[VD] Shetland hengst: vrijheidsdressuur of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

[VD] Shetland hengst: vrijheidsdressuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 17:33

Bij ons op stal staat een shetje: Misty en dat bracht me op een vraag...
kan je met een shet hengsie ook vrijheids dressuur doen ?
(niet dat ik dat met misty ga dsoen ofzo)
Laatst bijgewerkt door Mosh op 12-12-02 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 18:33

Waarom niet? Ik doe het met Dennis ook.
Alleen ff opletten dat ze het niet tegen je gaan gebruiken maar dat is met elk paard zo.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 19:37

Is de pony van jou? Anders zou ik 't niet doen...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:49

Je kan hem al eerder dingen aanleren. Alleen is wel belangrijk dat je altijd in je achterhoofd houd waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken. En inderdaad, als hij niet van jou is zou ik eerst met de eigenaars gaan praten.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 18:10

Ik heb zelf ook en shetland hengstje van een half jaar oud en ik leer hem nu al trucjes..
Hij vind het hartstikke leuk en leert supersnel...
Dus als het jouw pony is of wanneer het mag van de eigenaren zou ik het gewoon doen hoor!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:13

Mur, afgezien dat het een hengst is, het is NIET jullie pony dus NIET aan beginnen, Anne mag dan wel nooit komen maar dat is geen vrijbriefje om hem allerlei dingen te leren.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 20:33

ik was toch nix van plan met misty
maar het was een vraagie

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 20:40

Polly schreef:
Mur, afgezien dat het een hengst is, het is NIET jullie pony dus NIET aan beginnen, Anne mag dan wel nooit komen maar dat is geen vrijbriefje om hem allerlei dingen te leren.


Waarom niet aan beginnen? Timon is ook niet van mij en hij zit ook volop in vrijheidsdressuur? Knipoog
Als het mag, zou ik het doen!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:52

hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het is om ze iets te leren, maar let op wat je doet, je leert ze zo iets verkeerds aan, en leer dat dan maar weer eens af. En jonge pony's zijn speels en vinden juist dat soort dingen er leuk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 12:58

BlazingBoots schreef:
Ik heb zelf ook en shetland hengstje van een half jaar oud en ik leer hem nu al trucjes..
Hij vind het hartstikke leuk en leert supersnel...
Dus als het jouw pony is of wanneer het mag van de eigenaren zou ik het gewoon doen hoor!


*zucht*
Nooit van psygische belasting gehoord????
Beestje is een half jaar, jeetje zeg....

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 13:02

stef"]
[quote="BlazingBoots schreef:
Ik heb zelf ook en shetland hengstje van een half jaar oud en ik leer hem nu al trucjes..
Hij vind het hartstikke leuk en leert supersnel...
Dus als het jouw pony is of wanneer het mag van de eigenaren zou ik het gewoon doen hoor!


*zucht*
Nooit van psygische belasting gehoord????
Beestje is een half jaar, jeetje zeg....
[/quote]

Dat is waar! Een pony van een half jaar kan je nog geen trucjes leren. Je rijd je pony toch ook niet in als hij 2 is? Frusty

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:28

Ik heb het ook een tijd gedaan met een Shet hengst hoor, die kon steigeren (of is het nou stijgeren??), op het blok staan en nog veel meer. Zolang zo een beest weet wie er de baas is, waarom niet?
Hij heeft het geen enkele keer tegen ons/mij gebruikt.
Maar zorg wel dat ie duidelijk weet wie er de baas is, dat geldt overigens niet enkel voor een hengst. (maar die discussie ga ik nou niet voeren hoor)
kan best, in het circus gebruiken ze ook vaak hengsten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 16:29

die hengst was trouwens haast hoogbejaard Haha!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:24

Marieke_Brendie"]
[quote="stef"][quote="BlazingBoots schreef:
Ik heb zelf ook en shetland hengstje van een half jaar oud en ik leer hem nu al trucjes..
Hij vind het hartstikke leuk en leert supersnel...
Dus als het jouw pony is of wanneer het mag van de eigenaren zou ik het gewoon doen hoor!


