Vraag over bitten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 22:03

Hoi allemaal,

In de toekomst wil ik gaan mennen met Kelsie ( shetlander, 79cm hoog ).
Alleen nou zit ik al wat rond te speuren op internet, maar als ik naar bitten kijk zie ik vooral de Liverpoolstang voorbij komen.
Ik vind deze er niet echt gezellig uit zien, en wil deze dus ook niet gaan gebruiken.

Welk bit kan ik ipv de Liverpoolstang gebruiken?

Groetjes

haflinger4me
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:07

Ligt een beetje aan het paard , ieder heeft zo z'n voorkeur. Ik begin eigenlijk altijd met een gewoon utrechts bokkebitje , zal even zoeken of ik een afbeelding kan vinden. Als dat niet werkt kan je altijd nog iets anders proberen hoewel er met een liverpool niet direct iets mis is hoor. Een bit is zo scherp als de hand van de menner hard is :j

haflinger4me
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-07-05

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:12


askazita

Berichten: 2625
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: ♥ ♥ Ergens in de achterhoek♥ ♥

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:15

Wij hebben voor de hengst (Briljant) het Bokkebit met losse scharen, ik vind het een erg fijn en handig bit.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:46

bokkebit met losse scharen is een B-stang. Die heb ik ook gebruikt om te beleren. Nu rijdt ik wel met een liverpool.

Bit is zo scherp als de hand van de menner. En je hebt meer verstelmogelijkheden met een liverpool.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:38

Ik men Harlie met een dr Cook bitloos hoofdstel (zie de site van Dr Cook, of mijn profiel). Gaat super!
Ben er heel blij mee.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:15

Ik men mijn pony (die heet ook Kelsey :P ) gewoon op haar rijbitje, een enkelgebroken trensje. Gaat super. We hebben een stang ge probeert, maar dat werkte helaas niet. Het verschilt dus iid per paard

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:26

de mijne loopt onder het zadel bitloos
en voor de kar op een liverpool
leidsels op de hoogste sleuf :) kan ze ook op de bril doen maar vind de sleuf net een fijner gevoel geven :)
zolang je je leidsels niet in de 3e sleuf gespt en eraan gaat hangen valt de liverpool best mee denk ik ;)

overigens heeft de mijne ook op een b-stang gelopen, maar daar merkte ik geen verschil bij? :)

ezelvrouwtje
Berichten: 175
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: ergens rondom de duinen

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:31

hey kelsey ik heb een b-stang (dus het bokkebit met losse scharen) in de verkoop, maat 10.5

Mijn dieren rijd ik in het tweespan (ezels) op watertrensjes of bokkebitjes.
Heb liverpools gehad (staan ook in de verkoop overigens) maar die zijn voor hun echt te "fel"............. maar goed het ligt wel van dier tot dier. Mijn ervaring bij shetten en ezels is bokkenbit het meest prettige bit, maar let wel, zelfs een watertrens is scherp als je er met vol gewicht aan gaat hangen.
ik woon bij jou in de buurt, mocht je meer info willen, pb maar.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:43

ik ga mijn pony vanavond ook in de les rijden op een trens kijken hoe dat gaat. Hij heeft ook een heel gevoelig mondje. alleen voor buiten wil ik toch iets meer te zeggen hebben.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:56

Ik men met een gewoon vast bokkebitje, dat ligt mooi stil.
Ik ben altijd bang dat de pony's een velletje bekneld krijgen bij die losse scharen, hoe werkt dat ? doe je er dan altijd bitrubbers aan ?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:26

Heb voor mijn merrietje een dun liverpooltje van 9 cm en rij haar op de bril, dan loopt ze het fijnste. Vind met trensje niet echt lekker rijden.
Andere bitjes heb ik nog niet gezien in 9 cm die een dun mondstuk hebben.

