[OV] Hoe ver gaan bij veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

[OV] Hoe ver gaan bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 22:08

Hey,
Waar mijn verzorgponys staan is er sinds mei dit jaar een veulentje (is daar geboren); Genesis. Een absoluut schatje!!!!
Ik en 2 vriendinnen mogen haar verzorgen. Maar ik vind persoonlijk dat ze nogal ver gaan met Gen. Ze zijn al bezig met een laag kruisje springen aan de hand en een zadeltje er op leggen , longeren , ...
Ik zou eens graag weten hoe ver je precies mag gaan bij een veulen dat eind mei dit jaar geboren is?? Misschien zijn ze erg juist bezig hoor, just checking...
Groetjes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 12:24

Als ik met dr bezig ben, is dat ten eerste maar een kwartiertje (niet langer, want ze kan zich nog niet zo goed concentreren) en zéker geen springen ofzo!!! Ik leer haar vast te stan een balk , hoefjes oppakken, braaf aan de hand meelopen en buiten wandelen.
Maarja ... ik beslis natuurlijk niet alleen he, en de 2 anderen willen al echt verder gaan. Ik heb ook al wel eens een zadeldoek met een reksingel op dr rugje gelegd , maar das nog iets anders dan een zadel er op leggen vind ik.

Stef : longeren zoals echt gelongeerd moet worden. Dus niet aan de longe hangen zodat ze niet in de weg loopt ofzo. De merrie is trouwens al naar een andere wei. Is dat te vroeg of juist goed??

Ze willen haar ook al op de trailer zetten , goed of niet?
Groetjes xxx

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 14:18

Ik wil er ook meteen mee ophouden , behalve dan met het gewone werk natuurlijk (hoefjes, aan de hand wandelen). Maar ik beslis niet alleen, en als ik er iets van zeg is het zo : "Doe niet zo ouderwets!!! Ze is niet van jou alleen he!" Dus het is 2 tegen 1 ...

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 17:44

Die 2 meiden zijn dus eigenlijk mijn beste vriendinnen. En ik snap het echt niet , ze zijn altijd schatten echt , maar als het op Genesis aankomt... Ze zeggen :"hoe vroeger, hoe sneller ze leert"
De eigenaar bemoeit zich niet met het beestje. Das ook de reden waarom wij er mee bezig zijn. De eigenaar is nog maar 11 en kan zo'n jong veulen niet aan. Ok , das misschien begrijpelijk , maar dit wil niet zeggen dat ze haar zomaar moeten laten staan!! Dus houden wij ons er wat mee bezig. En ik wil wel stoppen , maar dan gaan ze nog verder met dr!!! Nu ben ik er nog om ze een beetje af te remmen en als ik Gen mag, dan doe ik echt rustig.

Vanda's: Waarom nog niet te veel wandelen??
Ik leer ze in de wei aan de hand te lopen (wat nog niet zo goed lukt, ze is nogal speels!! Dat neem ik haar ook niet kwalijk hoor, ben voorstander van een veulen zo lang mogelijk veulen laten zijn) en ik kom er ook al met op straat , zodat ze al wat aan auto's went. Maar nooit langer als 5 minuten ofzo.

Ze willen haar ook op de trailer zetten , das toch ook nog veeeeeeeeelste vroeg he??? En van de eigenaar mag ze geen enkel contact meer hebben met de merrie. Vind ik toch niet kunnen hoor!!! Ik zou dr zo graag kopen ... dan kan ze veulen zijn , maarja ... ouders!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 17:50

Ok, ik heb misschien een vrekeerd beeld van mijn vriendinnen gegeven. Zo zijn ze alleen bij Genesis , niet bruut of hard , maar ze willen erg snel gaan. Bij alle andere paarden zijn ze echt heel zacht en niet dwingend...
Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze té veel willen...

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 20:54

Eef,
ten eerste : Ik maak u hoegenaamd niet zwart. Dat is helemaal niet de bedoeling.
Ten tweede : zadeldoek heb ik gezegd dat dat mijn idee was , maar dat is geen zadel he. We hebbe der een zadel opgelegd toen dat jij er ni was denk ik. Maar dat vond ik niet echt goed , ik heb er niks van gezegd , had ik misschien wel moeten doen.
En springen , hebben wij toch wel gedaan???? Dat vond ik ook niet zo goe ik heb dat zelfs gezegd , maar jullie deden toen alsof ik er niet was.
Ten derde : ik wil ook alleen maar poetsen en aan de hand wandelen.
Ten vierde: longeren , twas niet mijn idee om die te longeren!!! Ik weet niet wie zijn idee dat was, misschien van ons allemaal tegelijk.
En ik wist dat je veel op rechte stukken moest oefenen, maar jullie deden alsof het normaal was, dus ik had mij wellicht vergist dacht ik.
Ten vijfde : kwetsen, dat was ook niet de bedoeling. Ik wil gewoon informatie over hoe da wij Gen het beste kunnen opleren.
Ten zesde : ik zeg niet dat je Gen wilt forceren!! ik zeg dat je misschien wat snel gaat. Ik ben nog altijd van mening dat je pas moet beginnen op 4jaar... ouderwets?? kan zijn , maar denk je dat er iemand was die er naar me luisterde?? Nee hoor , maar ik moet zwijgen... Want het is jou misschien niet opgevallen , maar mijn mening he , die doet er precies niet toe.
Laatst bijgewerkt door Faustie op 18-11-02 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 21:05

Sorry runningkawa. Maar ik heb het een beetje gewijzigd, is het zo niet wat beter?? Ik zal inderdaad geen ruzie meer maken op bokt , is niet prettig voor jullie , mijn excuses.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 20:55

Ik zeg lossen.
Als je gaat trekken, gaat ze zelf alleen maar harder trekken en daar ben je niets mee!!! Daarna wel trug voorwaarts laten lopen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 17:03

Ja dat was ook de bedoeling van mijn vraag hoor, gewoon weten hoe ver je kan gaan, en waarom.

Vanda's zei dat je niet te veel op verharde weg mag lopen, of buiten wandelen. Waarom???

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-02 17:24

Anoukie,
Het enige dat ik nog met dr wil doen is inderdaad af en toe eens borstelen en eens een KORT wandelingetje ofzo maken. Dat is al.
Ik ben er zelfs voorstander van om pas op 4jarige leeftijd te beginnen met zadelmak maken.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers