[AR] Op zoek naar een andere wagen, advies gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara73

Op zoek naar een andere wagen, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:43

Naar aanleiding van de reacties op het fototopic is mijn besluit gevallen. Er moet een andere, grotere wagen komen. Maar ik vind het moeilijk...
In de buurt zitten 2 wagenmakers en die hebben op dit moment niks op voorraad wat ik in het echt kan zien. Wel op foto en in bestelling...

Wat ik over het algemeen merk is het volgende:
- wagen voor D-/Cob is groot, grof, zwaar uitgevoerd. Ben gisteren wezen kijken naar een wagen op 21 inch wielen bij een particulier...vond het niet kunnen.
- kleinere Clever op 19 inch wielen weegt 270 kg. Te zwaar.
Wedstrijduitvoering is niet geschikt (geen rechte zitjes, wil op termijn de kids mee kunnen nemen).

Alles wat ik zie, lijkt wel of voor shet/a welsh of cob-maat.

Wie heeft een wagen voor een middelmaat D-pony (geen superharde werker, scheelt misschien ook) en kan mij advies geven?

Sjonniej

Re: Op zoek naar een andere wagen, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:02

Even je informatie op een rijtje:
* New Forest Pony
* D-maat
* Recreatief gebruik
* 4 personen
* 200-250 kg

Wat wil je eraan uitgeven?
In welke regio woon je?
Wil je een nieuwe wagen of een tweedehands wagen, of misschien zelfs een opknappertje?

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:53

Liefst 2e hands v.e. goed merk (geen opknapper) of nieuw tot E 2000,00
Recreatief gebruik
rechte zitting achterin met leuning
niet te zwaar vanwege gebruik in bos en heidegebied (zandgrond).

Ik woon in de buurt van Breda.

Hier in de omgeving zijn 2 goede rijtuigmakers w.o Clever en Raodster-dealers, maar die hebben wat ik zoek niet zo staan (kleiner of groter dus). Goede inruil komt maar weinig binnen en is zo weer weg.
Ze kunnen de tussenmaat nieuw leveren (met 19 inch wielen), maar ik vind het moeilijk om adhv een foto te beslissen...
En...die zijn toch wel iets boven budget...

Ik wil nu ook gewoon iets goeds.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:06

Dekkers zit in Rijsbergen hij heeft ook wel eens wat 2e hands staan. Nieuw zijn ze boven jou budget maar je kan altijd eens contact opnemen.

Clever is over het algemeen zwaar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:28

Mijn Clever Cob Uno weegt 225 kg, maar die heeft idd geen leuningen achter.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:38

Maisie schreef:
Dekkers zit in Rijsbergen hij heeft ook wel eens wat 2e hands staan. Nieuw zijn ze boven jou budget maar je kan altijd eens contact opnemen.

Clever is over het algemeen zwaar.

Met hem heb ik idd. al kontakt gehad, hij kijkt uit naar een geschikte wagen, maar wat ik zoek, is erg gewild.

Vanavond weer lekker gereden met mijn kleine kar...toch wel met pijn in mijn hart dat ik hem te koop heb staan...
Als ik erop zit, voelt het niet zo verkeerd, maar het is ws. net wat je gewend bent.

Ik zit er hard aan te denken om een bokstoel erop te laten zetten, zit ik net wat hoger...maar wat als ik een keer een lesje of oefenwedstrijdje wil rijden op de vereniging, ziet er niet uit en is het misschien zelfs niet veilig...

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:27

even een paar tips:

1. de hoogte van de zitting nagenoeg gelijk aan de stokmaat
2. bij voorkeur voor en achter geremd
3. als er veel op asfalt wordt gemend adviseer ik een wagen met massieve wielen, deze lopen vele malen rustiger en in zandgrond ook nog goed te gebruiken.
4. als je mee wilt doen aan marathonwedstrijden of vaak moeilijke bosweggetjes rijdt, kies dan voor een koets met stuurvertraging, worden sturen een stuk eenvoudiger.
5. hoe groter de wielen, hoe lichter de koets rolt

bij de in polen gebouwde koetsen moet je er op letten dat de orginele remmen zijn vervangen door hoogwaardiger materiaal. Vooral de eerste generatie hebben erg veel last van falende remsystemen. Enkele importeurs hebben destijds al direct de remmen vervangen maar sommigen hebben destijds toch de koetsen met de inferieure remmen verkocht.

Verder snap ik best dat je het een leuk koetsje vindt maar het is echt totaal niet geschikt voor je huidige pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:17

Ik snap even een paar van je tips niet Tuihanti??

Tuihanti schreef:
2. bij voorkeur voor en achter geremd

Alleen een achterrem is voldoende hoor, je moet een voorrem namelijk altijd met verstand bedienen, wil je niet ineens op de kont van je pony komen te liggen.
Tuihanti schreef:
3. als er veel op asfalt wordt gemend adviseer ik een wagen met massieve wielen, deze lopen vele malen rustiger en in zandgrond ook nog goed te gebruiken.

Ze heeft al gezegd dat ze regelmatig over zwaar zand rijd, ze kan dus beter gewoon luchtbanden nemen. Ik heb trouwens ook nog niets gemerkt van het 'onrustig' lopen over straat?? Voordeel is juist dat je ook nog wat vering in je band hebt zitten.
Tuihanti schreef:
4. als je mee wilt doen aan marathonwedstrijden of vaak moeilijke bosweggetjes rijdt, kies dan voor een koets met stuurvertraging, worden sturen een stuk eenvoudiger.

Stuurvertraging is voor enkelspan niet nuttig en zeker niet voor basissport. Alleen maar veel kosten en meer gewicht. Niet doen dus!