Napie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:37

Ik men de ene shet met een bokkebit (wel in de onderste ring anders heeft hij totaal geen werking vind ik) en de andere shet op een vaste liverpool. Voordeel van een vaste liverpool is dat er geen velletjes tussen de stang en de bril kunnen komen.
Mensen hebben vaak zo'n vooroordeel over liverpoolstangen. Alsof het paardonvriendelijk is. Denk er wel aan dat je zo'n twee meter heb tussen je handen en de mond van het paard. Als je een signaal geeft dan wil je wel dat dit zo snel mogelijk wordt ontvangen.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:02

Ik rijd ze allebei op (nep) Myler Liverpools. P.C. meestal in de bril en Rohan in de eerste sleuf (die wel in de bril begint).

Wat aan de Liverpool vind je er niet gezellig uitzien?

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:47

Mag ik vragen waarom je een liverpoolstang zo onvriendelijk vindt zonder hem geprobeert te hebben? Mijn pony's lopen en prima op, je hebt veel verstelmogelijkheden en je heb toch iets 'meer' dan met een trensje.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:02

Ik vind de liverpool er zo gemeen uit zien.
Kelsie en ik trainen nu heel veel als voorbereiding op het mennen, ik doe dat nu met een gewoon trensje, hier reageerd zij gewoon heel goed op ( aangezien ze vooral op stem loopt ).
Daarom vond ik de liverpool zo'n ' gevaarte ' zeg maar voor haar bekkie.

Ik heb nu even opgezocht hoe een bokkebitje eruit ziet.
Deze vind ik er persoonlijk " vriendelijker " uit zien.

Ik moet er nog eens over na denken... ik weet ook helemaal niet welke maat zij nodig zou hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:20

Alhoewel ik je wel kan begrijpen, is het natuurlijk erg simpel en onlogisch om een bit alleen op uiterlijk te beoordelen. Dat een liverpool er 'gemeen' uit ziet is dan ook jou mening, maar dat zegt niets over het bit zelf. In plaats van blind te staren op het uiterlijk wat jou zo gemeen doet overkomen, zou je je ook kunnen verdiepen in de werking van een liverpool.

Er is niets gemeens aan een liverpool of een ander soort stang. Ik heb mensen trensjes net zo hard door monden zien raggen als liverpools en andere stangen; ieder bit kan flink gemeen inwerken. De ruiter/menner heeft hier de volledige zeggenschap over.

Zoals enkelen hier al hebben benadrukt; een liverpool is zeker niet gemeen of gemener dan een trensje. Als jij een liverpooltje er in hangt en je doet de leidsels door de bril en niet om de stang heen, heb je in feite iets dat vrijwel gelijk staat aan een ongebroken trens. Doe je de leidsels in de bril en om de hefboom heen, heb je de hefboomwerking. Ook dit is zeker niet gemeen, maar omdat er nu eenmaal een grotere afstand tussen bit en hand v/d menner zit kun je op die manier vaak wel preciezer werken, komen hulpen beter en sneller door.

Ook ik rijdt met een liverpool, 2 sleuven en met pompwerking. Mondstuk is érg dun. Over dunne mondstukken wordt vaak gezegd dat dat scherper en gemener is dan een dik mondstuk. Dat is pure onzin en gaat voor shetten vaak al helemaal niet op. Met een dik mondstuk kan mijn merrie haar mond niet eens meer fatsoenlijk dicht krijgen. Op een dunner mondstuk loopt ze fijner.

Het fijne van een liverpool vind ik de diverse verstelmogelijkheden; zijn ze eens een keertje heet, dan heb je in iedergeval nog wat te vertellen.

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:09

Niets aan Joyciej007 toe te voegen! Een dik bit hoeft niet altijd vriendelijk te zijn. Die liverpoolstangen van bijvoorbeeld HH zijn even dik voor paarden als de shetten maatjes. Daar klopt toch niets van. Mijn pony verdraagd zo'n bit dan ook niet wat heel logisch is. Ik heb nu een dunne lichtgebogen liverpoolstang die prima in verhouding is met de mond en daar is helemaal niets gemeens aan! Het is vele malen gemener om met een trensje met teveel druk te rijden (omdat ivm de afstand de hulpen misschien niet zo goed doorkomen) dan met een liverpooltje op de eerste sleuf of om de brug in de bril ;)

Napie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Vraag over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:51

Zo'n gebroken trens werkt dan als een notenkraker op de kaken. Liever dan wat meer druk op de kinketting en lagen