[LO] Hoe het beste met slof longeren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

[LO] Hoe het beste met slof longeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 18:38

ivm met de nattigheid, tijd, school enzv longeer ik mijn pony vaak om haar in beweging en conditie te houden. mijn vraag is: hoe kan ik het beste de slof omdoen als ik aan het longeren ben? (heb dan een longeersingel om)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:50

Voor het longeren zou ik nooit een slof omdoen. Longeren kan met een stootteugel of bijzetteugels, of eventueel een gougue . Ideaal (maar zeeeeer duur) is natuurlijk de pesoateugel.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 18:52

ik longeer meestal met bijzetteugel maar iemand (van bokt, weet niet meer wie Lips are sealed ) had mij de tip gegeven om met slof te longeren. vandaar de vraag. maar is dus niet ideaal om te doen...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:04

Volgens mij is een slof alleen nuttig om een rolluik mee omhoog te doen ! (Op de manege waar ik vroeger reed gebruikte men hiervoor oude rolluikoptrekkers, vandaar)

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:30

Mijns inziens zou ik NOOIT voor een slof kiezen. (ook niet tijdens het rijden) je zet het paard vast en ontneemt hem elk plezier in het werk. Boos! Ook als je daarna het paard zonder slof zou rijden zit hij vaster als normaal. Als je het paard longeert voor beweging en conditie volsta je met je longeerlijn, als je wat meer spiertraining erbij wil zou ik kiezen voor een pessoateugel. Je werkt dan niet alleen aan de voorkant maar neemt ook de achterhand mee waardoor je meer aan een geheel werkt. De pessoa kan er voor zorgen dat je paard onder treedt en tegelijkertijd nageeflijk wordt. Volgens mij kost hij iets van E 35.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:45

volgens mij hoort dit bij uit het zadel en niet hier!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 22:45

then the pessoateugel it will be Haha! Haha! Haha! (ik zocht dus idd naar een hulpteugel die ook haar achterhand zou meenemen) bedankt voor de tips!! en sorry als het bij het verkeerde forum staat

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:31

Geweldig om te zien hoe iedereen meteen in het harnas duikt als het gaat om het gebruik van een slof!!! alsof het een werktuig is met ijzeren pinnen ofzo. Bloemkooltje ( leuke naam ) een slof is een goed werktuig, mits gebruikt in de goede handen. Een voordeel van een slof boven alle elastieken werktuigen hierboven, is dat je paard in een slof niet kan gaan hangen. Iets wat bij de andere werktuigen wel kan. En waardoor het effect van die werktuigen weggenomen wordt. een slof is vergelijkbaar met touwtjes, een gedegen hulpmiddel. Het voordeel van touwtjes of slof is dus dat het paard daar niet op kan gaan hangen. De touwen of slof worden onder de singel vastgemaakt en gaan tussen de benen door. dan via de bitringen naar het zadel waar ze vastgemaakt worden. Voor verdere details en de manier van gebruiken verwijs ik je naar het boek: longeren met lammert haanstra. Hier zul je de verschillende hulpmiddelen vinden en de juiste manieren om ze te gebruiken! Veel succes!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:00

Er is niets mis mee om met slof te longeren. Zoals IL zegt, werkt het inderdaad net als touwtjes. Je kunt de slof op verschillende hoogtes vastzetten maar ik zou beginnen met tussen haar benen en ter hoogte van de helft van haar ribbenkast aan de longeersingel vastmaken. Als dat goed gaat kun je m ook tussen haar benen vandaan halen en alles op ongeveer dezelfde hoogte vastzetten. Succes!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:24

