[LO] longeerprobleempje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

[LO] longeerprobleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 18:31

Ik wil Ewald af en toe wel longeren.. maar vaak zie ik daar maar vanaf omdat hij verschrikkelijk heet word aan de longeerlijn. Hij begint dan helemaal te showen en te zweven.. staart in de lucht.. niet willen stappen.. heeel veel galoperen..
Als ik longeer laat ik hem altijd zoveel mogelijk overgangen te laten maken. dus hij draaft niet een hele tijd lang.. maar dan weer een paar pasjes stap en dan weer draf.. dan galop enzovoorts.
Ik longeer hem niet met bijzet het gaat puur om te afwisseling en de beweging.. hij hoeft van mij dan niet te werken.

Hij was toen ik hem net had heel trekkerig aan de longeerlijn.. de lijn brande gewoon door mijn handen en in de galop trok hij me overal mee heen. Nu respecteerd hij me en luistert goed. Hij trekt totaal niet meer en ook al is hij zo heet hij trekt me niet alle kanten op. Maar hij houd niet meer op met gaan.. hij blijft doorgaan aan de longeerlijn. Daarom gooi ik hem nu meestal maar los en laat hem even rennen.

Hoe kan ik hem nou rustiger maken?
Wil binnenkort trouwens nog proberen een stukje af te zetten, wie weet helpt dat.
Overgangen wil dus niet, want dan ik krijg hem dus zodra hij gaat niet meer in de stap.. als hij in de draf zit gaat ie alleen harder en zit ie in de galop krijg ik hem met moeite terug in de draf..

Tips??

Het gaat trouwens om een 3,5 jarige ruin. (die 3 jaar hengst is geweest.. weet niet of het ermee te maken heeft.. maar wie weet)


Gr. Maaike

PS: met rijden heb ik geen problemen, dan is hij zo braaf als wat en gaat liever een gang terug dan eentje verder.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:33

als ik jouw was zou ik het boek van lammert haanstra eens een keer lezen daar staat alles in!! En verder even zoeken op de zoekfunctie!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:00

1) stuk afzetten
2) bijzetteugel (of touwtjes) eraan, anders heeft longeren geen zin
3) als hij wil galopperen mag dat, maar dan wel net een paar rondjes langer dan hij wil, en net een beetje harder. Wil hij gaan draven, ga jij nog even door.
3) als je hem dan in draf wil krijgen, ga je zelf iets meer ter hoogte van zijn schouder staan en drijft hem zo een hoek in. Als hij dan 'klem zit tussen jou en de omheining zeg je met strenge stem 'draf', tegelijk met een ophouding aan de longe. Werkt dit niet ga je meteen door in een vlotte galop.
4) alternatief is op een steeds kleinere volte zetten (rustiger tempo), en dan naar draf laten gaan

Hij moet leren dat jij het initiatief hebt en niet hij. Haanstra is een goede tip.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:03

Hij associeert longeren duidelijk met losgooien,
dat maak je er ook zelf van aangezien hij van jou niets hoeft te doen.
Kan je net zo goed die lijn eraf halen.

Aan de lijn moet betekenen: aan het werk, aan de tips van Lielle zou je al veel moeten hebben.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 19:19

hmm ja.. maar de reden dat ik niet met bijzet longeer is dat ik geen ervaring met touwtjes/slof heb en hij door het elastiek heen loopt...

en mogelijkheid tot het kopen van boek van Haanstra heb ik op het moment niet, dus dat valt af.
Ik zal kijken of de stalhoudster eens tijd heeft om te helpen dan met longeren.. Ben heel erg benieuwd of de bijzet er invloed op heeft..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:08

Ik ben lid van de bieb en kan 'em dus voor je halen.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:24

Ik denk dat die je misschien nog niet helemaal respecteerd want dan hoort die ook te luisteren aan de longe.
En de tips van lielle zijn de goede om verder mee te komen maar als je het boek niet kan kopen zou ik zonder hulp het niet verder doen want straks is hij dit gewend en afleren is moeilijk.
En longeren is net zo goed werken dan als je er op zit dus dan maar losgooien in de bak.
Misschien is een cursus wat voor je .

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:41

Ik longeer nooit met bijzet en zet Dex echt wel aan het werk. Je moet hem voorwaarts neerwaarts laten gaan. In principe hetzelfde als wanneer je erop zit. Je zorgt dat hij zijn achterhand erbij houdt door te drijven en vraagt hem met de longeerlijn naar onder. Dus nemen en geven. Daarnaast wissel ik ook altijd de grote van de volte af. Dan weer wat groter en dan weer kleiner. Verder vind ik de tips van Lielle idd goed. Ik zou als ik jou was ook niet teveel overgangen maken, het kan namelijk ook zo zijn dat hij dan juist hartstike heet wordt. Probeer hem leiver net iets onder zijn tempo te laten lopen. Veel succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 23:26

Bedankt voor de tips.

Ik vind het ook niet echt een fijn idee om een 3 jarige met slof aan de longe te laten werken (ligt me op een of andere manier niet zo)

Maar ik probeer eerst nog even met een afgezet stukje en dan zie ik wel verder..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 18:28

Ja dat probleem heb ik ook met expensive hij wil dan alleen niet zo snel stappen, ik ben dan gewoon duidelijk maar ik snap je wel.