Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Evelli schreef:Moet eerlijk zeggen dat als ik kijk naar de krachten die Belgische Trekpaarden kunnen produceren, ik zou neigen naar een goede stevige vierwieler.
Zou toch een wagen nemen van minimaal 1.25 maar liefst breder.
Zithoogte (bokhoogte) is ongeveer de stokmaat of er iets onder (bij teveel gaan je leidsels over het achterwerk hangen en zit er toch een knik in je communicatie)
Breedte en lengte lamoen ligt volledig aan je paarden. Zou voor een verstelbaar lamoen gaan.
Evelli schreef:Hmmmmn buiten dat ik het afraad om in je eentje te gaan mennen, kan ook het braafste paard ineens gekke dingen uit gaan halen
En dan kan een Belgisch Trekpaard heel wat meer schade aanrichten als een shetlandertje.
Ik dacht ook altijd: lekker in mijn eentje op pad met een tweewieler. Perfect beleerde pony, doodbraaf, keek nergens vanop. Maar toch ineens, om niets, pure paniek en de daarop volgende ellende..... Had stukken slechter af kunnen lopen.
Zei ook altijd: dat doet die van mij niet, die is zo makkelijk en perfect onder controle.......
JoyCiej007 schreef:Ik zou ook voor een degelijke, stevige 4wieler gaan. Ik vind dat het overigens helemaal niks uitmaakt of je nou met een 2wieler of 4wieler alleen op pad gaat; beide blijft onverstandig (neemt niet weg dat ik met echt ervaren pony's ook vaak alleen op pad ga hoor).
Mensen vinden een 2wieler vaak 'veiliger' voelen omdat ze er makkelijker vanaf kunnen stappen. Dat is nou net iets wat je juist nooit moet doen; zomaar van de bok afstappen. Niet met een 2wieler en niet met een 4wieler. Waar ruiters soms afstappen om het paard langs iets 'engs' te leiden, moet je als menner zijnde níet afstappen, maar juist je groom naar het hoofd v/h paard sturen. En ja, als je die niet hebt, moet je het zelf maar zien op te lossen door je paard op te sluiten tussen de leidsels, en met de zweep begrenzen.
Ik weet overigens niet wat je budget is, maar wagens geschikt voor paarden als trekpaarden e.d. zijn soms ook wat duurder, net als het tuig. Je moet niet voor een 2wieler kiezen omdat je dat goedkoper lijkt.
JoyCiej007 schreef:bokhoogte 1.25m. bij een paard van 1.65m. zou ik echt niet doen.....
Het is belangrijk dat ze achter in het lamoen (bij de achterhand) genoeg ruimte hebben om letterlijk 'hun kont te keren' zonder pootje over te moeten.
Vooraan is het lamoen smaller, omdat je daar het lamoen in de lichtogen hangt. Dus als jij de breedte van je paard op meet ter hoogte van de lichtogen, weet je ook hoe breed het lamoen van voren moet zijn.
Mijn lamoen is overigens net zo breed als mijn wagen, is wel echt fijn want pony heeft heerlijk de ruimte:
Thomas5 schreef:Ik sluit me helemaal aan bij hetgeen hier allemaal al gezegd is, alleen wil ik nog iets toevoegen.
De recreatiewagen die je laat zien (4 wieler) gebruik ik voor mijn haflinger van 1m45 maar zou er nooit meer zo een kopen. Niet dat het geen degelijke wagen is, maar qua comfort niet optimaal.
De bankjes achter zijn ook niet echt geschikt om (lang) personen mee te nemen dus zijn eigenlijk overbodig. Verder is dit een vrij lichte wagen, maar door de relatief kleine wielen verhoogt het zwaartepunt en kan je makkelijker omkiepen.
Als je paard 360 graden omkeert kantelt de wagen om denk ik. De vooras kan wel volledig doordraaien, maar het lamoen kan niet onder de wagen door wegens de hoge bevestiging. Ook is bij mijn wagen het lamoen helemaal recht :s waardoor het vooraan wat te breed is en achteraan de pony te krap zit om soepel te kunnen draaien.
De tweewieler die je laat zien is NIET geschikt voor een groot paard, de bok is 80 cm hoog. Beeld je in dat er een trekpaard van 1m65 voor staat, wat zie je dan? idd een dikke kont voor je neus! ( | )
Je ziet dan totaal niets van het verkeer en met wat pech krijg je alle scheten in je gezicht
Kijk dus zeker uit dat je hoger dan het paard zit, zodat je 360 graden zicht hebt op alles.
bikkel schreef:Zorg voor voldoende bokhoogte zodat je over de paarden/paard heen kan kijken. Rijd zelf enkel en 2-span trekpaard en zou altijd voor een 4-wielige wagen kiezen.
Wil morgen wel even de maten nemen van mn koets. Lamoen is bij mij aan de achterkatn ook net zo breed als de koets voor fijne wendbaarheid