[AR] Welk kunststof tuig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Welk kunststof tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:53

Mijn tweespantuig is al redelijk aan vervanging toe en het poetsen ben ik eigenlijk wel wat zat dus ga ik op zoek naar een kunststoftuig. In mijn butget ligt het Picassotuig, Ideal tuig of BR tuig. Ik ben bang dat Letty of Kiefer iets te duur is voor me.
Wie gebruikt voorgenoemde tuigen en wat is de ervaring ermee? Dan bedoel ik vooral qua slijtage, onderhoud en comfort voor de pony's.
Zijn er nog meer merken kunststof tuigen die het bekijken waart zijn?

Cowgirl

Re: Welk kunststof tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:27

Ik heb sinds 2 maanden een picasso, het bevalt tot nu toe goed en heb hem vandaag voor het eerst schoongemaakt met de waterslang.
In de zon droogt het neopreen erg snel en dat vind ik een pluspunt.

Een groot minpunt kwam ik vandaag ook al tegen nl roest op de gespen en ringen. Daar ben ik minder blij mee en ga ik ook even een mail over sturen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:31

Wij hebben een Silco kunststof tuig voor onze paarden.

Hebben we overgenomen van de vorige eigenaar van onze tuigersmerrie.
Bevalt echt super goed. Is mooi soepel, makkelijk te onderhouden.
Kortom wij hebben er tot nu toe geen klagen over en het tuig is bij ons al 2 jaar in gebruik.
Hoe duur zo'n tuig is kan ik je helaas niet zeggen. Heb geen flauw idee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:35

Vertoont jou Silco ook roestplekken op de gespen en ringen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:37

Nee ik moet zeggen dat het er nog supergoed uitziet..
enne uhmmm Bloos het wordt niet al te vaak schoongemaakt.
Lees, netjes drooggemaakt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:59

Cowgirl schreef:
Ik heb sinds 2 maanden een picasso,

Een groot minpunt kwam ik vandaag ook al tegen nl roest op de gespen en ringen. Daar ben ik minder blij mee en ga ik ook even een mail over sturen.

Ik heb er met het WK in de stand van van Schie naar staan kijken maar ik vond de onderleggers erg sponzig aan doen en dacht dat dit misschien makkelijk vuil/zand op kon nemen. Hoe is dit in de praktijk?
Het feit dat het roest maakt dat het tuig (helaas) voor mij af valt. Toch belachelijk dat ze voor een "duurzaam, onderhoudsarm tuig" geen RVS beslag gebruiken... Ben benieuwd naar het antwoord op je mail!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:39

Nadeel van het picassotuig is dat de borstbladen van het shetlandtuig erg smal vind. En roestende gespen daar wordt ik niet blij van
Deze foto kreeg ik van van Schie
Afbeelding
Zilco vind ik erg mooi maar kan ik niet betalen
Ik zag vandaag ook een tuig bij horseshop horsepower
Afbeelding
Die is enkelspan 600 euro. Dubbelspanprijs wordt ik over terug gebelt
Vind ik er ook heel mooi uit zien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:49

Picasso wordt nog handgemaakt, je kunt dus maten die je anders wilt dan standaard doorgeven, borstonderleggers zal je dan waarschijnlijk ook wel breder kunnen krijgen.
Niet zo best dat de gespen al roesten, zou ik zeker even melden!

Ik heb een (gebruikt) kunststof tuig van Paul Claessen, ben er erg tevreden over!
Ondanks dat we het gebruikt hebben gekocht heeft toch nog nog dingen op maat voor ons aangepast, zoals de strengen en de binnensingel...

Afbeelding

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:12

Ik heb een Ideal Web tech combi tuig.
Ben er erg tevreden over. Nadeel vind ik wel dat het hier en daar wat rafelig wordt. Dat is makkelijk bij te werken, daar niet van.
Het is licht en vraagt weinig onderhoud.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 07:58

Zelf wil ik straks een 2spantuig van Co Pater, ook kunststof en op maat gemaakt allemaal. Niet eens overdreven duur. Enkelspan zou op 350 komen (met broek, zonder hoofdstel en leidsels), 2span weet ik niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:13

Ik vind de tuigen van Co Pater wel degelijk maar ik vind ze niet mooi. Prima tuigen voor de training maar niet voor op wedstrijd, maar dat is persoonlijk denk ik.

BlackDevils schreef:
Cowgirl schreef:
Ik heb sinds 2 maanden een picasso,

Ik heb er met het WK in de stand van van Schie naar staan kijken maar ik vond de onderleggers erg sponzig aan doen en dacht dat dit misschien makkelijk vuil/zand op kon nemen. Hoe is dit in de praktijk?
Het feit dat het roest maakt dat het tuig (helaas) voor mij af valt. Toch belachelijk dat ze voor een "duurzaam, onderhoudsarm tuig" geen RVS beslag gebruiken... Ben benieuwd naar het antwoord op je mail!

