[AR] weide/bak sleep in elkaar zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

weide/bak sleep in elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:45

hebben jullie een idee, voorbeeld foto van hoe je een sleep inelkaar zet. de sleep word gemaakt van autobanden. hoeveel banden voor 1 paard? en waar zet je de strengen aan vast?

lidy

Re: weide/bak sleep in elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:35

Ik heb gewoon een losse zweng die ik met n ketting aan de autoband maak, dat is erg praktisch want de strengen kunnen daar meteen aan. Strengen maak ik altijd op zn langst.
Meestal gebruik ik trouwens geen band voor het slepen omdat ik het doe om de bak netjes vlak te krijgen, dan hang ik er een pallet of een soort ijzeren rekje. Pallet werkt daarvoor het best.
(is het voor t beleren? dan kun je inderdaad het best een autoband gebruiken)
Per pony gebruik ik 1 autoband/rekje/pallet maar dat zijn wel B-pony's.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes Lidy

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:54

Dit hou ik ook even in de gaten..

Ik heb wel eens met grote trekkerband geprobeerd maar daar kan je geen mooie hoeken mee slepen, en je krijgt randjes..

Verder heb ik gewoon losse zweng idd, met ijzerern stafen die ik ergens aan kan bevestigen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:42

waar hebben jullie die losse zweng vandaan dan?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:45

Ik heb hem van een oude wagen die ik toen der tijd voor weinig geld gekocht heb. Ik was toen bezig met een bokkewagentje waardoor ik wat '"delen" overhield.

Je zou ook kunnen kijken op marktplaats, of op authentieke koetsenmarkten, was toevallig vandaag in wenum-wiesel koetsenmarkt waar ze losse zwengs hadden liggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:58

Wij hadden nog oud materieel liggen wat oorspronkelijk voor de werkpaarden bedoeld was, daar zat dus al een zweng aan. Heb de strengen verlengd en haar er gewoon voor gezet. Wel heb ik de eg/sleep wel gehalveerd omdat er oorspronkelijk een dubbelspan voor stond, en dat was wel iets te zwaar voor dr :+

Als het voor te beleren is kan je trouwens gewoon best met 1 band beginnen, zodat het iets weerstand is maar nog niet veel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:16

valt nog niet mee zo ff een zweng te vinden heb ik al door, moet je echt tegen aan lopen..

ik ben vandaag wezen 'mennen'. paard in de kange lijnen, stukje gewandeld. ze was superbraaf. Kanje ook gewoon met een trensje dit doen, of moet er persé een stang in?

en ik wou de sleep idd ook eerst van 1 autoband maken, kan altijd een 2e bij aan.

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:21

Gewoon 2 touwen bevistigt aan 2 auto banden, moet je wel hele ruime bochten nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:15

MisteryHorse schreef:
Gewoon 2 touwen bevistigt aan 2 auto banden, moet je wel hele ruime bochten nemen!

Jemig joh, waar haal jij al die levensgevaarlijke tips toch vandaan????

Ik heb een oud sleepje van 4 banden, in een vierkant tegen elkaar gelegd. Goed aan elkaar vastgezet natuurlijk!!!! Je kunt ook vrachtautobanden nemen maar die moet je wel doorsnijden. (dus een snee door het hele loopvlak)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:53

suleilitha schreef:
[quote="MisteryHorse"

Ik heb een oud sleepje van 4 banden, in een vierkant tegen elkaar gelegd. Goed aan elkaar vastgezet natuurlijk!!!! Je kunt ook vrachtautobanden nemen maar die moet je wel doorsnijden. (dus een snee door het hele loopvlak)

en hoe heb je ze aan een zweng gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:16

Je maakt een stevig touw vast aan de voorste banden met in het midden van dat touw een ijzeren haak, die je door het oog van het zweng haalt.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:19

wij hebben zelf een sleep voor de bak gemaakt van een pellet :P met een touw er aan ( wij slepen hem dan wel met de hand )

Suc6 verders !!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:16

bij mij op stal is een sleep van een halve tractorband (achter)
hij is doormidden gesneden (wel nog rond, maar over het ''rijvlak'' doorgesneden) rondom aan de binnenkant met een ijzeren strip verstevigd
er is een bout doorheen gegaan met daaraan een ketting met schakels groot genoeg voor de sleep-haak
en een zweng (welke voor mij aangepast is met ogen voor de veiligheidshaken) met een oog eraan waar de haak aan vast zit

je kunt dus enkel de zweng pakken, en de band eraan pikken :)

kan misschien wel een foto regelen volgende week oid? :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:16

ja graag Naaltje! en een idee waar ik een zweng kan krijgen? is nogal onvindbaar..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:36

ehm.. mijn stalbaas heeft een ijzeren pijp gepakt en daarop ogen en de bevestiging met die haak gelast

iemand die handig is met een las-ding is het meest effectief denk ik? :)