[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

[NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 19:35

Vandaag hebben Marcelli Parreli en ik (Franci Parelli) Tong uitsteken onze tweede NH-les van Lynn en Marjan gehad. Het ging erg goed en was heel leerzaam. Cheyenne maakt veel vooruitgang, we hebben zelfs al de circling game in draf gedaan (zonder bokken dit keer!!). Ze had wel even een flinke aanvaring met Lynn en hij heeft haar toen behoorlijk aangepakt *zwiep met leadrope en flinke rukken aan het halster). Het zag er wel even zielig uit Huilen en er kwam ook meteen veel commentaar van de omstanders, maar ja......volgens mij is dat nou ook precies zo in de natuur. Het leiderpaard zal ook zo reageren nietwaar? Dus zielig kan je het dan eigenlijk ook niet noemen. Cheyenne was daarna namelijk weer hartstikke braaf en deed alles netjes en werd daar weer heel erg voor beloond. Andere mensen zeiden: "Ja, logisch, dat doet ze nu uit angst". Maar is dat dan erg? Angst is een natuurlijke emotie, die paarden in de kudde/ natuur onderling ook hebben. Angst is ook echt een noodzakelijke emotie..."ken uw plaats in de kudde". Misschien moet je het ook meer 'ontzag' noemen.

Wat vinden jullie? Is die 'harde' aanpak nou zielig of niet? Is het niet zo: beter eenmaal hard aanpakken en daarna niet meer, als een leven lang klooien met zweepjes en sporen en hulpteugels (eigenlijk veel zieliger)???


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 19:47

Ok. Lynn heeft dus zelf les van Parelli gehad in Amerika en zal wel weten wat hij doet. Wanneer het paard op een gegeven moment 'over je heen rent' omdat hij schrikt, moet je daar toch iets mee. Eerst een flinke ruk aan het halster en daarna met de leadrope haar weer naar de plek gedreven (niet slaan dus) waar ze wegsprong. Maar als zij dan weer op die plek de fout ingaat dan moet hij nog duidelijker zijn en dat lijkt dan heel 'hard'.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 19:58

Ik twijfelde niet tijdens de les, maar pas daarna toen een paar mensen commentaar gaven.....Enne, dat angst was hun woorden, niet de mijne. Lynn heeft het over het natuurlijke kuddegedrag (lichaamstaal). En daar gaat het toch ook om? Paarden zijn toch ook hard als het nodig is? Zijn paarden uit de kudde dan ook niet voorzichtig bij de leider door duidelijke (harde) lichaamstaal?

Lynn is geen officiele instructeur, dat weet ik. Hij heeft daar bewust voor gekozen, omdat het anders veel geld kost en erg commercieel wordt.
Laatst bijgewerkt door Franca op 07-12-02 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 20:00

Wat vraagt die Eddy Modde voor een les? Knipoog Als het mij niet bevalt kan ik eens vergelijken met hem evt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 21:17

Ja, precies. Angst kan je het niet noemen wat Lynn bereikt met zijn (volgens anderen) 'harde' aanpak. Ik denk dat je het meer moet zien als 'ontzag'. De gehele les ging vandaag super met Cheyenne...ik was zooo blij! En dan wordt dat gevoel verpest door een aantal mensen die commentaar geven op die 3 seconden dat Yen even door Lynn terecht werd gewezen. Natuurlijk is het prima als je kritisch kijkt, maar als je naar de achterliggende gedachten kijkt (natuurlijk paardengedrag) dan weet je wel waarom Lynn zo handelt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 21:27

Nou, ik denk ook dat ik nooit harder dan dat zou kunnen zijn......Knipoog Ik ben een softie namelijk Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-02 21:33

Hihi, ik geloof het ook Lachen


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 01:01

Reactie van een kenner:

" Quit thinking like a human and start thinking like a horse!"

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 21:27

promptertje schreef:
Tsja, ik wil toch ook nog wel een stukje van Pat Parelli neerzetten Knipoog Knipoog Knipoog :

"You should not start telling a horse what to do until you have proven to him that you are friendly and you have gained his confidence. Invest in proving to your horse that you are trustworthy and have only friendly intentions".

Uit Level 1, les 1, the friendly game.....


Oh, maar dat heeft Lyn zeker weten gedaan. Meteen bij aanvang van de les en natuurlijk ook heeel vaak tussendoor. Na bijna iedere oefening doet hij een beetje friendly game en laat hij Cheyenne nadenken over de stof.

