Oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:17

Hej..

Ik zit met een vraagje.. Rydar loopt nu voor de wagen maar altijd als ik het hoofdstel om heb heb ik het iedee dat de kleppen te dicht op zijn ogen ziten.. niet dat hij er last van heeft maar t is mijn iedee.. Echt mee buigen naar buiten doen ze niet ...
Zie hier de foto's zodat je een iedee hebt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:54

Als je je vlakke hand ertussen kan steken zonder z'n oog te raken is het goed ... dus testje doen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:41

Ik heb dat inderdaad ook met mijn paard...Ik krijg er geen hand tussen dat weet ik zeker... Moet nog even gaan buigen.. met iets meer geweld..
Ga vanavond even kijken of het lukt !!
Zie ook mijn topic: voor het eerst bij mij in het tuig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:49

Het kan ook zijn dat je hoofdstel niet goed afgesteld staat, als het al krap zit kan je niet veel meer gaan verhelpen aan die kleppen - maar verondersel dat dit het geval niet is, al zie ik wel dat de keelriem nogal strak zit (normaal moet je bij die een kleine vuist overhouden). Dit is uitgaande van wat ik de foto kan zien, en foto's kunnen nogal 's bedriegen.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 18:19

Het lijkt inderdaad alspf ze wat te krap zijn. Als er metaal in de windriemen zit is het makkelijk te verhelpen ander moet je proberen of je ze op een andere manier wijder kunt zetten.
Je keelriem zit niet te strak want bij een menhoofdstel moet de keelriem strakker zitten zodat ze hem niet per ongeluk kunnen afscheuren met alle gevolgen van dien (opholgeslagen paarden etc).

Groetjes Ingrid

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 21:26

Wij hebben hetzelfde met de oogkleppen voor onze shetlander. Nu had iemand me gezegd van er een paar dagen een voetbal of een stok ofzo tussen te steken in de stal, zodat de kleppen wat meer naar buiten geduwd worden...

marijke

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 00:39

bianca5055 schreef:
Het lijkt inderdaad alspf ze wat te krap zijn. Als er metaal in de windriemen zit is het makkelijk te verhelpen ander moet je proberen of je ze op een andere manier wijder kunt zetten.
Je keelriem zit niet te strak want bij een menhoofdstel moet de keelriem strakker zitten zodat ze hem niet per ongeluk kunnen afscheuren met alle gevolgen van dien (opholgeslagen paarden etc).

Groetjes Ingrid


De keelriem dient wel degelijk een kleine vuist ruimte te houden. Als ie het hoofdstel af gaat gooien ligt dat aan de hele optoming, niet aan die ene. Je kan dit voorkomen door een stukje van de manen weg te snijden, of een vlechje te maken over het kapstuk. Vraag anders maar 's na bij het MKB, of op een degelijke menstal ... Ik heb pas m'n brevet gehaald en dat was trouwens één van de examenvragen waar ik 40/40 voor scoorde, dus ...
Verder is de tip van hierboven om een stok of bal tussen de kleppen te duwen een heel goede ... !