[OV]Paardrijden met handpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

[OV]Paardrijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 20:24

Hallo Allemaal

Ik heb een vraag,hebben jullie wel is paardgereden met een handpaard?

Ik ben van plan dit te gaan doen maar ik heb het nog nooit gedaan,waar moet ik allemaal op letten?

Ik rijd nu op mijn fjord van 7 jaar,in de wei en buiten rijden gaat goed,ik heb ook nog een paard van bijna twee jaar en om hem aan dingen te laten wennen lijkt het mij handig om hem is mee te nemen als handpaard.

Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee,wat moet je doen als de een harder wil en de ander wil stoppen?
En wat kan ik het jonge paard het beste aandoen een halster of hoofdstel?

Ik wil eerst in de wei gaan oefenen,als dat goed gaat naar hoeveel keer kun je dan naar buiten?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven,ik vind het ook leuk om ervaringen van anderen te horen!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:00

Ik heb er echt geen ervaring mee, maar het lijkt me wel moeilijk, ga je hem aan je hand vasthouden? De paarden moeten wel goed met elkaar overweg kunnen, dat ze niet opeens samen gaan dollen Tong uitsteken.

Succes!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:03

Ik heb ook geen ervaring hiermee, maar het lijkt me verstandig om eerst het jongere paard aan jouw en aan je stemcommando's te laten wennen. Laat hem eerst maar eens met jouw ernaast lopen en halthouden als jij ook stilstaat. Dan zal hij ook alert zijn op jouw commando's als hij naast het andere paard loopt. In de wie oefenen lijkt me een goed plan, maar ik denk iet dat je kuint zeggen dat als het daar goed gaat het buiten ook goed gaat, tenslotte is dat een vreemde omgeving. Maar het zal zeker beter gan dan wanneer je zomaar plotseling naar buiten gaat.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:07

Ik doe het wel eens met Dennis en Tammy. Doe het ook wel eens met 2 handpaarden. Als ik ze van het land haal, zonder zadel met een halstertje. Maar dat is niet de beste manier.
Ik zou eerst in de bak gaan oefenen. En een hoofdstelletje in doen, heb je toch net ff wat meer te vertellen. Het is heel makkelijk als je het paard waar je op zit op je zit kan rijden. Of iig met 1 hand. En dat de paarden met elkaar op kunnen schieten is ook wel makkelijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:21

ik ben het aan het trainen met een haflinger en een shet. Op den duur wil ik zo ooit naar buiten. Nadeel hier is wel het hoogte verschil
Eerst in de bak oefenen imo

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:32

Ik heb nu 2x geoefend met Levi & Samier, ik blijf voorlopig nog maar even binnen Haha! Levi gaat namelijk gewoon stilstaan als hij geen zin heeft B) Maar ooit gaat het lukken Haha!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:19

ik rij bijna niet anders, hoe moet ik anders 4 paarden trainen? ook is het erg leuk om a la fleche te rijden, je rijd op het ene paard en het andere loopt er voor. Nadeel het voorste paard moet wel erg braaf en gehoorzaam zijn. Maar niet te min leuk is het wel

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:03

In het verleden heb ik wel met een handpaard gereden, dat nam ik voor iemand mee naar de manege. Gewoon een halstertouwje aan het bit. Als een paard naast jou kan lopen kan hij dat ook naast een ander paard. Het is wel makkelijk als ze elkaar kennen (en mogen) en ik zou eerst een paar keer in de wei oefenen voor je de straat op gaat. Of je verzekerd bent als je zo de weg op gaat weet ik eigenlijk niet....

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 01:21

Hai,

Ik rij regelmatig met mijn 2 paarden waarvan 1 er dus een handpaard is.
Nu moet ik zeggen dat ik mijn paarden ongeveer 3 jaar heb waarbij de nodige trainingen in NH zijn beoefend zodat ze beide over het algemeen Knipoog goed op mijn stem en hulpen reageren.

Doe dit dus niet zomaar!

Oefen op een veilige plek en train je paarden om op stem en hulpen te reageren zodra dit nodig is,vooral halthouden is hierbij erg belangrijk!

Ook moeten de paarden elkaar aardig vinden anders is het vragen om moeilijkheden.

Als je onzeker ben ga dan zeker nooit de weg op met 2 paarden!

Groetjes Smousje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:59

Ik deed t vroeger altijd.. Ging ik op skipper rijden nam ik Rydar aan de hand mee.. ging prima... Maar ik deed t dan ook van veulen afaan dus ze waren het gewent..
Krijg je allemaal van die leuke opmerkingen.... "is dat haar kindje??" (skipper was een bruine ruin , ry een fjord.. jaja.. )whahaha

Afbeelding
1997
Afbeelding
4 jaar later waren de rollen omgedraaid.. Ik op ry skipje er naast...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 21:26

Ik heb ook wel eens met een handpaard gereden. Het is best moeilijk, vooral als ze een beetje fris zijn. (het ene paard loopt sneller als de ander, ze willen in je laarzen bijten, je word half het zadel uit getrokken... Schijnheilig )
Het is iid belangrijk dat je paard de commando's kent, en je kan het handpaard ook best een bitje in doen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:13

ik heb t wel eens gedaan werd er 1 x bijna afgetrokken (net als fonnie dus) maar het is wel grappig voor een keer

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:17

Ik deed het indertijd met mijn 2 Welshjes (nou ja Welsh en een kruising Welsh)
Die waren van dezelfde hoogte en heb er nooit problemen mee gehad (behalve dat die andere enorm lui was en die bleef dan altijd zo ver achter...ben dan ook gewisseld en op de luie gaan zitten, die andere volgde dan wel netjes)
Ik reed ze zo naar de wei een eind verderop, dan moest ik niet wandelen Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:35

ik heb het ook weleens gedaan, met Passion Haha!
Ik zat op Expensive, maar die moet Passion niet dus ik kreeg Passion er niet naast, alleen erachter.
en ook ik ben er zovaak bijna uitgetrokken Haha!
maar als de paarden elkaar goed moeten moet het lukken,
ik vind het wel heel erg leuk om te doen.
bij ons op de manege word dit ook gedaan met kinderen die nog een beetje bang zijn in de bos, keihard galoperen en al met zo'n handpaard!(waar dan wel iemand op zit)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:46

Expensive moet Passion wel hoor... anders krabben ze ook geen schoffie he Haha!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 13:06

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ga inderdaad eerst in de wei oefenen.
De paarden kennen elkaar wel goed ze staan dag en nacht samen.
Ze kunnen best goed met elkaar opschieten.
Ik zal nog wel laten horen of het gelukt is dan maak ik wel een paar foto,s.
Nou maar hopen dat ik niet uit elkaar getrokken word!