tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:36

ik heb twee belgische trekpaarden, beide ong 1.65.
De ene is beleerd voor de koets, ander moet nog beleerd worden.
Ik ben stilletjesaan een beetje aan het rondkijken naar een leuk koetsje, ik neig naar een tweewieler, maar een kleine vierwieler kan ook, mits het een wat leuke prijs is.
welke afmetingen met ik aan denken?
(zithoogte, hoogte van de lamoenen, lengte van de lamoenen, breedte ertussen,wielhoogte, spoorbreedte?)
Ik heb geleerd mennen met een vierwieler die dus op maat was, maar daar ik de paarden gekocht heb, kan ik die koets niet meer gebruiken, vandaar.

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:37


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:47

Moet eerlijk zeggen dat als ik kijk naar de krachten die Belgische Trekpaarden kunnen produceren, ik zou neigen naar een goede stevige vierwieler.

Zou toch een wagen nemen van minimaal 1.25 maar liefst breder.
Zithoogte (bokhoogte) is ongeveer de stokmaat of er iets onder (bij teveel gaan je leidsels over het achterwerk hangen en zit er toch een knik in je communicatie)
Breedte en lengte lamoen ligt volledig aan je paarden. Zou voor een verstelbaar lamoen gaan.

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:01

Evelli schreef:
Moet eerlijk zeggen dat als ik kijk naar de krachten die Belgische Trekpaarden kunnen produceren, ik zou neigen naar een goede stevige vierwieler.

Zou toch een wagen nemen van minimaal 1.25 maar liefst breder.
Zithoogte (bokhoogte) is ongeveer de stokmaat of er iets onder (bij teveel gaan je leidsels over het achterwerk hangen en zit er toch een knik in je communicatie)
Breedte en lengte lamoen ligt volledig aan je paarden. Zou voor een verstelbaar lamoen gaan.

oke, heel erg bedankt!
kwa gebruik, oudste paard staat perfect onder controle, en het is de bedoeling dat die kleine dat ook wordt :D
het is ook vooral bedoeld om rustige stap en drafritjes te maken, (of bv als er weer eens een koetsentocht is, dat vriendlief ook eens meekan)
ik neig naar een tweewieler wat betreft het gemak (dan kan ik er ook alleen mee op pad, een vierwieler vind ik daarvoor al erg groot, maar een vierwieler is wss wel stabieler en veiliger idd)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:17

Hmmmmn buiten dat ik het afraad om in je eentje te gaan mennen, kan ook het braafste paard ineens gekke dingen uit gaan halen ;)
En dan kan een Belgisch Trekpaard heel wat meer schade aanrichten als een shetlandertje.

Ik dacht ook altijd: lekker in mijn eentje op pad met een tweewieler. Perfect beleerde pony, doodbraaf, keek nergens vanop. Maar toch :\ ineens, om niets, pure paniek en de daarop volgende ellende..... Had stukken slechter af kunnen lopen.
Zei ook altijd: dat doet die van mij niet, die is zo makkelijk en perfect onder controle.......

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:41

Ik zou ook voor een degelijke, stevige 4wieler gaan. Ik vind dat het overigens helemaal niks uitmaakt of je nou met een 2wieler of 4wieler alleen op pad gaat; beide blijft onverstandig (neemt niet weg dat ik met echt ervaren pony's ook vaak alleen op pad ga hoor).

Mensen vinden een 2wieler vaak 'veiliger' voelen omdat ze er makkelijker vanaf kunnen stappen. Dat is nou net iets wat je juist nooit moet doen; zomaar van de bok afstappen. Niet met een 2wieler en niet met een 4wieler. Waar ruiters soms afstappen om het paard langs iets 'engs' te leiden, moet je als menner zijnde níet afstappen, maar juist je groom naar het hoofd v/h paard sturen. En ja, als je die niet hebt, moet je het zelf maar zien op te lossen door je paard op te sluiten tussen de leidsels, en met de zweep begrenzen.

