Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:53

Wij hebben een merrie van 15 jaar. Netjes beleerd onder het zadel, alleen rijdt er bij ons niemand echt op haar. De afgelopen twee jaar heeft ze een veulen gehad, dit jaar blijft ze waarschijnlijk leeg.
Omdat we eigenlijk verder echt niets met haar doen, denken we er aan om haar te (laten) beleren voor de wagen. Zou dit kunnen, of is ze daar te oud voor? Ik ben echt een complete leek op dit gebied, vandaar mijn vraag.
Wij zouden dit dus ook niet zelf kunnen doen, weet iemand toevallig adresjes waar ze je dit kunt laten doen?

Alvast bedankt!

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:55


JoukjeV

Berichten: 355
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:58

Wij hebben ook een 15 jarige voor de wagen beleerd, echter alleen in dubbelspan met een hele stabiele ernaast. Ging niet zonder slag of stoot. Ze heeft nog wel een wedstrijd gelopen. Alleen wilde helaas niet lukken omdat ze niet goed wilde trekken. Op de straat, als het allemaal lichtjes rolde ging het wel maar zodra het zwaarder werd, ging ze in de ho.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:59

Stal Brooijmans zit in Oud Gastel, dat is zo'n 360 km. hiervandaan. Ik zoek liever een adres wat dichterbij ;) , ik woon in Noord Duitsland.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:47

Mijn 15jarige is vorig jaar ook 'beleerd' voor de wagen. Ze had als drie-jarige wel de basis geleerd (boomstam slepen e.d.) bij een professionele betuiger, maar kwam terug met de boodschap dat ze te onbetrouwbaar was. Ze was bang van alles wat achter haar was, en zou dus niet geschikt zijn als tuigpony. Met de jaren is die angst en onberekenbaarheid minder geworden, vooral door veel te werken met de lange lijnen (zonder de bedoeling haar voor de wagen te zetten trouwens).

Vorig jaar (samen met ervaren menners, want ik ben een leek op mengebied) dus maar eens een poging gewaagd om haar echt voor een wagen te zetten, en dit ging vanaf het begin super! Ze heeft er ontzettend veel lol in en is een hele harde werker, die zich echt tegen het tuig gooit om de wagen door bv. een stukje mul zand te trekken. Heb nu dus zelf ook maar een wagen aangeschaft!

Veel succes met je merrie, wie weet hebben jullie er samen opeens een hobby bij.

mellenoska

Berichten: 168
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Schagen

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:49

onze newforest is pas op zijn 25e beleerd voor de wagen. dus het kan nog makkelijk wat leeftijd betreft. wat geschikheid betreft, ben jij natuurlijk degene die dat kan beoordelen. Ik heb het paard niet in levende lijve gezien.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:22

Het paard is een (hele forse) kwpn-er met tuigersbloed van 1.70m, dus ik denk dat ze het zeker wel aan kan. Het is geen makkelijk paard, maar ik denk eigenlijk meer dat dat aan mij ligt. Ik heb ook weinig met haar (niets eigenlijk), het is meer mijn man die haar niet kan en wil missen. Maar die kan dus niet rijden.....dus toen dachten we dat we haar misschien voor de wagen konden laten beleren, zodat hij er wat mee kon doen.

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:27

Ik zou er wel professionele hulp bijroepen. Maar volgens mij moet het wel lukken.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:28

Kweetnietje1 schreef:
Ik zou er wel professionele hulp bijroepen. Maar volgens mij moet het wel lukken.


Dat uiteraard, aangezien wij echt niets weten van mennen.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:50

Wat bedoel je met 'het is geen makkelijk paard'?

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:46

Onder het zadel is ze niet makkelijk (drammen, bokken, dat soort dingen) en aan de hand wil ze ook graag haar zin doordrijven. Zo kan ze absoluut niet normaal vooruit de stal inlopen (en nee, ze heeft er geen vervelende ervaring mee). Ze kan dat alleen maar door keihard te rennen en je dan dus mee te slepen of door de deuropening te drukken. Wij zijn geen doetjes, zeker niet, maar zij is dat duidelijk ook niet.
Ze is ook de baas van mijn groep paarden, iedereen heeft heilig ontzag voor haar. Ze hoeft ze maar aan te kijken en ze deinzen al terug. Ze heeft al heel wat hanige mannetjes mak gekregen. Een echte merrie dus.

Maar misschien vindt het voor de wagen juist wel heel leuk, ik zou het in ieder geval graag proberen.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:43

Ik moet zeggen dat het mij niet een ideale combinatie lijkt, zo'n paard met een onervaren menner. Als ze dergelijke streken voor de wagen uithaalt zal zelfs een ervaren menner hier zijn handen vol aan hebben. Maar op zich kan ook een paard van 15 jaar nog prima beleerd worden hoor!

Ik weet niet of er bij jouw in de buurt iemand is die paarden beleerd. Mocht je iemand in Nederland zoeken dan kan ik je Albert de Graaf aanbevelen. Die woont in Veelerveen, das net over de grens in Groningen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:14

Mijn man kan overigens wel erg goed met haar overweg, ze houdt meer van mannen denk ik :D . Voor hem heeft ze ook meer repsect dan voor mij. Ik denk ook zeker dat het voor een groot deel aan mij ligt, wij zijn echt niet de ideale combi.

Misschien het proberen waard. Gaat het niet, dan houdt het op. Ik kreeg een pb van iemand die hier in Duitsland iemand weet, maar Groningen is ook niet zo gek ver weg voor ons, bedankt!

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:24

Succes!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:41

Dat zou wel leuk zijn....advies inwinnen kan altijd! ;)
Aan de leeftijd hoeft het niet te liggen, karakter is wel extra belangrijk bij aanspannen! :Y)

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Voor de wagen beleren, kan dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:47

ik zou het gewoon proberen we hebben hier ook een keer een merrie gehad die sloeg je het licht uit de ogen als je achter haar wilde langs ging en iedereen zij nee daar kun je nooit mee mennen nou ze heeft het jaren lang heel goed gedaan. pony was 14jaar en echt een etter maar voor de kar was het echt een super diertje.
Ik zou eens proberen lekker aan de lange lijnen te gaan werken en een beetje door de baan heen lopen en sturen enz. Zo kan je al een beetje op speelse manier beginnen haar te laten wennen aan de geluiden schuin naast haar en achter haar.
Succes en er zijn er genoeg die wel beleren.
Vriendin van mij heeft haar hengst ook laten beleren voor de kar was geloof ik ook in Groningen vlak aan de grens zal haar eens vragen wie dat voor haar heeft gedaan.
succes het is harstike leuk om eens te proberen.