[LO] Agressief tijdens het longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

[LO] Agressief tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 21:14

hey, ik heb sinds kort een jong paardje van 2 jaar en 10 maanden. Ik ben begonnen met het longeren en eerst ging alles heel goed, maar nu is ze behoorlijk agressief als ik ze op de rechterhand longeer, op de linker doet ze niets da gaat het fantastisch goed. Van het moment dat ik de longe verander wil ze bijten en nu begint ze te steigeren en wat te kappen. Wie kan mij zeggen wat dit is en hoe ik dit het best kan aanpakken?

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:22

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar bijna elk paard heeft een voorkeurskant. Dan gaat het lekker op de ene kant en gaat hij in protest de andere kant op; logisch, ging andersom toch veel lekkerder.
Het is een paard met een beetje spirit en dat is goed, verknoei dat niet. MAAR laat je niet in de maling nemen!

Een beetje doorzetten, hulp van een ervaren ander er bij (vat dat niet denigrerend op) om even door dit punt heen te komen.
Naar mijn idee de moeite waard om dit soepel op te lossen anders gaat het probleem lang mee.
Het kan aan een hoop dingen liggen en het is even uitvinden hoe en wat, misschien doe je linksom eerst te veel, hoe beloon je, ook wel een los gelongeerd? etc
Succes

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:26

ik zou eerst proberen om heel veel vetrouwen te winnen, ik weet natuurlijk niet hoe en wat bij jou, maar als allereerst moet zo'n jong paardje je helemaal vertrouwen en je kennen.
verder moet hij wel weten dat jij de baas bent, ik weet verder ook niet echt wat verder hiermee maar hulp van een ander ervaren iemand lijkt me ook handig!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:30

Niet zo moeilijk op te lossen hoor, pak een zweep en sla hem die volte rond!! Als je hem nu al niet aan het werk kunt krijgen dan vraag ik me eigenlijk af of je hem later wel aan het werk kunt krijgen, is het geen beter idee om hem weg te brengen om zadelmak te maken?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:22

Steef schreef:
Niet zo moeilijk op te lossen hoor, pak een zweep en sla hem die volte rond!! Als je hem nu al niet aan het werk kunt krijgen dan vraag ik me eigenlijk af of je hem later wel aan het werk kunt krijgen, is het geen beter idee om hem weg te brengen om zadelmak te maken?


niet de meest subtiele methode, maar wel vaak erg effectief. Haha!
Mijn sjaak was ook zo'n lekkere druif met longeren toen ik hem kocht. Links om niet willen lopen. Naar mij trappen als ik probeerde om hem wat zinnigs te laten doen aan die longeer lijn. Vervolgens mijn handen kapot trekken als hij toch een klets voor zijn kont kreeg.

De oplossing voor sjaak :
- bak halveren zodat hij niet weg kon lopen.
- en niet luisteren is twee keer zo lang op die hand lopen totdat het wel
goed was.

Klinkt een beetje cru maar inmiddels looptie super aan de longeerlijn en heb ik niks gen gezeur meer met protesteren.

Veel succes *LOL*

Ps: ik ben van mening dat niet alleen positieve ervaringen bijdragen aan een goede band. Een keer een negatieve ervaring kan heel veel bijdragen aan een groei en leerproces, zolang de negatieve ervaringen maar niet de overhand nemen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:51

Een paard de volte rondslaan is alleen weggelegd voor handige ervaren longeerders die goed weten waar ze mee bezig zijn. Je moet je paard leren op de volte te lopen en dus moeten je hulpen voor een onervaren paard helder zijn. Pas als hij dan niet gehoorzaamt kun je in mijn optiek een keer ingrijpen. Wat soms helpt is een rondje maken (afzetten met lint en prikpaaltjes, gewoon in de bak). De meeste paarden lopen uit zichzelf aan de buitenkant van de volte (zoeken daar aanleuning), bovendien kunnen ze (bijna) niet uitbreken.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:59

