mennen met westernpony

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 12:06

Hey, zijn hier nog meer mensen die aangespannen rijden met een western pony/paard?
groetjes, Isabella

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:33

Mijn stalgenootje heeft een QH voor de wagen staan. Niet ideaal, maar in het kader van de veelzijdigheid is hij er toch voorgezet.

F_inley

Berichten: 6420
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:41

Bij ons op stal hebben ze vorig jaar ook een QH beleerd voor de wagen

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:23

Gem schreef:
Mijn stalgenootje heeft een QH voor de wagen staan. Niet ideaal, maar in het kader van de veelzijdigheid is hij er toch voorgezet.


Kun je uitleggen waarom het 'niet ideaal' is? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:03

Ik zou alleen kunnen herhalen wat zij zegt hè? Heb zelf de ballen verstand van western, dus als iemand me kan verbeteren of aanvullen is dat welkom.

Het "zou" zo zijn dat een westerngereden paard geleerd heeft altijd recht te blijven, ook wanneer hij de volte in gaat, terwijl een menpaard stelling moet nemen en buigen in zijn lichaam. Daarnaast draait een westernpaard "van nature" om zijn achterhand zonder te buigen en voor de koets geeft dat geinige effecten waardoor je de bochten af en toe te krap dreigt te nemen en je als groom achterop wel moet opletten.
Ook het plotseling remmen is spannend. Hij zet de achterhand eronder en stalgenootje vliegt wel eens een stukje uit de bokstoel. Ik ben menig maal bont en blauw geworden wegens tegen het ijzerwerk aanknallen.
Dan nog de hoofd / halshouding, oprichting is niet iets wat een westernpaard doet en een menbit is wel ff een dingetje wanneer een westernpaard uitsluitend een hackamore oid gewend is.

Meer kan ik je niet vertellen.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Re: mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:30

Ik denk dat het voor een western getraind paard best verwarrend kan zijn om voor een koets te staan. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, al is niets onmogelijk.

Wat bedoel je overigens met westernpony?
- Een paard dat western getraind is maar van een ander ras dan de gebruikelijke rassen binnen het western rijden
- Een QH, paint, appaloosa, ... + western getraind
- Een paard dat recreatief een beetje western wordt gereden of waar er serieuzer mee wordt getraind?
- ...

JoyCiej007

Berichten: 17432
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:35

Dankjewel Gem, ook ik heb weinig kaas gegeten van het hele western-gebeuren, maar met deze uitleg kan ik al heel veel, dat klinkt eigenlijk best aannemelijk. Western is toch heel wat anders dan de dressuursport bijvoorbeeld (heeft ook wel raakvlakken maar ook weer totaal niet), en denk ook wel dat het er aan ligt voor wat voor tak van western het paard is opgeleid? Pleasure, hunting, ehm.....???? dat soort dingen. Ik vind het in ieder geval erg interessant; zal dit topic eens linken op het western-subforum, misschien kunnen westernruiters dat meer uitleggen.

Want ras-specifiek maakt naar mijn mening niet veel verschil; een QH/paint etc. etc. die niet op westernmanier beleerd zijn maar wel voor de wagen lopen zijn denk ik totaal verschillend van dergelijke rassen (of andere rassen) die wél specifiek western-opgeleid zijn. Interessant onderwerp als je het mij vraagt!

swartbeessie

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-01-08

Re: mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:57

Recht door de bochten is een oefening, maar die zit ook in dressuur (contrastelling). Ik zou niet weten waarom de combi onder zadel en voor de koets niet zou werken voor western gereden paarden.

joey2010

Berichten: 4358
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:00

Ik heb mijn paint in 2 span gelopen gehad voor 1 jaar , zodat hij hij super verkeermak is.
Daarna heb ik hem pas onder het zadel beleerd.
Ik rij heel veel buiten en hij is nergens bang voor, het verkeer kan langsrazen of heel groot verkeer, zelfs van een ambulance met sirene schrikt hij niet.
Hij had wel met mennen een dubbelgebrokenbitje in.
Daar liep hij super mee.

Ohz is hij zowel western als engels beleerd.
En ik heb niet de indruk dat hij ervan in de war raakt.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:07

Gem schreef:
Het "zou" zo zijn dat een westerngereden paard geleerd heeft altijd recht te blijven, ook wanneer hij de volte in gaat, terwijl een menpaard stelling moet nemen en buigen in zijn lichaam. Daarnaast draait een westernpaard "van nature" om zijn achterhand zonder te buigen en voor de koets geeft dat geinige effecten waardoor je de bochten af en toe te krap dreigt te nemen en je als groom achterop wel moet opletten.
Ook het plotseling remmen is spannend. Hij zet de achterhand eronder en stalgenootje vliegt wel eens een stukje uit de bokstoel. Ik ben menig maal bont en blauw geworden wegens tegen het ijzerwerk aanknallen.
Dan nog de hoofd / halshouding, oprichting is niet iets wat een westernpaard doet en een menbit is wel ff een dingetje wanneer een westernpaard uitsluitend een hackamore oid gewend is.