Jeetje zeg ik doet eht altijd met een slof. Bij mijn weten werkt dat het zelfde als een normale bijzet alleen heb je hier het voordeel dat je je paard op verschillende hoogtes vast kan zetten.
Ik heb nog nooit gehoord dat dat slecht zou zijn.
Maar je kan als je daan een beetje ervaring mee hebt ook nog altijd een dubbele longe kunnen proberen.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 12:05

hoi,
ben blij dat ik ook nog 'positieve' dingen hoor over de slof . sinds een tijdje rijd ik er af en toe mee. de reden bij mij is dat mijn pony op alle mogelijke manieren onder het werk probeert uit te komen (ze is ook te dik en wat stijf) en de enige manier om haar aan het werk te krijgen en haar soepel te krijgen is rijden met een bijzetteugel of slof. anders lukt het me niet om haar aan het werk te krijgen....(en ik heb wel les!! )ik hoorde dus van iemand dat je met slof kon longeren vandaar mijn vraag. en bedankt voor jullie (zowel minder positieve als positieve Schijnheilig ) antwoorden Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:38

ik longeer zelf mijn shetlander wel eens met een slof.
krijgt ie super nekspieren van... hij worder ook soepeler van idd

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:39

o sorry je vroeg hoe jeum moest gebruiken.
longeer singel om, en gewoon door de bitringen naar de longeer singel,dan wel natuurlijk door de ringen van de longeersingel doen, en dan naar je eigen iedee strak trekken.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 13:57

bedankt voor je uitleg parousha, dat was eigelijk het enige wat ik wou weten Haha! haha maar ben ook blij met het commentaar van de rest van de mensen hoor!!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:23

ik longeer mijn jonge fries ook wel eens met slof
ik doe het dan door de bit ringen ( vanaf de singel door de benen)
dan naar de ribbenkast door het oogje en dan naar boven op de schoft vast zetten
maar wel de binnenkant in de stelling en de buitenkant iets losser
je hoeft hem niet strak te doen als je maar aanleuning heb in zijn mond
anders gaat het klapperen
ik heb dit geleerd van een vriendin en buiten de goque om gebruik ik niks anders
Ieder heeft zijn eigen mening en ik vind dus bijzetteugels niks

greez nadine

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:18

Ik doe zelf alletwee de kanten altijd even strak(en niet zoals offspring zegt de binnenkant strakker). Als ik rijd wil ik namelijk ook niet meer druk op de binnenkant *LOL* Ik drijf hem dan met mijn binnenbeen tegen mijn buitenteugel en datzelfde doe ik met longeren met de zweep Haha!
Verder maak ik hem zo vast als iedereen hierboven al zegt.

Ik vind de slof met longeren trouwens heel fijn, omdat ze wel voorwaarts-neerwaarts kunnen(en niet omhoog!) zonder erin te gaan hangen. En dat kunnen ze op een bijzet of elastiek wel! Je moet alleen wel goed opletten dat je haar vanachter actief houdt(zweepje erachter).

Succes

(En dit bericht is geschreven door Gomir, maar haar zusje stond nog steeds op de auto-login *LOL* )

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:28

Ik longeer ook vaak met slof en ik vind het super en merk iedere week weer verschil.
Ze word er lekker los van en kan er niet echt op gaan hangen.
Ik doe altijd de slof door de bovenste ringen aan beide kanten en dan leg ik er een knubbel in. Ik laat hem redelijk lang zodat ze lekker laag kan lopen met haar neusje.
Suc6!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:56

precies je merk echt verschil, de mensen denken echt dat het een moordwapen is ofzo Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:51

Ik longeer met een pessoateugel. Kan hij toch helemaal naar beneden... en totaal in de ontspanning.. Met rijden gebruik ik nu en dan de slof..
Het voordeel daarvan vind ik dat je hem ook los kan laten.. en dan hoef je hem dus niet altijd te gebruiken !!! Mijn mijn tuigertje wil zijn hoofd weleens heeeeeel hoog gaan dragen als hij iets niet wil en dan ben ik hem helemaal kwijt.. Lips are sealed Voor mij een goed hulpmiddel !!! Maar longeren met slof kan ook geen kwaad hoor !!!! Mits niet te strak...

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:55

Ik rijd Faust ook op een slof omdat hij zijn hoofd anders omhoog gooit en dan heb ik er niets meer aan te zeggen.

Je bevestigt hem zo : Door de bitringen en door de ringen aan de longeersingel en dan zet je hem zo strak je zelf wilt. Werkt super!!!