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:29

Ok, ik schrok al...
Ik wil wel gaan lessen, maar nog steeds gericht op recreatief en evt. een onderling vaardigheidswedstrijdje.
Als ik echt wedstrijdambities krijg, dan kan ik altijd verder kijken he. Bedankt voor de tips iig.

Hoe zit het trouwesn met de spoorbreedte van de kar; zijn daar nog voorwaarden aan verbonden?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:48

Voor de kl 3-4 moet de minimale spoorbreedte 1,25 zijn voor de maratonwagens.

En in de kl4 is het weer anders met de presentatie wagens voor de dressuur.
Maar die weet ik zo niet uit het hoofd ;)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:53

clever raad ik je niet aan, heb slechte ervaring mee.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:02

Serieus? Toch wel een gerenomeerd merk dacht ik...
Wat ging er mis met jouw wagen? Dan weet ik waar ik op moet letten.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:22

de lak vloog er af en zaten slagen in de wielen en garantie bleek tot de dam.
had twee gekocht een marathon deze stuiderde best wel erg.
en jachtwagen deze zat op slagen in de wielen na best lekker.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:24

idd stuurvertrager heb je bij enkelspan niets aan. Mijn vriend had ook voorremmen op zijn oude kar. Is er mede de reden van geweest dat het hele spul op zijn kant lag. Nu heeft hij ze ook niet meer. Spoorbreedte van 1,25 zou ik wel aanhouden is ook wat stabieler dan de smallere wagentjes. En ik zou ook voor luchtbanden gaan.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:54

Mijn wagen is een tweede hands wagen van Kelders. Ondanks dat het al een wagen is die wat ouder is is dit precies waar ik veel plezier mee heb. De wagen is voor mijn New Forest pony niet te zwaar , en voor de parcourtjes is het een makkelijk te sturen wagen. De onafhankelijk beweegbare bomen vindt ik zelf erg prettig.( In mijn profiel staat een foto)- deze wagen heb ik overgekocht van Cowgirl hier op bokt.-Ruim zes maanden ben ik op zoek geweest naar deze wagen , het kost dus wel tijd om te vinden wat je wilt.(Mijn ervaring op een lichte van de Mee wagen was ook erg goed)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:49

Ik heb een Van der Mee wagen. Zonder zitjes achter. Ik ben erg te spreken over het gewicht. De wagen weegt 170 kg en is erg fijn in gebruik. Ik heb er een NF van 1.50 voor staan.

Dit is mijn aanspanning
Afbeelding

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:53

Leuke aanspanning, mooie combi idd.
Inmiddels ben ik ook voorzien, bedankt iig.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:46

[quote="Ipsilonka"]Mijn Clever Cob Uno weegt 225 kg, maar die heeft idd geen leuningen achter.

op jou wagen mits vooraf gevraagd kunnen ook achter afneembare rugleuningen worden gemonteerd af fabriek. ik ken mensen in de flevopolder mett de zelfde wagen als jij hebt die dit hebben laten doen. Ook bij Clever is er veel maatwerk mogelijk, vraag hier naar geldt voor elke leverancier.
het is net als je een auto koopt een aantal zaken zijn standaard de oveige moet je als klant bespreken, de verkoper kan niet ruiken wat je zou willen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:00

[quote="Maisie"] Clever is over het algemeen zwaar.

deze uit spraak is gebaseerd op ???????????????????????????????????????

op verzoek krijg je een weg bewijs vanaf de fabriek, alle wagens van alle fabriekanten worden in de basis gewogen zonder alle opties.
alles wat je toevoegd weegt ook! bokkussen met vering scheelt al gauw 20kg extra, remmen voor nog eens extra kilo'senz. en dan je eigen gewicht telt dat niet mee. als je toch kijkt wat er aan gewicht opstapt. (wil hier niemand tekort meedoen) feit is er nou eenmaal!!! en het paard moet toch alles trekken? of telt alleen het gewicht van de wagen? men hoort dan de wagen is te zwaar ja UHH en de menner en groom niet?

ik zal wel lek geschoten worden na dit verhaal tis niet anders _-:(

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:39

ben ik wel mee eens dat gewicht van menner en groom ook meetellen. en op de weg of in het zand is ook een groot verschil.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:02

@haarlem, maar ik wilde zelf ook geen leuningen hoor, die had ik er bij de roadster ook afgehaald :D

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:18

@ ipsilonka, dat begrijp ik, maar zoals je het stelt lijkt het net alsof het niet kan, en er alleen standaart oplossingen leverbaar zijn. wat ik wil zeggen is als je opzoek gaat naar een wagen bedenk vooraf goed wat je wil, zie je of heb je een idee vraag of de leveancier van jou keuze dit voor je wil en kan realiseren. vaak zal dat ook zo zijn, naar ideen raden ligt wat gecompliceerder (ooit een paronormale koetsen dealer ontmoet?) :wow: :n

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:04

ik zou altijd een wagen kiezen met voor en achter rem. voor rem hoef je niet te gebruiken maar is wel handig als je ergens een groote drukke weg over moet steken waarbij je pony echt stil moet blijven staan als je dan je voor rem erbij pakt blijft hij stil staan en dat is wel veilig. ook zou ik met luchtbanden kiezen goede ervaringen mee!
succes met het zoeken van een wagen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:35

mijn wagen staat te koop omdat ik niet meer aangespannen rijd. hij staat op marktplaats, met een foto. ik woon in heerle, west brabant.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:41

Moderatoropmerking:
Het topic ligt al meer als 2 weken stil, tevens heeft de reactie geen toegevoegde waarde voor dit topic. Hier een slotje