Meer kan ik je niet vertellen.

Een westernpaard moet ook buigen op de voltes en in de bochten, anders ga je als een plank de bocht om.
Plotseling remmen moet je toch echt zelf aangeven of je dat wilt of niet dus de 'schuld' van de ruiter/menner.
Oprichting is wel een dingetje maar niet onoverkomelijk.
Er zijn genoeg aangespannen westernpaarden hoir, worden zelfs wedstrijden voor uitgeschreven. Niet zozeer in NL maar in de VS wel.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:14

Heb er idd wel eens iets van gezien. Hoe heet die sport, ook iets met pleasure toch?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:04

Gem schreef:
Heb er idd wel eens iets van gezien. Hoe heet die sport, ook iets met pleasure toch?


Carriage Pleasure Driving toch? :)

Waarom zou een westernpaard niet voor de kar kunnen? :) Ik heb hier een paardje staan die western opgeleid is, maar omdat ik graag heb dat mijn paarden veelzijdig zijn heb ik ze zowat alle disciplines mee beoefend :D En mijn ervaring is dat ze gauw genoeg weten wanneer ze wat moeten doen.

Ik heb met mijn (western)paard ondertussen endurance gereden en gewandeld, dressuur gereden, gesprongen, gecrosst en aangespannen gereden. Hij is niet slechter western gaan lopen, ik heb zelfs de indruk dat hij zijn rug beter is gaan gebruiken door het mennen.

Het uitgangspunt van alle disciplines is toch hetzelfde, dat het paard met goed ruggebruik en ontspanning gereden kan worden op zo licht mogelijke hulpen. Stelling en buiging komt ook in alle disciplines voor, of dat zou toch moeten :')
Van mennen worden ze niet zwaar in de mond, als je tenminste niet gaat trekken en sleuren voor de wagen. Van western rijden gaan ze niet op de voorhand lopen, als je zorgt dat ze voldoende actief blijven tijdens het werk. Van springen of cross worden ze niet heet, als je met voldoende rust en controle door je parcours gaat.

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:11

Ik ben het met cissy en eline91 eens. Als ik western rij, rij ik zelfs heel vaak op voltes en oefen ik veel met binnen en buitenstelling. Ik denk dat het er ook aan ligt welke stijl en tak western je stalgenootje rijd Gem.

Ik heb sinds 2 maanden een paint horse waarmee ik voor de koets rij. Daarvoor reed ik met mijn vader met een welsh en een kwpn-er, maar dat is al een paar jaar geleden. Tot een half jaar geleden heb ik altijd engels gereden, maar ik ben samen met mijn moeder overgestapt naar western. Daarbij hebben we onze kwpn-er om laten scholen van engels naar western. En omdat we nog een paard wouden en graag weer met de koets wouden rijden, hebben we toen Spike gekocht. Spike is altijd western gereden en heeft tot 2 jaar geleden regelmatig voor de koets gelopen. En hij doet het fantastisch!!! Hij is superrelaxed en we hebben samen al behoorlijk enge dingen meegemaakt. Zo zijn we al een keer vast komen te zitten met de koets. Hij wou de koets graag verder trekken en raakte een beetje geïrriteerd, maar toen hij begreep dat hij stil moest staan deed hij dat ook. En zo hebben we hem rustig zonder hulp uit- en weer in kunnen spannen.
Laatst bijgewerkt door iza_things op 04-06-16 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 23:14

Riel schreef:
Wat bedoel je overigens met westernpony?
- Een paard dat western getraind is maar van een ander ras dan de gebruikelijke rassen binnen het western rijden
- Een QH, paint, appaloosa, ... + western getraind
- Een paard dat recreatief een beetje western wordt gereden of waar er serieuzer mee wordt getraind?
- ...


Ik bedoel pony's/paarden die western bereden worden/zijn en voor de koets lopen. De reden dat ik deze topic ben gestart was omdat ik benieuwd ben of er meer mensen zijn die dit doen, en wat hun ervaringen hiermee zijn.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:17

Geen idee welke tak van western ze ohz rijdt.
Maar dit zijn dus onze ervaringen. Snel, wat "onhandig" ogend door hindernissen met die abrupte wendingen. Ik denk overigens dat hij wel een leuk paardje voor de indoors zou kunnen zijn.

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:09





Twee filmpjes van mn moeders Paint Horse Pip. Ze is western gefokt maar is niet western maar Engels ingereden, ze doet het super voor de kar!

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: mennen met westernpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:41

Het heet pleasure driving en op youtube diverse filmpjes te vinden. Specifiek voor quarters moet je er even AQHA bij zetten. Ik vind het niks al dat langzame gedoe.
Er is ook een filmpje van een clinic waarin ze uitleggen wat je kunt oefenen en hoe je moet inspannen maar is slecht te verstaan
https://youtu.be/RPep4-uNsKY