Ik weet overigens niet wat je budget is, maar wagens geschikt voor paarden als trekpaarden e.d. zijn soms ook wat duurder, net als het tuig. Je moet niet voor een 2wieler kiezen omdat je dat goedkoper lijkt.

pantarhei

Berichten: 9092
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:01

Ik zou naar een vierwieler kjken, eventueel ook geschikt voor tweespan, kunnen ze allebei mee. Een marathon/recreatiewagen kan je veel kanten mee op. Prijs zit je al gauw rond de €1500 lijkt me voor degelijk spul, soms iets voordeliger als er meer werk aan is. Overleg eens met mensen die ook met een koudbloed mennen, die hebben vast wel tips

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:02

Evelli schreef:
Hmmmmn buiten dat ik het afraad om in je eentje te gaan mennen, kan ook het braafste paard ineens gekke dingen uit gaan halen ;)
En dan kan een Belgisch Trekpaard heel wat meer schade aanrichten als een shetlandertje.

Ik dacht ook altijd: lekker in mijn eentje op pad met een tweewieler. Perfect beleerde pony, doodbraaf, keek nergens vanop. Maar toch :\ ineens, om niets, pure paniek en de daarop volgende ellende..... Had stukken slechter af kunnen lopen.
Zei ook altijd: dat doet die van mij niet, die is zo makkelijk en perfect onder controle.......

Tuurlijk, dat snap ik wel, maar ik vraag me dan af of je met 2 zoveel sterker staat? (zeker als je bedenkt dat iedereen in mijn buurt leek is op gebied van paarden, of als ze iets van paarden kennen dan wel van mennen ...)
Maargoed, dit is een hele andere discussie, en daar ik eerst nog moet sparen voor een goed passend tuig, en uiteraard de kar, zal het wel nog een hele tijd gaan duren voor ik op pad ga ;)

JoyCiej007 schreef:
Ik zou ook voor een degelijke, stevige 4wieler gaan. Ik vind dat het overigens helemaal niks uitmaakt of je nou met een 2wieler of 4wieler alleen op pad gaat; beide blijft onverstandig (neemt niet weg dat ik met echt ervaren pony's ook vaak alleen op pad ga hoor).

Mensen vinden een 2wieler vaak 'veiliger' voelen omdat ze er makkelijker vanaf kunnen stappen. Dat is nou net iets wat je juist nooit moet doen; zomaar van de bok afstappen. Niet met een 2wieler en niet met een 4wieler. Waar ruiters soms afstappen om het paard langs iets 'engs' te leiden, moet je als menner zijnde níet afstappen, maar juist je groom naar het hoofd v/h paard sturen. En ja, als je die niet hebt, moet je het zelf maar zien op te lossen door je paard op te sluiten tussen de leidsels, en met de zweep begrenzen.

Ik weet overigens niet wat je budget is, maar wagens geschikt voor paarden als trekpaarden e.d. zijn soms ook wat duurder, net als het tuig. Je moet niet voor een 2wieler kiezen omdat je dat goedkoper lijkt.


ik heb niet het gevoel dat een tweewieler veiliger is omdat je vlugger kunt afstappen (doe ik trouwens nooit, heb ook de mazzel dat paard overal doorheen gaat, en als ze panikeert dit uit in voorwaarts gaan).
Maar mee het ding van, het is lichter,makkelijker op te bergen, makkelijker te hanteren voor mee, mogelijk om mee te nemen op mijn trailer (4 wieler is alweer met twee wagens en aanhangers op pad moeten), lichter voor mijn paard, en makkelijker om overal te passeren.
nu heb ik nog nooit met een kleine koets gereden, die waar ik mee reed was een grote, logge, klassieke recreatiekoets, en dat vond ik veel en veel te groot ...

Budget heb ik nog niet echt eigenlijk, wagen zo goedkoop mogelijk, vriendlief is een klusser, en ik heb tijd.
Tuig koop ik uiteraard nieuw en van degelijke kwaliteit.

@ pantarhei: tweespan is zeker geen must, mijn oude merrie is absoluut niet de gemakkelijkste, noch voor de koets, noch naar andere paarden toe, en in tweespan is ze gewoon aan het stressen, aan het weglopen,zwenken, en reageert ze zich af op haar spangenoot.
Daarnaast kan ik geen dubbelspan mennen :D

Wat vinden jullie van de tweede link? dat koetsje vind ik er erg mooi uitzien, maar zou dit ietwat passen kwa maten?

pantarhei

Berichten: 9092
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:26

Tweede link is recreatiewagen, ook hiervan lijkt de bok laag

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:30

bij afmetingen zie ik 1.25 bokhoogte staan.
en de afstand tussen de lamoenen vooraan is 60 cm, dit lijkt me vrij smal?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:54

bokhoogte 1.25m. bij een paard van 1.65m. zou ik echt niet doen.....