Longeren lijkt heel erg op The Friendly Game, en dat is een dominantie-spel. Veel paarden weten het verschil wel, of het maakt ze niks uit, maar sommige gaan het gevecht aan.
Mijn tinker doet dat ook, en alleen maar op de rechterhand, dan komt ze recht op me af, of draait zich om, of schopt zelfs naar me. Het enige wat je kan doen is nog meer uitpakken dan hij doet. Dus inderdaad hup zweep erbij en (bijna) alles doen wat nodig is om je paard de kant op te krijgen die jij wilt. Maar je moet een paar dingen heel goed in de gaten houden, zorg dat je wel duidelijk bent (van achter drijven, niet van voor, loop naar voren niet naar achteren terwijl je drijft etc) Want anders weet je paard niet wat je wilt en kan je het hem ook niet kwalijk nemen.
De volgende keer weer beginnen met het minimale aan hulpen, dus niet weer gelijk groot vertoon, steeds weer terug naar de basis.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 03:13

Als er iets is waarmee ze mij heel boos krijgen dan is het wel met recht op me aflopen en zelfs trappen. Ik ben zeker niet hardhandig met mijn paarden maar in die situaties pak ik ze toch echt heel erg hard aan. Ik loop liever niet het risico om een trap tegen mijn knie of erger te krijgen.

De meeste paarden hebben meer problemen rechtsom dan linksom, schijnt te maken te hebben met het feit dat paarden meer linksgericht zijn.
Het is gewoon heel belangrijk om de eerste keren een helper te hebben die het paard begeleidt op de volte. Die helper kan in een later stadium tussen longeerder en paard in lopen (wel op een veilige plek) zodat hij iets beter kan begrenzen met de longeerzweep. Als ze eenmaal weten wat de bedoeling is kan het best nog eens mis gaan maar dan zet ik ze gewoon weer terug op de volte. Dan begrijpen ze al snel dat het niet leuk is om opeens de andere kant op te willen maar over het algemeen ben ik toch echt iets eerder bij hun dan zij om kunnen draaien.

Maar als ze naar binnenkomen op een dreigende manier of zelfs gaan slaan dan ga ik ook slaan. Het enige paard dat dit ooit bij mij geprobeerd heeft had dat heel snel weer afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:08

Even een meer ervaren persoon mee laten kijken, meestal zijn zulke longeerprobleempjes vrij snel opgelost, omdat de longeerder zelf ook een goede en minder goede kant heeft. Misschien sta je je paard wel net een beetje teveel in de weg, of overvraag je 'm teveel. Het is immers een jong dier dat nog lang niet bevestigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:15

Net zo goed als dat je les neemt met rijden zou je eens les kunnen nemen bij het longeren. Aan je verhaal te lezen is dit een dominatie probleempje dat jij niet adequaat op weet te lossen door een gebrek aan ervaring.
Ga vooral niet zelf doormodderen voordat er echte ongelukken gebeuren maar schakel een ervaren persoon in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:18

Ik ga met Jippie mee..longeren is moeilijker dan het lijkt, en longeerlessen zijn dan ook heel erg handig...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:41

Steef heeft volkomen gelijk, maar dat moet je alleen doen als je zelf voldoende ervaring hebt, dus volg Jippie's advies maar op.

xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 13:49

ok, ik heb wel al verschillende paarden opgeleerd hoor. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Dus ik ben geen beginner!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes !!!!!!!!!!!!!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:50

Frusty, nee hoor tuurlijk niet! Succes ermee, zou ik zeggen.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:53

}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:03

xxxjes schreef:
ok, ik heb wel al verschillende paarden opgeleerd hoor.

Dan denk ik dat daar 'm het probleem nu juist in zit Extreme duivel

xxxjes
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-12-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 15:40

Wat bedoel je daar nou mee?

xxxxxxxxxxxxx

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:51

Percy schreef:
De meeste paarden hebben meer problemen rechtsom dan linksom, schijnt te maken te hebben met het feit dat paarden meer linksgericht zijn.


