eigenwijs lijk.

Gr.V.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:34

Ik rijd op deze manier. Momenteel alleen nog op een touwhalster, en buiten op een bosal.
Het systeem van Parelli is niet zo even uit te leggen. Maar er zijn genoeg internetsites en boeken over te vinden.
Kijk hier eens voor meer informatie:
http://come.to/veldman
http://www.angelfire.com/az/iceryder/pnh.html

In het boek 'uw paard als partner' staan de eerste 'seven games' uitgelegd in het nederlands. Het boek 'Natural Horse-man-ship' is van Pat zelf en hier staat ook goede informatie in, maar wel in het engels.
Videos en andere artikelen zijn op www.parelli.nl te vinden.

Verder is er op Yahoo een forum waar je vragen kunt stellen en veel interessants te weten kan komen over PNH. (savvy-nl)

Succes! het is echt leuk, maar begin er niet zomaar aan. Een clinic bekijken is idd een goed idee. Dan snap het het gelijk stukken beter!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:35

Hoi Valeska, ik denk dat Cassidy bedoelt dat je op een demonstratie kan zien wat je er allemaal mee kan bereiken, hoe het er uit ziet, dat is leuker dan wanneer iemand bij je eigen paard wat laat zien, omdat het dan nog zo beperkt is om er kennis mee te maken.

En over dat bitloos rijden: ik rij nu al anderhalf jaar met een Parelli-touwhalster, bevalt prima, is geen side-pull of bosal voor nodig.

Veel succes met je paard!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 20:40

Valeska, ik wilde inderdaad, net als promptertje zei, je wijzen op de demonstratie zodat je alles kunt zien.

Een analyze van jouw en Buena lijkt me niet nodig, aangezien je met ieder paard aan Parelli Natural Horsemanship kunt doen.

En het werkend in een club/cursus met ander PNH studenten is zo leuk omdat je ervaringen kunt uitwisselen en over problemen kunt discussieren waar een ander tegenaan loopt. Dat lijkt me wat leuker dan in mijn eentje te gaan staan oefenen? Je rijdt toch ook paard voor de gezelligheid?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 21:38

Zeker voor de gezelligheid!!

Ik laat jullie wel weten hoe het gegaan is, als het niks was, dan horen jullie het ook!

Bedankt iedereen voor jullie input!

Gr.V. Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:38

ik heb zelf les van Lynn en Marjan Apple (www.naturalhorses.com)
ik weet niet of je eens bij een les wilt komen kijken? Schiedam en Rotterdam zijn niet zover bij elkaar vandaan.... Haha!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 12:04

Zal de website eens doorspitten!

Bedankt!

valeska

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 16:19

mijn oom is paardenfluiseraar, geeft ook demonstraties cursusen, toenik nog western reed, reed ik ook wel eens met bosal, ikzelf vind het minder.
mijn oom rijd altijd buiten met alleen!(of helemaal niks) een ring om de nek, verder niks om, als je dat bereikt dan is dat echt een fantastisch.
Zo om eeuwe lange ritten te maken met alleen een ring, een met je paard dat is echt heerlijk!

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 17:04

Dat klinkt heel indrukwekkend!

Wou dat ik ook zo'n oom had!

Groetjes valeska

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 01:22

Even off topic...is dat jouw paard op de avatar???

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:54

Nee hoor zomaar een mooi plaatje ergens vandaan geplukt!

Op www.paso.nl staat Buena's vader Sanson en haar moeder TNT. Beiden zijn ze geimporteerd van Paso Peruano Ranch Buena Ventura in de USA.
Foto's van Buena volgen snel!!

ps Hij is wel mooi hè?!

Gr.V

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 20:56

psps. Buena heeft wel de zelfde kleur als het paard op de avatar, dus ze lijkt er wel wat op!

V.

sterre_ster
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: waar ik ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:21

wat houd nh precies in eigelijk?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:30

sterre_ster schreef:
wat houd nh precies in eigelijk?


Kijk even met de zoekfunctie en zoek op "Natural Horsemanship".