[AR] Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:47

Mijn vraag lijkt me duidelijk.
Mischien kan hier wel een discussie gevoerd worden ? Lachen

Wij gaan ook beginnen met mennen met een pony die vroeger voor de kar gelopen heeft, dit doen wij zonder oogkleppen, Omdat we ze niet nodig vinden, en ze er alleen maar van in paniek raakt.

Hoe denken jullie over oogkleppen Lachen

Flew

Re: Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:48

Ik weet dat 'merrieveulen' zonder oogkleppen ment met haar shet, voor de rest heb ik er geen mening over, doen wat het paard het prettigst vind lijkt me het belangrijkst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

Ik heb 1 x met een paard gemend die geen oogkleppen ophad en dat doe ik nooit meer. Oogkleppen hebben deels als functie dat ze de kar achter hun niet zien, dat kunnen ze als eng ervaren. Ze zien 'iets' achter hun en dat gaat maar niet weg.

Als een paard mét oogkleppen in paniek raakt, dan heb je kans dat ze misschien te klein zijn of irriteren.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:49

Vraag ik me ook wel eens af. Mijn haf is reuze braaf voor de kar en ben van plan (ooit) eens te gaan mennen. Ik vroeg me ook af of het zonder kan. Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:50

Sammie schreef:
Ik heb 1 x met een paard gemend die geen oogkleppen ophad en dat doe ik nooit meer. Oogkleppen hebben deels als functie dat ze de kar achter hun niet zien, dat kunnen ze als eng ervaren. Ze zien 'iets' achter hun en dat gaat maar niet weg.

Als een paard mét oogkleppen in paniek raakt, dan heb je kans dat ze misschien te klein zijn of irriteren.

Nee ze zitten prima, meerdere hoofdstellen geprobeert.
Ze vind ze gewoon niet fijn.
en de kar erachter moeten we eerst even zien, maar met trekkerband erachter of plastic zeil geeft ze niéts om Lachen

Flew schreef:
Ik weet dat 'merrieveulen' zonder oogkleppen ment met haar shet, voor de rest heb ik er geen mening over, doen wat het paard het prettigst vind lijkt me het belangrijkst.

hier gaan we ook zéker rekening mee houden. Lachen
Net als het bit, dit blijft waarschijnlijk gewoon een enkelgebroken, of een klein stangetje.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:53

Ik men ook zonder oogkleppen.
Maar je moet het van het paard af laten hangen of je met of zonder ment.

Sommige paarden raken juist in paniek als ze niets zien, terwijl andere paarden juist weer rustiger zijn wanneer ze 'blind' zijn door de kleppen.

Ga in ieder geval bij wijzigingen voorzichtig te werk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:54

manie schreef:
Ik men ook zonder oogkleppen.
Maar je moet het van het paard af laten hangen of je met of zonder ment.

Sommige paarden raken juist in paniek als ze niets zien, terwijl andere paarden juist weer rustiger zijn wanneer ze 'blind' zijn door de kleppen.

Ga in ieder geval bij wijzigingen voorzichtig te werk.

We gaan zoiezo eerst rondom de baan in het land.
Maar we beginnen pas volgend zomer, maar ik zit er wel eens op de trekkerband achter als het droog is in het weiland enzo.
en heb dus het een en ander uitgeprobeert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:54

Ik men ook zonder oogkleppen Ja

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:55

Nyckle schreef:
Ik men ook zonder oogkleppen Ja

En dat bevalt ? Paard doet het goed?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:55

Tuurlijk kan dat, geen probleem, er zijn genoeg mensen die zonder mennen! Als ze gewend zijn aan oogkleppen moeten ze er aan wennen natuurlijk, maar een onbeleerd paard moet ook aan de oogkleppen wennen. Het hangt denk ik vooral van je paard af, het ene paard wordt onrustig van het feit dat ie niet alles ziet, het andere krijgt juist teveel informatie. Onze tinker doet het prima zonder oogkleppen, met gaat ie scheef lopen om toch te kunnen kijken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:55

Sammie schreef:

Maar omgekeerd gebeurd ook, mijn pony's zijn gewend aan de kar achter zich (die niet verdwijnt), maar een geluid horen en niet kunnen zien wat dat is brengt ze echt in blinde paniek.
Kwestie van wat ze gewend zijn en hoe ze beleerd zijn dus.

Het is dus ook niet mogelijk om te zeggen met oogkleppen is beter of zonder oogkleppen is beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:05

Maar ik bedoel mijn vraag ook niet van : wat is beter
want daar zijn de meningen over verdeeld.

maar gewoon ervaringen enz. en meningen. Lachen
en die krijg ik op deze manier wel, k heb er veel aan! Ja

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:36

Mijn pony;s kunnen zowel met als zonder lopen. Ik heb ze als eerste beleerd zonder oogkleppen zodat ze konden zien wat erachter hing.Nooit problemen mee gehad. Daarna met oogkleppen beleerd ook nooit problemen mee gehad. Met oogkleppen heb ik alleen het idee dat hij alerter op alles reageert. Zonder vind ik prettiger omdat hij dan evt "gevaar" ziet aankomen. Ook op wedstrijden vind ik het makkelijker zonder, omdat ze dan kunnen "meedenken".
Bv met de vaardigheid zullen ze niet zomaar een kegel omver lopen terwijl als ze oogkleppen op hebben overal doorheen/overheen lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:50