Het is belangrijk dat ze achter in het lamoen (bij de achterhand) genoeg ruimte hebben om letterlijk 'hun kont te keren' zonder pootje over te moeten.
Vooraan is het lamoen smaller, omdat je daar het lamoen in de lichtogen hangt. Dus als jij de breedte van je paard op meet ter hoogte van de lichtogen, weet je ook hoe breed het lamoen van voren moet zijn.

Mijn lamoen is overigens net zo breed als mijn wagen, is wel echt fijn want pony heeft heerlijk de ruimte:
Afbeelding

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:21

Of het handiger is met twee? Ja zeker. Als er een bewusteloos raakt, kan de ander gelijk actie ondernemen. Of als het paard mest, kan de groom het snel opruimen. Als er een hek open moet, kan de groom afstappen. Als er ergens even gewacht moet worden, kan de groom het paard even vasthouden. Als er even een riempje anders moet, kan de groom dat doen.
En zo kan ik nog wel even verder typen hoor.

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:02

JoyCiej007 schreef:
bokhoogte 1.25m. bij een paard van 1.65m. zou ik echt niet doen.....

Het is belangrijk dat ze achter in het lamoen (bij de achterhand) genoeg ruimte hebben om letterlijk 'hun kont te keren' zonder pootje over te moeten.
Vooraan is het lamoen smaller, omdat je daar het lamoen in de lichtogen hangt. Dus als jij de breedte van je paard op meet ter hoogte van de lichtogen, weet je ook hoe breed het lamoen van voren moet zijn.

Mijn lamoen is overigens net zo breed als mijn wagen, is wel echt fijn want pony heeft heerlijk de ruimte:
Afbeelding

Mag ik vragen waar het halstertouw voor dient die over de kont van je pony loopt?
breedte bij de achterhand controleren. bedankt, was een punt waar ik niet aan gedacht had, maar als ik wat verder denk zal ze dat idd een stuk fijner vinden!

@ Evelli: ik weet dat met twee een stuk handiger is, als ik grotere ritten zou maken zal ik ook niet alleen zijn, kortere bekende ritten misschien wel, dat hangt ervan af hoe knollies zich gedragen voor de kar.
Maar nogmaals: dit is een andere discussie, ALS ik al met de kar zal gaan rijden, zal dit ten vroegste deze zomer of de zomer erop zijn, dus tegen dan zien we wel :)

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:08

:j ja hoor. Dat was bedoeld als slagriem. Die kan je in leer kopen echt als slagriem, maar je kan het dus ook zelf fabriceren van een (zacht) stuk touw.

Een slagriem dient er voor dat mócht het paard gaan bokken (wat ze overigens natuurlijk niet horen te doen!) dan kunnen ze hun kont niet zover omhoog gooien en dus ook minder makkelijk de wagen raken en/of hun benen over de strengen, of zelfs over het lamoen krijgen.

Hier zie je een slagriem in actie bij een bokkende pony:


Mijn pony was nog niet zo héel erg lang beleerd, en ik heb de gewoonte om bij alle jonge pony's zeker in het begin een slagriem te gebruiken. Vind ik gewoon veiliger. Heb 1x een (welliswaar goed beleerde, ervaren pony) akkefietje gehad met een pony die uit schrik toch bokte en het hele voorbord van mijn toenmalige houten wagen erg heeft verbouwd. Beestje raakte ook met been over de strengen, én zelfs over het lamoen.

Hier zie je hoe je een slagriem het best bevestigd (niet te strak, en niet te ver naar voren over de rug):

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:19

ik lag stiekem plat met het filmpje van de bokkende pony, de kar gaat gewoon met de voorwielen van de grond :D
Maar het werkt inderdaad wel goed, heb ik weer wat bijgeleerd.
Ooit toen we een jonkie voor de eerste maal in tweespan lieten meelopen, is ze ook beginnen bokken en over de strengen en dissel geraakt. het was even paniek en een paar galopsprongen, maar gelukkig was het een vrij nuchtere fries met een luie boulonnais ernaast, dus daarna was de paniek wel weg.
Maar toch, dat is de bedoeling niet.