De onderleggers zijn van dik neopreen wat ook in de duikwereld wordt gebruikt.
Afgelopen zaterdag heb ik het voor het eerst schoongemaakt met de waterslang en een afwasborstel(had ff niks anders).
Vuil gaat er prima af en zou nog beter gaan als je er even een beetje zeep bij pakt. Maar de onderleggers kunnen ook in de wasmachine.
Echter zul je mij dat denk ik niet zien doen omdat de stof wel haren vasthoud en ik denk niet dat mijn wasmachine dat leuk vind.
Na het schoonmaken heb ik het hele spul in de zon gehangen en met 2 a 3 uurtjes was het weer droog.

Verder ben ik nog steeds heel tevreden over het tuig en begint het al wat soepeler te worden door gebruik.
Moet nog ff de mail sturen, nog geen tijd voor gehad. Ben benieuwd wat voor antwoordt ik krijg.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:22

Aangezien bellen sneller is heb ik net even gebeld.

Ik moet even een foto maken en door mailen. Hij ging er in iedergeval achteraan.
dat ik op het strand ben geweest maakte niks uit....pff gelukkig maar Dromen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:58

Oef, ja strand was zelfs funest voor mijn ideal tuig.
Ik heb die van Co Pater bekeken maar vind dat veels te grof. Hou ik persoonlijk niet zo van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:18

Die Zilco tuigen schijnen echt goed te zijn, maar je krijgt een hartaanval van de prijs.

Het ideal tuig, web tech heb ik een keer geleend, die mensen hadden het een jaar en het was al erg lelijk geworden, helemaal gerafeld, dat komt er bij mij dus niet in. Dat ene tuig bij die schimmeltjes vind ik ook erg smal.
Ik heb voor mijn paard een leather tech tuig, ideaal spul maar idd nog steeds poetsen. Ik wil volgend jaar een 2 span tuig maar weet nog niet welke, ik neig nu naar het leather tech.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:30

Wat kost een enkelspan zilco tuig dan?

Luie ik... Haha!

*ik heb even gezocht op internet en kom voor een cobtuig uit op 1040 euro, natuurlijk is dat een hele hoop centen maar als je bedenkt dat een goed zadel ook rond die prijs ligt valt het op zich nog wel mee. *

Ik vind het tuig van Nouvel wel erg mooi , vooral hoe de broek bevestigd is. Dat hadden ze bij Picasso ook moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:48

Nouvel: is dat tuig van jou ook op internet te vinden? Ziet er fijn uit (komt ook door het paard dat eronder zit Knipoog )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:20

[***] schreef:
Nouvel: is dat tuig van jou ook op internet te vinden? Ziet er fijn uit (komt ook door het paard dat eronder zit Knipoog )

Thanx!

Nee, volgens mij staat het nergens op internet...
Paul Claessen heeft wel een site, maar volgens mij staat daar nog weinig op... Clown

Ik heb wel een folder hier liggen met een prijslijst, mocht je iets willen weten...

De tuigen worden bij Paul Claessen allemaal door hem zelf hand en op maat gemaakt.
Je kunt kiezen uit volledig kunststof, deels kunststof deels leer, of helemaal leer...

Wij hadden het geluk dat hij toevallig een gebruikte had liggen die precies de juiste maat had!
(tussen cob en full in, nergens te vinden)

Ik ben erg blij met het tuig, mijn merrie is nogal kritisch met wat er op haar rug ligt en dit accepteerde ze meteen!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:04

ik ben sinds vandaag in het bezit van een Zilco-tuig. het ligt erg mooi. verder heb ik er nog geen ervaring mee Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:05

Ziet er goed uit, lijkt net leer.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:09

daarom heb ik me uiteindelijk toch weten over te halen Knipoog ik ben opzich echt geen kunstof-fan. maar deze was zo mooi smal met kleine gespjes, soepel en zeer licht dat ik meteen om was.

er moeten wel hier en daar nog wat gaatjes bij in gemaakt worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:25

Updatje:

Ik was niet de enige met klachten over de roestplekken op het picassotuig.
In overleg met de verkoper en de dealer krijg ik opnieuw een nieuw tuig.....gaat lekker zo Haha!

maar opnieuw TOP SERVICE van Van Schie.

Voor degene die eerst geen Picasso tuig wou ivm dit probleem , niet getreurd er komt een geheel nieuwe versie met RVS gespen en ringen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:31

ik vind het trouwens wel erg apart dat bij het picasso tuig het borsttuig niet aan het schofttuig vast zit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:56

xElienx schreef:
ik vind het trouwens wel erg apart dat bij het picasso tuig het borsttuig niet aan het schofttuig vast zit.

heb je het dan over het spantuig of over het enkelspantuig?
bij een enkelspan is dat toch nooit?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:59

nee, maar op de foto hier boven zie ik toch echt 2 paardjes voor de wagen lopen Knipoog