Ik beleer alles met en blijf ook met rijden. Als jij je jas uit trekt op de kar zien ze dit half en juist dan schrikken ze. Als je van af het begin met rijd zullen ze dit niet raar vinden omdat ze niet beter weten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:53

Dennis schreef:
Ik beleer alles met en blijf ook met rijden. Als jij je jas uit trekt op de kar zien ze dit half en juist dan schrikken ze. Als je van af het begin met rijd zullen ze dit niet raar vinden omdat ze niet beter weten.

Die van ons dus wel. die is beleerd met, maar ze vind het gewoon eng.
het is er amper uit te krijgen, dus onze makkelijkste oplossing is waarschijnlijk zonder oogkleppen.
van een jas uittrekken zal ze niet schrikken, ze schrikt ook niet als er een krakens zeil achter de trekkerband aansleept Nagelbijten / Gniffelen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:55

Dennis schreef:

Mijn pony's schrikken echt niet van iets dat er achter ze gebeurd en wat de (half) kunnen zien, kan wel een hele verkleedpartij op de wagen houden.
Maar met oogkleppen het ritselende geluid van een jas doet ze de stuipen op het lijf jagen, nogmaals een kwestie van gewenning
Jou redenatie gaat dus niet op en pleit zeker niet voor het gebruik van oogkleppen.

Denk dat de titel ook niet klopt 'waarom altijd oogkleppen' er zijn veel menners die (ook) zonder rijden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:59

nee titel is niet helemaal terecht Nagelbijten / Gniffelen sorry.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:01

Als overgang kun je ook halve oogkleppen nemen en kijken hoe ze'
daarop reageren...

Zelf rijden we wel met oogkleppen, tot nu toe geen problemen mee.
Mocht dat wel zo worden is de overgang naar idd halve oogkleppen, daarna zonder zo gemaakt

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:05

ik wil graag met mijn shetje gaan mennen maar heb een jaar of 5 geleden een ongeluk gehad door oogkleppen, het paardje voor de kar was echt absoluut niet bang voor honden (ging vaak samen met honden het bos in en speelde graag met ze) maar toen er aan 2 kanten van het pad honden begonnen te blaffen die hij niet kon zien raakte hij in paniek. gevolg ;paard ervandoor tegen een boom, wij er voorover af, kar tottal los en paard in paniek ervan door. hij is nooit meer voor de kar geweest! ik twijfel dus nog wat ik ga proberen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:11

Ik heb in het verleden met hele brave ponys zonder oogkleppen gereden en ben er wel tegen aan gelopen als je met een paraplu op de kar zit, of een jas aan of uit trek dat ze daar toch wel veel sneller van schrikken dan met oogkleppen.
Met heb ik nooit problemen gehad en daarom kies ik dus voor met.

Maar het is dus niet een altijd met oogkleppen. Mocht ik er eentje hebben die het met niet goed doet proberen we het zonder.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:12

met de pony mennen we verschillend. in de dressuur en vaardigheid mennen we met en in de marathon zonder zodat ze mee kan kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:51

Ik heb altijd met oogkleppem gereden maar sinds vorig jaar zomaar zonder.
In het begin waren ze wel wat kijkerig maar inmiddels niet meer.

moet zeggen dat ik het wel mooier vind staan en als ik weer een nieuw tuig ga kopen en er zit een mooi hoofdstel bij sluit ik niet uit dat ik weer met ga rijden.
Van paniek of schrikreacties met oogkleppen heb ik nooit last gehad.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:07

Mijn vorige pony was nogal schrikachtig van alles. Toen ik haar ging beleren aan de lange lijnen had ik nog geen hoofdstel met oogkleppen. Toen ik later een hoofdstelletje met oogkleppen had, was ze echt veel rustiger. Volgens mij luisterde ze nu ook veel beter omdat ze zelf niet meer zoveel kon zien. Dus bij die pony was met oogkleppen fijner.

Bij mijn nieuwe pony ga ik ook gewoon met oogkleppen rijden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:24

Mijn shet heb ik nu aan de dubbele lijnen zonder lopen,maar hij reageert heel heftig op alles wat van achteren komt, dus voor de kar zeker met oogkleppen.

Mijn haflinger was ook rustiger met oogkleppen. Dan zonder, maar mocht ik dadelijk merken dat met oogkleppen toch niet goed gaat dan zal ik zeker zonder proberen. Ik ben nu ook bewust aan het werken aan de dubbele lijnen zonder oogkleppen aangezien hij dan wat meer went aan alles wat van achteren komt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:40

elk paard/pony reageerd hier anders op. bij al mijn pony's maakt het niks uit. als ik het bit toevallig aan het oogkleploze longeerhoofdstel heb zitten, gebruik ik die gewoon met mennen. ik merk totaal geen verschil.