oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirthe_x

Berichten: 186
Geregistreerd: 03-05-08

oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:57

Wat vinden jullie redenen om oogkleppen te dragen?
en waarom zouden jullie het niet doen?
xX.

Quir

Berichten: 17398
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:58

Alleen voor de wagen in het verkeer (en dan met halve oogkleppen).

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:02

Ik rij met een paard die waarschijnlijk een keer de kar op de hakken heeft gehad dus die vind het eng als hij de kar achter hem ziet. Met kleppen op is het probleem volledig weg.

Als het paard alleen wat kijkerig is laat ik liever de kleppen af zodat je het overmatig kijken niet bevorderd maar juist laat merken dat er gekeken mag worden en dus niks eng is...

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:36

RT-D - AR

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:40

Nu ben ik alleen nog maar bezig met langelijnen,
en ik heb een gewoon hoofdstel en een met oogkleppen.
In het begin deze wat afgewisselg, ze schrikt bijna niet & ik merk dat ze veel rustiger is zonder de oogkleppen,
dus als we later echt gaan mennen, ga ik ook het gewone hoofdstel gebruiken.

xSCWx
Berichten: 7081
Geregistreerd: 21-02-07

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:59

Eerst mende ik met kleppen, ze was erg schrikkerig voor niks terwijl het eigenlijk een erg makkelijke pony is die nergens bang van is. Ze werd en juist erg kijkerig van.
Normaal hoofdstel op en het was over. Maar ze heeft dan ook niks van auto's vrachtwagens, prullebakken ed.
Ligt echt aan de pony zelf.

oedsje

Berichten: 1538
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:02

Mijn shet reed ik eerst ook met kleppen. Maar tegenwoordig zonder, gaat veel beter lang zo schrikkerig niet.

Anoniem

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:03

Ik men zonder oogkleppen,mijn pony werd erg kijkerig van oogkleppen,ze is echt nergens bang voor,dus eigenlijk gaat dat veel beter dan met :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:07

Ik men (heel origineel) met oogkleppen omdat het gewoon netter staat dan zonder.. Hij kent ook gewoon zonder, maar vind het met toch mooier. Dus waarom dan niet..

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:16

Mijn paardje is zonder oogkleppen heel bang voor groot verkeer en met oogkleppen geeft ze er niks om.

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:24

Ik men zonder!
Mijn pony schrikt ervan als hij iets hoort maar het niet ziet, als hij het ook ziet denkt hij; ooh niet eng!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:42

Ik doe beiden...trainen meestal zonder oogkleppen, op wedstrijd vind ik met oogkleppen sjieker staan,
eentje heeft dan ook oogkleppen op, daar merk ik geen verschil. De ander is met oogkleppen iets 'kijkeriger'

VanHuisUit

Berichten: 6693
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:35

Hier alles met kleppen hoor.
Vind het erg fijn met groot verkeer en 'enge' dingen dat ze 'sneller' voorbij zijn, vind dat je paard / pony er rechter door loopt (ze lopen minder heen en weer te kijken) en ze zijn meer gericht op de stemhulpen / menner.
Bij die wij nu hebben:
Onze Snuit is gewoon echt bang zonder oogkleppen voor de wagen / het lamoen.
Met Bente heb ik nog nooit zonder oogkleppen geprobeerd (ga ik ook niet doen ook := )

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 01:24

Oogkleppen zijn toch vooral zodat het paard niet bang is van de wagen die hem "achtervolgt". Ik heb iig altijd begrepen dat ze daarvoor bedacht zijn. Het paard waar wij mee mennen is iig ook bang voor de wagen/lamoen wat maar niet weg gaat, als hij het kan zien. Hij heeft de wagen nooit op de hakken gehad oid waardoor hij bang zou zijn geworden. Verder vind hij dingen juist enger als hij ze niet kan zien. (Dus misschien zouden halve kleppen voor hem ook een goede optie zijn.)

Ik ken trouwens ook wel paarden die inderdaad juist zonder kleppen braver zijn. Ik denk dat het gewoon een beetje trail en error is. Mijn instructeur begint in eerste instantie altijd met kleppen, werkt dat niet dan gaan ze eraf.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 01:33

Liedje89, dat heb je wel fout geleerd.

Wij benutten oogkleppen met het doel waar ze in eerste instantie voor gedacht zijn: We mennen veel met tweespannen. Als je dan het ene paard wil aandrijven omdat hij niet genoeg meekomt bijvoorbeeld, kun je dit paard drijven zonder dat de buurman schrikt van de beweging/zien van de zweep en ook meer voorwaarts wordt. In het duits werden de oogkleppen vroeger niet voor niets "Scheuklappen" genoemd.

Enkeplspan doen en kunnen we beide. De een kan perfect zonder, de ander wordt wat onrustiger en probeert bijvoorbeeld continu het hoofd bij te draaien om de koets te zien. Bij enkelspan hangt het dus een beetje van het paard af.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:16

Ik men met oogkleppen omdat hij anders veel te vlot afgeleid is. Hij is nogal van het thee-kransen onderweg dus naar zichzelf lopen gapen in een ruit, alle opritten op kijken etc. Met kleppen nergens last van.
Hij kan het ook zonder, maar ik vind hem met oplettender op mij, wat ik noodzakelijk vind in het verkeer :)

Ik kan me overigens ook prima inleven in mensen die zonder mennen, als het bij je paard past, why not! :)

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:27

Rivaldo is altijd beleerd en gereden met oogkleppen dat gaat super dus wil ik ook niet veranderen.
Tum reageerde eerst heel gevoelig bij het beleren en deed ik het is zonder om te kijken of het verschil voor hem uitmaakte, was helaas geen succes en heb ze er snel weer op gedaan :P