Bij mijn ouwetje zal ik het niet nodig hebben, die weet niet eens wat bokken is (en als ze het probeerd maakt ze een dom huppeltje). Mijn kleine kan echter netjes met de voetjes van de vloer, dus die zal ik uit voorzorg wel eentje om doen dan :D

Bedankt!

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:28

En bij het beleren zelf is het ook erg handig om ze dus te leren om niet in paniek te raken als ze eens met hun been over de strengen komen. Dus doe de benen eens over de strengen, terwijl iemand het paard vast heeft, en laat de ander dan eens druk op de strengen zetten, zodat ze een stukje moeten trekken terwijl de strengen tussen de benen door lopen.

Dan raken ze igg daar niet meteen in paniek van.

Maar dat geeft natuurlijk nooit een garantie; het is handig en verstandig om te doen, maar áls paarden bokken of een raar huppeltje maken is dat vaak al in een panieksituatie of uit joligheid, dus kan het alsnog zijn dat ze in paniek raken van de strengen tussen hun benen.

Hier nog een filmpje als ze hem bevestigen, met uitleg:

Thomas5

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:22

Ik sluit me helemaal aan bij hetgeen hier allemaal al gezegd is, alleen wil ik nog iets toevoegen.
De recreatiewagen die je laat zien (4 wieler) gebruik ik voor mijn haflinger van 1m45 maar zou er nooit meer zo een kopen. Niet dat het geen degelijke wagen is, maar qua comfort niet optimaal.
De bankjes achter zijn ook niet echt geschikt om (lang) personen mee te nemen dus zijn eigenlijk overbodig. Verder is dit een vrij lichte wagen, maar door de relatief kleine wielen verhoogt het zwaartepunt en kan je makkelijker omkiepen.

Als je paard 360 graden omkeert kantelt de wagen om denk ik. De vooras kan wel volledig doordraaien, maar het lamoen kan niet onder de wagen door wegens de hoge bevestiging. Ook is bij mijn wagen het lamoen helemaal recht :s waardoor het vooraan wat te breed is en achteraan de pony te krap zit om soepel te kunnen draaien.

De tweewieler die je laat zien is NIET geschikt voor een groot paard, de bok is 80 cm hoog. Beeld je in dat er een trekpaard van 1m65 voor staat, wat zie je dan? idd een dikke kont voor je neus! ( | )
Je ziet dan totaal niets van het verkeer en met wat pech krijg je alle scheten in je gezicht :D

Kijk dus zeker uit dat je hoger dan het paard zit, zodat je 360 graden zicht hebt op alles.

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:20

Thomas5 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij hetgeen hier allemaal al gezegd is, alleen wil ik nog iets toevoegen.
De recreatiewagen die je laat zien (4 wieler) gebruik ik voor mijn haflinger van 1m45 maar zou er nooit meer zo een kopen. Niet dat het geen degelijke wagen is, maar qua comfort niet optimaal.
De bankjes achter zijn ook niet echt geschikt om (lang) personen mee te nemen dus zijn eigenlijk overbodig. Verder is dit een vrij lichte wagen, maar door de relatief kleine wielen verhoogt het zwaartepunt en kan je makkelijker omkiepen.

Als je paard 360 graden omkeert kantelt de wagen om denk ik. De vooras kan wel volledig doordraaien, maar het lamoen kan niet onder de wagen door wegens de hoge bevestiging. Ook is bij mijn wagen het lamoen helemaal recht :s waardoor het vooraan wat te breed is en achteraan de pony te krap zit om soepel te kunnen draaien.

De tweewieler die je laat zien is NIET geschikt voor een groot paard, de bok is 80 cm hoog. Beeld je in dat er een trekpaard van 1m65 voor staat, wat zie je dan? idd een dikke kont voor je neus! ( | )
Je ziet dan totaal niets van het verkeer en met wat pech krijg je alle scheten in je gezicht :D

Kijk dus zeker uit dat je hoger dan het paard zit, zodat je 360 graden zicht hebt op alles.