De aanvaring met Cheyenne was doordat Cheyenne bovenop hem wilde springen toen ze schrok. Wanneer het je eigen veiligheid betreft moet je op zo'n moment wel duidelijk zijn naar het paard toe. Toen ze daarna weer braaf was werd ze via de friendly game weer uitvoerig beloond door Lynn.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 23:54

No problemo.

Het lijkt me een prima idee om eens te vergelijken met andere instructeurs. Dat is de enige manier om erachter te komen waar de verschillen van aanpak zitten.

Wat ik vreselijk vind is dat Lynn geassocieerd wordt met dierenmishandeling. Dat gaat echt heel erg ver. Hij is de rust zelve en is gek op paarden. De manier waarop hij met Cheyenne omgaat vind ik zelf geweldig......Je denkt toch niet dat ik mijn paard 'laat mishandelen' waar ik bijsta??????????????

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 11:29

NH-parelli zijn niet zo zeer machtsspelletjes. Van macht is geen sprake, eerder van 'gezag'. Het is logisch dat je je paard onder controle moet hebben tijdens het werk, anders zou paardrijden gevaarlijk zijn. En dat vind ik juist zo mooi aan deze methode; er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen perioden van 'werk' en perioden van 'vrijheid'. Het is niet voor niks dat je tussen de oefeningen door steeds korte pauzes neemt waarin het paard niet onder die druk staat. Maar psychische druk tijdens het werk om controle over het paard te bewerkstelligen lijkt mij dus helemaal niet verkeerd. In de natuurlijke kudde straalt de alpha merrie ook psychische druk uit over de kudde. Dat gezag is van levensbelang, anders zou het een zootje worden in de kudde.

Het zou fijn zijn als je slechts 1 keer hoeft te tonen dat je dominant bent, maar zo werkt dat niet in het echt. Het paard zal altijd blijven uittesten of je nog steeds wel dominant bent (vooral jonge paarden). Dus je zult altijd wel een soort van psychische druk moeten uitoefenen. Dat lijkt me in elk geval veel beter dan constante lichamelijke druk om je paard onder controle te houden tijdens het werk (door hulpteugels/ zwepen/ sporen etc).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 02:04

Lynn en Marjan, ik ben blij dat jullie ook gereageerd hebben! Ik denk dat deze discussie op zich een hele leerzame geweest is. Een mooie reflectie op het NH-idee. De kritieken zijn natuurlijk nooit leuk om te horen, maar bieden wel de mogelijkheid om alles weer eens duidelijk uit leggen aan de 'leken'. Ik vind dat jullie het goed verwoorden wat jullie theorie is achter de oefeningen en het spreekt mij erg aan. Ik zie ook dat het veel goeds doet met Cheyenne. Het is jammer dat andere mensen zo snel oordelen....( en daarmee bedoel ik mensen op stal, de aanleiding van deze gehele discussie).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 18:42

Nou, jaloers lijkt me wat overdreven hoor Charzard....laten we nou niet op de persoon gaan spelen en gewoon elkaar's meningen respecteren. Ik zie in je profiel dat je je vandaag pas voor het eerst aangemeld hebt op Bokt, dus waarom meteen zo'n soort bericht plaatsen?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 19:47

Seems clear and ok to me!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 20:15

I think she was living in the city and watching "As the world turns".....Knipoog

Just kidding...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-02 22:43

charzard schreef:
Hoi Marjan en Lynn

ik ben het helmaal eens met wat jullie en vooral Lynn schrijft,hopelijk begrijpen menden het nu een beetje en sluite ze zich bij ons aan.

Ik zie je op de vrijdag na de Kerst.groetjes
*LOL*

heb je hem door?geheimpje hoor!!!!!


Hmmmm, ik had al zo'n vermoeden dat deze charzard niet 'zomaar' iemand was....hihi....wie oh wie zat hierachter??? Tong uitsteken

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 00:09

SmithsGirl schreef:
Hey Marjan en Lynn
Tot de 28e!

Groetjes

Vera


Dus jij was het...... Tong uitsteken Haha! Knipoog Extreme duivel Charzard!!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-02 14:45

aha..nou ik ben benieuwd dan!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-02 00:33

en de discussie gaat voort.....Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xTammyy en 34 bezoekers