[AR] Wanneer beginnen met mennen met m'n pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasha
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-03-01
Woonplaats: sassenheim

[AR] Wanneer beginnen met mennen met m'n pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 19:44

hoi
ik heb een welshje van 1.22m ongeveer, hij is 3.5 jaar en 5 maanden geleden ingereden, in de zomer wil ik met hem gaan mennen, maar is hij daar niet te jong voor?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 19:55

Nee hoor, daar is ie niet te jong voor. Voor een jong paard/ ponie is het makkelijker (en als je het goed doet ook minder belastend) om een wagen te trekken. Dus als je er op kunt rijden, kan ie ook een wagentje trekken!!
En daarbij komt nog, dat je hem voor een licht wagentje kan spannen. Zo hoeft ie helemaal niet zo hard te trekken!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 19:59

nee, helemaal niet. Rijden is zwaarder dan mennen, en de meeste paarden die zowel bereden als getuigd zijn, worden eerst getuigd en dan ingereden.
Tja, Honey (mijn shetlander) was ook al ingereden. Ik heb haar toen een paar keer het tuig om gedaan, en er achter lopen (in het begin ook iemand ernaast). Ik heb haar wel geteld 1x een band laten slepen, maar daarna heb ik haar gelijk voor de wagen gezet, totaal zonder problemen. Het was zelfs zo dat ze voor het eerst voor de wagen stond, en dat we toen gelijk een rit van een uur hebben gemaakt, volledig zonder problemen. Nu lijkt dat simpel, maar niet elk paard zal zo reageren. Sommige paarden zullen niet weten wat ze moeten als ze ineens tussen de bomen staan, en kunnen zelf in paniek raken. Wees dus wel voorzichtig.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 20:04

veel paarden worden al ingespannen als ze 2 zijn.
is minder zwaar dan rijden en het voordeel is je kunt ze al vroeg longeren en
leren sturen en een singeltje opleggen.
superhandig eigenlijk.
toedeledoki
gillian

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 22:57

Maar ik hoor wel vaker dat shets zo weglopen voor de kar!

Enne voor de rest heb ik nix aan de anderen toe te voegen!


Citaat:
Op 2001-03-03 18:59, schreef stef:
nee, helemaal niet. Rijden is zwaarder dan mennen, en de meeste paarden die zowel bereden als getuigd zijn, worden eerst getuigd en dan ingereden.
Tja, Honey (mijn shetlander) was ook al ingereden. Ik heb haar toen een paar keer het tuig om gedaan, en er achter lopen (in het begin ook iemand ernaast). Ik heb haar wel geteld 1x een band laten slepen, maar daarna heb ik haar gelijk voor de wagen gezet, totaal zonder problemen. Het was zelfs zo dat ze voor het eerst voor de wagen stond, en dat we toen gelijk een rit van een uur hebben gemaakt, volledig zonder problemen. Nu lijkt dat simpel, maar niet elk paard zal zo reageren. Sommige paarden zullen niet weten wat ze moeten als ze ineens tussen de bomen staan, en kunnen zelf in paniek raken. Wees dus wel voorzichtig.


_________________
Liever een blauwtje lopen, dan een groentje blijven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Steef.. op 2001-03-03 22:02 ]</font>

sasha
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-03-01
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 23:06

hoi

bedankt, nu weet ik dat ik met mennen kan gaan beginnen, maar ik weet niet zo heel veel over mennen of hoe je dat een pony kan leren, zouden jullie me iets meer hier over willen vertellen, of is het dan verstandig om eerst een koetsiersbewijs te halen???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 01:02

als je niet kan mennen, begin dan niet aan een pony beleren. Als je niet kan rijden ga je ook geen pony inrijden toch?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-01 01:03

Persoonlijk vind ik het koetsiersbewijs niet zo belangrijk. Correct me if i am wrong, maar volgens mij leer je daar niets over het beleren van je pony.
Beleren van een paard/ pony voor een wagen is geen makkelijke klus. (kan het natuurlijk wel zijn, maar er kan superveel fout gaan en dan is z'on paard gevaarlijk voor de wagen!
Dat heb je al gauw minder onder het zadel, denk daar dus goed aan!

(Ik geloof dat dit een lang stuk gaat worden)

Je kunt wel gaan oefenen aan de longe, in de lange leidsel ed. Sturen kan je pony natuurlijk al. Soms reageren paarden anders als je in de lange leidsels erachter loopt.
Deze dingen, ook bv. het passen van het tuig, wennen aan de oogkleppen ed. daar kun je zelf wel mee oefenen.

Als je zelf geen ervaring hebt met mennen, dan zou ik eerst op mencursus gaan en dingen leren met een ervaren paard.
Zoek daarna iemand die je kan helpen met het inspannen van je pony. Doe deze dingen nooit alleen!! Mijn vader heeft daar ook een handje van en heeft met mijn paard ook een klein foutje gemaakt op twee jarige leeftijd. Gevolg: Een paard dat nooit helemaal "100 procent" betrouwbaar is voor de wagen. En daar komen ongelukken van! Aan den lijve ondervonden!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 19:32

Ik zou inderdaad niet alleen aan het beleren gaan. Ken je niet iemand in je omgeving die ervaring met mennen heeft en die je erbij kan helpen? Natuurlijk kun je wel beginnen met het wennen aan het tuig, maar ook dat zou ik niet snel alleen doen (stel dat je paard de broek bv niet accepteerd en flink van zich afmept. Is dan toch prettig als er een ander is om jou evt naar het zieknhuis te brengen (ga ik meteen van het ergste uit...). Wat ik je wel kan aanraden is altikd een goed scherp zakmes bij je te hebben vooral als je al wat verder bij het beleren bent en je paard raakt op de een of andere manier verstrengeld in het tuig. Dan kan het nodig zijn om bepaalde delen door te snijden (heb ik aan den lijve ondervonden!)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 17:53

He Riette!! Goede opmerking, een zakmes bij je hebben is heeel belangrijk! Soms is het van levensbelang, ook ik heb daar ervaring mee. (helaas)
Ik heb dit al vroeg geleerd bij mijn instructeur. Die was daar heel erg fel op, en ik ben er blij om dat ik hem toen ook bij me had. Mijn vriend heeft alles aan gort gesneden, maar Isolda was nog heel!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:06

Hoi,

bij ons op stal is een meisje begonnen toen haar pony 2 jaar was. dus is 3.5 zeker niet te jong. je hebt ook al wedstrijden voor 2-jarigen.....
Het is ook goed voor zijn rug dus wat houd je tegen?
Natuurlijk wel altijd een zakmes idd bij hebben want het kan ooit fout gaan.

1 tip: als je begint kun je het beste beginnen ermee dat je eerst een band achter hem aan hangt in plaats van een wagen (dus wel een soort van dissel) zodat hij het al leert om te sturen zonder beenhulpen en om te leren dat geluid achter hem niet eng is en natuurlijk in het begin dat 1 iemand erachter staat en 2 mensen hem vast houden. En langzaam opbouwen de eerste keer maar 5 min. en daarna iets anders leuks doen en de 2e keer 10 minuten ofzow.

vel suc-6