Of dat heel veel mensen rechts sterker zijn en daardoor hun paard scheefrijden? Knipoog

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:39

Maar ik ben links en bij mij vonden ze ook altijd de rechterhand moeilijker Verward Haha!

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:57

xxxjes schreef:
Dus ik ben geen beginner!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hihi, dit paardje heb je net en dan ben je het voor hem wel...
Ook mensen met giga veel ervaring, profesoineel en opgegroeid bij een opfokstal zie ik wel eens problemen hebben.... waarom dan pretentie? Het is juist meer ervaring opdoen door met een ander met ervaring iets te doen.
Dat hulp met een ervaren iemand moet je meer lezen als 'niet een onervaren iemand' omdat je niet mag falen....
succes

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:46

Dit is een probleem wat ik vaker heb meegemaakt, en ik ben een beginner, en jij beweert dat je geen beginner bent en dit probleem niet op kan lossen?
Maar hoe ik het oplos; zie steef. En eventueel kun je er iemand naast laten lopen (paar rondjes).

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:59

Hai,

Begin je misschien altijd linksom te longeren en daarna pas op de rechterhand.
Zoja,dan zou ik het eens andersom proberen.

Het is nog een jong dier daar moet je rekening mee houden.
Je kan wel gelijk gaan rammen zoals sommige beweren maar ik zou toch eerst proberen erachter te komen waarom het dier linksom wel goed zijn best doet en mee wil werken en wat dus het probleem rechtom kan zijn.

Dan is het inderdaad misschien wel aan te raden dit met meerdere ogen te bekijken en dus iemand erbij halen om dit samen met jou te doen.

Blijkt dat het inderdaad dominantieprotest is dan moet je het paard even flink duidelijk maken wat de bedoeling is maar doe dit wel op een eerlijke manier.
Als jij namelijk zelf(voorbeeld)in zijn voorhand(de rem)gaat staan is het niet begrijpelijk voor het paard dat ie vooruit geslagen wordt,terwijl je lichaamstaal het paard juist afremd.

Misschien moet je ook een stapje terug doen en het vooral afwisselend en leuk voor het dier houden maar dat doe je misschien al.

Ook kan je wat meer het paard rechts besturen aan de hand,meestal wordt dit links gedaan en is het zeer onwennig voor een paard als dat in ene rechts gebeurd en aan een longe is dat misschien dus best eng voor een jong beginnend paard.

Succes Smousje.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:23

maverick deed en doet dat nu nog ,als iemand er mee aan de gang gaat die hem niet de baas kan.de olossing is gewoon om hem dan een keer flink op zijn donder te slaan,zodat ie weer ff weet wie er ook alweer de baaas is

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:26

Als het een 'gewoon' rechtsom probleem is kun je ook al iets oplossen door je paard zowel aan de rechter- als aan de linkerkant te begeleiden, gewoon aan het touw. Je loopt meestal links van je paard, dus dat zijn ze nu eenmaal gewend en daarom vinden ze dat ook geen probleem bij het longeren. Het helpt als je ook rechts loopt, dan gaan ze dat ook weer normaler vinden.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:40

het paard moet jou als dominante persoon zien...als dit niet het geval is krijg je zulke problemen bij longeren.
veel grondwerk en commando's oefenen.
Ik heb er ook eentje van 2 jaar en 6 maanden....die heeft dat ook uit geprobeert, maar als jij in het midden staat en macht uitstraalt en dus gewoon zeker bent van je zaak, maakt zo'n paard weinig kans en zal accepteren dat jij de lakens uitdeelt.
elke keer kun je punten scoren: het paard daagt jou uit, als jij wint heb jij een punt erbij, laat je het paard winnen......dan krijg je grote problemen!