[LO] Probleem bij longeren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

[LO] Probleem bij longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 20:35

Mijn verzorg/rijpony gingen we pas longeren, op de linkerhand liep ze braaf zonder problemen. Daarna deden we de rechterhand en dat was 1 groot probleem, zolang er een ruiter op dr rug zit loopt ze ook gewoon door maar zodra je niet oplet draait ze zich om Lips are sealed .. Daarna zonder ruiter erop en dan telkens weer heel snel omdraaien terwijl we de longeerzweep er achter hielen, ze werd helemaal panisch en verdraaide het om gewoon door te lopen steigeren, achteruit lopen enz. Terwijl het op de linkerhand super gaat, wie weet wat de oorzaak kan zijn en heeft er nog iemand tips..??? over een paar maanden word ze alleen nog maar gelongeerd en zou het fijn zijn als ze niet gaat steigeren enz.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:44

Ga schuin voor het paard staan en houdt de zweep enigzins achter zijn kont. Stap zo rond en stop al na een paar rondjes. Volgende keer probeer je naast haar te gaan staan , enzovoorts ... Tot je bij haar achterhand bent. Tot hier toe ben je altijd dicht bij haar gebleven. Maar nu ga stilaan verder van haar af , tot je in het midden staat zoals normaal. Wees tevreden met elke vordering , hoe klein dan ook.
Ik heb deze manier zelf geprobeerd en het werkte heel goed.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:55

Ik werk zelf ook als een paard zo lastig doet, gemakkelijker met een dressuurzweep. Dan hand die lange 'draad' er niet meer aan.
Voor de rest gewoon aanpakken, respect mag nog hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:53

voorwaarts houden en snel reageren, want ze mag niet gaan stilstaan. Vraag een ervaren persoon eens om hulp.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:00

Faustie schreef:
Ga schuin voor het paard staan en houdt de zweep enigzins achter zijn kont. Stap zo rond en stop al na een paar rondjes. Volgende keer probeer je naast haar te gaan staan , enzovoorts ... Tot je bij haar achterhand bent. Tot hier toe ben je altijd dicht bij haar gebleven. Maar nu ga stilaan verder van haar af , tot je in het midden staat zoals normaal. Wees tevreden met elke vordering , hoe klein dan ook.
Ik heb deze manier zelf geprobeerd en het werkte heel goed.

ik moet ook welles paarden longeren die ut vertikken om aan de longe te lopen alleen als je van hun afloopt lopen ze gewoon met je mee Verward
en er dan met de zweep erachter heeft al helemaal geen zin want dan halen ze uit of ze beginnen te steigeren

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:24

a) ABN schrijven svp
b) hulp vragen aan een ervaren longeur

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:53

Lielle! *fluistert*
Het is AN Knipoog.

Maar zoals Lielle al zegt, vraag hulp, vind je die nergens? Dan mag je ze aanpakken, zeker als je weet dat ze het bij iemand anders wel doet!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:27

Wat faustie zei...heb ik zelf al vaak genoeg geprobeert..maar tog lukt het haar om omte draaien(het gaat hier over mijn ponytje rooos) Mijn hond moest zelf x helpen longeren...Naja ik zal wel even gaan vragen aan kennissen ....vriendinnen.....enz..of die er ervaring mee hebben

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:14

angelke schreef:
Lielle! *fluistert*
Het is AN Knipoog.


Blond? Begrijp het niet *LOL*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:16

ABN is niet juist, als je een opmerking maakt, doe hem goed he Haha!.
Het is AN, algemeen nederlands. Algemeen beschaafd nederlands 'bestaat' niet meer Knipoog.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:13

Die van mij is nog erger. Zodra die longeersingel gogue etc omheeft, en ik sta voor dr, kan ik niet eens voor dr langs aan de rechterkant gaan staan, zon ettenbak is het! Dus laat staan rechtsom longeren. We zijn met zn 2en bezig geweest (mn instructeur en ik) maar konden dr niet aan! Het is echt een fl*kker! We hebben dr HELEMAAL in elkaar geslagen (klinkt rot) maar soms is dat wel de oplossing, ze gaat namelijk met gogue op zn straxt rechtoverend! Met die poten naar je te maaien. Echt een DRAMA! Maar gelukkig gaat et beetje bij beetje EEN HEEL KLEIN BEETJE beter, dus er is nog hoop! Echt waar, ik had het ook al opgegeven, maar ga gewoon door! Het lukt je uit eindelijk echt wel Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:17

dan loop ik achter, ik ken echt alleen maar ABN? weer wat geleerd vandaag.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:22

Oh, we zijn alleen een beetje offtopic bezig *LOL*.

Even ontopic: Dit is dus al gezegd, maar als je echt een etterbak hebt, haal er een ervaren (en dus niet een vriendinnetje die een dag langer rijdt dan jij) persoon bij.

umay

Berichten: 275
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:12

het logeeren is niet het makelijkste om een paard of pony aan te leeren.
als je het eeens met twee mensen probeer de eene houd de longeerlijn vast en de ander loop naast het hoofd van je paard of pony.
heel veel praten is ook heel belangrijk.
alleen algemeene worden met een langen klank aan houden

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:57

longeren is echt heel eenvoudig aan te leren MITS je weet wat je doet!