*zucht*
Nooit van psygische belasting gehoord????
Beestje is een half jaar, jeetje zeg....
[/quote]

Dat is waar! Een pony van een half jaar kan je nog geen trucjes leren. Je rijd je pony toch ook niet in als hij 2 is? Frusty
[/quote]

Misschien 'n slecht voorbeeld, dat gebeurd ook regelmatig Knipoog

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:28

als je een veulen in de bak pletter, doet hij dingen waarvan je bek op de grond valt. Is het dan te veel gevraagt als je hem de spaanse pas of iets anders leert. Je leert je pony juist op jonge leeftijd om nettjes zijn voeten op te tillen om zijn hoeven uit te krabben. En het heet toch niets voor niets VRIJHEIDSDRESSUUR. Maar je moet weten waar de grens ligt, doe geen dingen wat een paard in de vrijheid ook niet doet.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:03

Ik zie een paard in de natuur ook geen spaanse pas op commando geven Scherps.

Stef bedoelt ook totaal niet dat een voetje of een keer steigeren slecht is voor dat beestje.
Stef bedoelt dat het GEESTELIJK (in zijn koppie ) zwaar kan zijn.
Dat beestje moet een aantal minuten (of zelfs tientallen minuten) aan een touwtje stil voor/naast jou staan om vervolgens iets te leren.
Hij moet er dus met zijn concentratie goed bij zijn en moet ook allerlij linkjes leggen tussen de dingen die jij doet (het gaat tensotte niet vanzelf als je voet zegt).
Deze dingen (en dan heb ik het echt niet alleen over voetje, ook de basis, het blijven staan) kunnen erg zwaar zijn voor zo'n jongkie.
En uiteraard is een voetje vragen (en met de hand oppakken en daarna uitkrabben) prima, maar hij hoeft toch zijn voetje niet op te tillen als jij 'voet' zegt??

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:07

Ik geloof dat jij je boeken nog maar eens moet doorlezen, spaansepas is wel degelijk een natuurlijk iets, en het wordt vooral door hengsten gedaan wanneer ze elkaar begroeten of als ze elkaar gaan uitdagen wie de sterkste is. Dit geldt voor heel veel vrijheidsdressuur oefeningen, het paard kan het al, maar de mens geeft er een teken bij. En hier gaat wel eens een heleboel mis, omdat men er geen verstand van heeft en maar wat aan gaat modderen en het is de wijze waarop men iets aan een paard leert. Dan ben ik het tot zover wel met je eens, ik train mijn paarden immers altijd los.
Paarden zijn zo nieuwschierig en vinden het vooral leuk om dingen te leren. Dit gebruiken ze later wel weer in hun manier van spelen. Zie dit vooral bij paarden met een paar goed werkende hersens.
en paarden doen nu eenmaal van alles om maar iets lekkers te kunnen krijgen.
Natuurlijk weet ik niet hoe anderen mensen hun paard iets aanleren. Meestal gaat het onder het antwoord ( geen gelul, trek hem in de krul, of trek maar raak voor een knaak ) zo gaat het bijna op iedere manege.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 13:26

ik was gewoon benieuwt naar jullie reacties
ik was het toch al niet van plan
misty is n.l niet van mij Haha!
oh ja hij is verkocht dus het KAN nog niet eens
maar bedankt voor jullie menigs !

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:49

marianne, iedereen leert iets aan op zijn/haar manier. Ik weet toevallig, aangezien ik met beide "ervaring" heb dat jij je paarden heel anders traint dan bijv Marjolijn Kylstra. Beide zullen zeer zeker hun goede kanten hebben, daar ken ik beide "trainingsmethodes" niet goed genoeg voor.
Ik train op mijn eigen manier, waarbij ik denken die ik van anderen met ervaring (jij, kylstra, Penquitte) heb gezien/gehoord gebruik, maar lang niet alles. Ik doe een beetje van mezelf en een beetje van Maggie Haha!
Anyway ben ik in grote lijnen met je eens dat het lichamelijk geen kwaad zou kunnen voor een veulen om daar mee vrijheidsdressuur te doen. Maar inderdaad wat Kim zegt, het veulen moet dan leren een verband te maken tussen het daadwerkelijke commando en het kunstje, en ik denk dat dat voor een veulen vrij zwaar is (*zucht*, konden ze maar praten, dan konden ze het ons vertellen en hoefden we niet te gissen)