[AR] Verschil bokkebitje & liverpoolstang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Verschil bokkebitje & liverpoolstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:57

Hallo,

ik heb een aantal jaar geleden mijn koetsiersbewijs gehaald en wil dit jaar mijn pony voor de kar laten beleren.
Wel wil ik hem alvast aan een ander hoofdstel laten wennen met oogkleppen en een ander bitje, nu ben ik me een beetje aan het oriënteren en ik vroeg me iets af.

Wat is het verschil in werking tussen een klein pony bokkebitje of een liverpoolstang?
Ik wil ze zowiezo zo zacht mogelijk laten inwerken en dus niet teveel gebruik van de hefboomwerking gebruiken om mijn pony toch gevoelig in de mond te houden, ook omdat hij daarnaast gereden blijft worden.
iemand tips en ervaringen?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:39

Een bokkebitje is íets zachter dan een liverpool, maar bij een bokkebitje heb je altijd een hefboom effect. Bij een liverpool kan je de leidsels door de bril halen (ringen) en dan heeft deze geen hefboom effect.

Ik gebruik zelf een bokkebitje, vindt hem erg fijn en zacht :)

Napie

Re: Verschil bokkebitje & liverpoolstang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:52

Bij een bokkebitje heb je totaal geen hefboomeffect op de bovenste ring. Dan werkt hij nog minder in als een trensje. Ik rij hem nooit op de bovenste ring omdat er totaal geen hefboom en inwerking op de kinketting is.
Ik gebruik bij de ene pony een bokkebitje en bij de andere pony een vaste liverpool.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:20

oke dankjewel voor de reacties tot nu toe.

Het bokkebitje is dus heel zacht? maar een liverpool eigenlijk net zo in de bovenste ring?

Meer mensen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:58

Een liverpool is eigenlijk ook heel zacht op de bovenste gleuf. Je moet het zo zien dat je een paar meter tussen je handen en de mond van het paard in heb zitten. Door een stang komen jouw berichten snel door zonder dat je heel veel gewicht in je handen hoef te hebben. je geeft de hulpen net zo hard door als onder het zadel (waarbij je maar een cm of 30 tussenruimte heb) Het juiste gebruik maakt een bit hard of zacht

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:39

Bij de liverpool door de ring zou ik niet doen, dan zou ik de leidsel in ieder geval door de bril ( ring) om het schaartje doen.
of in de bovenste sleuf, bij een goed liverpoolbit begint de bovenste sleuf al in de bril.
Ik men met een bokkebitje in de bovenste ring, en daar is eigenlijk idd geen hefboomwerking.
Mijn andere paardje heeft een liverpool in de bovenste sleuf de leidsels, dat werkt ook heel ligt, en heb je bijna geen hefboomwerking.
Soms als een paardje te enthousiast word o.i.d. is het wel handig dat je iets over hebt hoor, het is heel anders als je er op zit of erachter.
Je eigen handen zullen de inwerking van een bit bepalen, een trens kan veel scherper zijn dan een liverpool, dat is net hoe je er zelf mee omgaat, al zou ik een paardje niet snel met een trens voor de wagen zetten.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:24

Het ligt eraan hoe je er zelf mee rijd. Ben je zelf zacht in de hand dan zal het bit ook minder hard inwerken. Ben je zelf wat harder in de hand dan werkt het bit zowizo al harder in de mond. Met de shetten waar ik tweespan mee rijd rijd ik met bokkebitjes. Deze zaten ook al aan het hoofdstel toen ik ermee ging rijden maar ik denk dat bokkebitjes wat zachter inwerken. Bij een liverpoolstang heb je wel een directere inwerking. Dat heb je bij een bokkebit minder. Dus het ligt er maar net aan wat je zelf wilt. met mijn eigen mini shet rijd ik gewoon met een enkelgebroken bustrens. Hier ben ik gewoon mee begonnen toen ik hem ging beleren. In de lange lijnen gewoon eerst zo. Hier loopt hij goed op. Hij is ook heel licht in de mond. Ik begin zelf liever wat lichter dan kun je altijd nog zwaarder als het nodig is. Maar het ligt er maar net even aan wat je zelf wilt. En hoe groot je pony/paard is. Ik heb maar een kleine mini shetlander. Maar als je een grote fries of iets dergelijks hebt dan zou ik toch wel voor een stang kiezen, dan heb je net iets meer te zeggen.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:52

Vrienden van mij rijden met een Bokkenbitje bij hun shetlander.
en dan op de bovenste ring.
Dit omdat hij super gevoelig is in zijn mond en dit al ruim voldoende inwerking heeft.
een bokkenbitje is over het algemeen minder scherp dan een liverpool.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:18

ik heb zelfs om het bokkebitje nog een zeempje moeten doen, maar ze loopt er super op hoor.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:33

bokkebitje heeft dezelfde inwerking als een trensje ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:09

Marjo2009 schreef:
ik heb zelfs om het bokkebitje nog een zeempje moeten doen, maar ze loopt er super op hoor.

Dat heb ik met de twee shetten waar ik mee rijd ook gedaan. En ook met mn eigen mini shet. Alleen rijd ik hierbij met een enkelgebroken bustrens.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:00

Ik ben zelf heel zacht in de hand zowel met rijden als met mennen (zover als mijn ervaring gaat), ik ga wel les nemen als hij eenmaal beleerd is.
Maar het gaat hier om een welsh A en hij gaat door iemand anders als door mij, serieus bereden worden ;)

Mja hij kan af en toe wel wat heet worden, ik wil echt wel zacht inwerken ook al doet hij druk.

Ik begrijp dat de hefboom werking er bijna niet is op de eerste ring, van beide bitten, dat snap ik en is logisch. Maar de werking ervan is dus op beide bitten ongeveer gelijk...dus eigenlijk maakt het niet zozeer uit welke van de 2 ik zou gebruiken....