Mijn paard is niet dik !!!! :(
haha, nee.
ik had al een vermoeden dat beide te laag waren, maar als je van afmetingen geen kaas gegeten hebt is dat heel moeilijk in te schatten.
dus een lamoen die onder de kar kan doordraaien is ook gewenst.
bedankt voor de tips!

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:23

Ook al heb je een leek bij je heb je toch een paar extra ogen en handen mee en dat is altijd fijn. Ze kunnen voor je van de koets af en bij het paard gaan staan, even kijken of een oversteek veilig is of er geen verkeer aan komt dat soort dingen. Ik neem ook altijd iemand mee.

Wat betreft je vraag zou ik gaan voor een stevige 4-wieler, je paarden zijn er sterk genoeg voor en je kunt nog eens iemand mee nemen.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:11

ik heb een bokhoogte van 1,10 bij mijn welshjes van 1,18 en 1,21. Heb nu een pony die 1,30 gaat worden maar dat is ook wel de max omdat mijn lamoen aansluiting ook vrij laag zit.

lianne74
Berichten: 279
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:01

Ik heb een zware tinker van 1.62, en ik ben heel blij dat ik gekozen heb voor een degelijke vierwieler. Kost misschien wat meer maar vergis je niet in de kracht die die zware jongens hebben. Ik zou me een stuk minder veilig voelen in een lichte wagen of tweewieler. En dat terwijl; ik een heel braaf paard heb. Maar áls hij dan ee keer schruikt en een onverwahcte beweging maakt blijft de wagen keurig waar hij hoort.......Het lamoen wat ik heb is een breedte en lengte verstelbaar; erg handig aangezien meneer een stuk breder is dan het gemiddelde paard....

bikkel
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-08-04

Re: tweewieler of koets voor trekpaard, welke maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:48

Zorg voor voldoende bokhoogte zodat je over de paarden/paard heen kan kijken. Rijd zelf enkel en 2-span trekpaard en zou altijd voor een 4-wielige wagen kiezen.
Wil morgen wel even de maten nemen van mn koets. Lamoen is bij mij aan de achterkatn ook net zo breed als de koets voor fijne wendbaarheid
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:16

bikkel schreef:
Zorg voor voldoende bokhoogte zodat je over de paarden/paard heen kan kijken. Rijd zelf enkel en 2-span trekpaard en zou altijd voor een 4-wielige wagen kiezen.
Wil morgen wel even de maten nemen van mn koets. Lamoen is bij mij aan de achterkatn ook net zo breed als de koets voor fijne wendbaarheid
Afbeelding

1) Wat een prachtig paard heb je!
2) Als je de maten eens wilt opmeten, heel graag! Dat zou ideaal zijn!
3) je hebt een mooi tuig ook! welk merk is het?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:37

Hey,

Ik men ook met een koudbloed. Heb zelf een marathontuig van Ideal, maat trekpaard. Wel even een uitgave, maar superkwaliteit. (Vond bit zoeken nog het moeilijkst, omdat ik 18 cm nodig heb)

Qua kar heb ik een vierwieler van Koenders, omdat ik puur recreatie rijd, wilde ik geen dure marathonwagen, ook omdat ik die persoonlijk vaak niet zo mooi vind. Dus ik heb meer een type wagonette. Zoals gezegd is inderdaad de hoogte van de wagen belangrijk, je wil toch over die kont kunnen kijken. Verder heb ik van die dunne marathonluchtbandjes. In ieder geval geen autobanden, vind dat zelf altijd minder soepel lopen.

Qua lamoen zou ik daar bij aanschaf niet te veel op letten. Ik heb heel wat 2e-hands wagens bekeken en bijna alle lamoenen vond ik te smal. De wagen die ik nu heb had een zware fries ervoor lopen, maar nog steeds had mijn paard te weinig bewegingsruimte achter. Ik heb mijn lamoen dus naar een smederij gebracht waar ze 'm verbreed hebben.
Hij is nu zo'n 110 cm bij de billen en 75 cm bij de lichtogen (even uit m'n hoofd, kan het nameten).