[AR] Menbewijs gehaald (eerste groep ooit)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

Menbewijs gehaald (eerste groep ooit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:07

Gisteren heb ik het FNRS-menbewijs gehaald! We waren de eerste groep die dit examen deed, het bestaat nog niet zo lang.
Het is als het ruiterpaspoort, maar dan dus mennen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs (is van st. recreatieruiter net als ruiterbewijs); menbewijs heeft meer dressuur en vaardigheid voordat je examen mag doen.
De theorie was best lastig. Er waren 25 vragen, meerkeuze, en je moest er 20 goed hebben. Ik had er 6 waarbij ik een beetje twijfelde, maar ik wist wel vrij zeker dat ik bij drie daarvan wel het 'meest wenselijke' antwoord had gegeven. Daarna de praktijk: optuigen, inspannen, rijden in het verkeer, mondelinge vragen tussen door, aftuigen en uitspannen. Alles werd beoordeeld: goede volgorde, het op maat maken, omgang met het paard, anticiperen op gedrag, veiligheid, in het verkeer tempowisselingen, richtingen aangeven, over je schouder kijken, op kabouters anticiperen, achenbach leidselvoering etc. De examinator was heel aardig en dat scheelde, daardoor was ik minder zenuwachtig.
Ik had Orlinde meegenomen (het was bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek). Ze was vrijdagavond met een oefenritje wat drammerig en schrok 3x van kabouters (waarvan er 1 echt heeeeeeel eng was, die had zich vermomd als golfplaat in een greppel en daar moesten we met examen ook langs). Zaterdag, op het examen, was ze weer haar gewone rustige, alerte, enthousiaste maar gehoorzame zelf. Dus voor dat gedeelte waren de zenuwen snel weg, heerlijk een paard dat zo'n vertrouwen geeft. Ook geen kabouter gezien (ook die ene niet, de golfplaat was er nog wel). Wel een enorme groep motoren die ons op een druk punt ging inhalen, maar dat maakte geen indruk op haar. Gewoon even wachten en daarna weer verder.
Haar hoefschoentjes hadden veel bekijks, was wel grappig, op de manege, van de examinatoren, in het dorp... Ze hebben allerlei namen ondertussen: crocs, nike-air, sandalen, sportschoenen...

Van de 14 zijn 12 mensen geslaagd. Imke, mijn menmaatje, zat erg in over de theorie maar ze bleek maar 2 fout te hebben. En de praktijk alls goed (ze reed ook met Orlinde :D ). Ik had zelfs 0 fout in de theorie en ook praktijk alles goed. Een klein dingetje, ik had 1x met zweephulp niet de leidsels in 1 hand genomen. Maar een zo'n foutje mocht wel. Dus helemaal trots! Ook zo leuk dat bijna iedereen het gehaald heeft, het is echt een gezellige groep mensen, we hebben elkaar leren kennen gedurende deze opleiding.
Na de uitreiking van de diploma's snel naar huis vertrokken. Orlinde was 's avonds weer blij in haar eigen wei en thuis was de barbecue al lang aan (het was een stuk later dan van te voren gedacht...) maar ze hadden nog wat lekkere hapjes bewaard.

Geen foto's nog, komt vast wel op de site van de FNRS en Onder de Kastanje (er zijn veel foto's gemaakt).

liberty

Re: Menbewijs gehaald (eerste groep ooit)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:09

gefeliciteerd! Wij hadden ook in mei examen willen doen met mijn groep, maar had helaas maar 3 mensen die in aanmerking kwamen, de anderen waren nog niet zo ver.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:21

Gefeliciteerd! Veel veilige menkilometers toegewenst!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 06:46

Wat is er precies uitgebreider aan dan? Want zoals je het omschrijft klinkt het heel bekend als gewoon het menbewijs.

jowien schreef:
De theorie was best lastig. Er waren 25 vragen, meerkeuze, en je moest er 20 goed hebben. Ik had er 6 waarbij ik een beetje twijfelde, maar ik wist wel vrij zeker dat ik bij drie daarvan wel het 'meest wenselijke' antwoord had gegeven. Daarna de praktijk: optuigen, inspannen, rijden in het verkeer, mondelinge vragen tussen door, aftuigen en uitspannen. Alles werd beoordeeld: goede volgorde, het op maat maken, omgang met het paard, anticiperen op gedrag, veiligheid, in het verkeer tempowisselingen, richtingen aangeven, over je schouder kijken, op kabouters anticiperen, achenbach leidselvoering etc.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:00

gefeliciteerd! Moet je dit nu ook bij blijvenhouden om je diploma te mogen houden? En zit er net als bij het srr menbewijs een verzekering bij?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:03

dat vraag ik me eigen ook af.
zoals het hierboven staat beschreven, zo heb ik hem ook gehaald (mijn koetsiersbewijs)

ontopic: super gefeliciteerd! goed gevoel geeft dat he :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 08:08

Er is wel verschil tussen het koetsiersbewijs van de SRR en het menbewijs van de FNRS. Voor het menbewijs moet je eerst in de bak met dressuur en vaardigheid promotiepunten halen voordat je examen mag doen. Het uiteindelijke verkeersexamen is in opzet hetzelfde als het koetsiersbewijs denk ik, maar je hebt meer ervaring en vaardigheid waardoor het niveau hoger ligt.
In dit topic heb ik een beetje uitgelegd wat het verschil is: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1479845

Hier is een nieuwsberichtje met foto van de geslaagden: http://www.onderdekastanje.nl/odk/success/item/182/1

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:46

jowien schreef:
Je hebt koetsiersbewijs en menbewijs. Het menbewijs is van de FNRS en is nog erg nieuw, gisteren deed de eerste groep examen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs. Koetsiersbewijs is theorie leren en 10-15 lessen en dan halen de meesten het examen wel. Menbewijs gaat in een paar stappen. Eerst het CME1= Certificaat Mennen Enkelspan 1, dat gaat vooral over de basis en veilig mennen. Daarna CME2, daar zit meer theorie bij en ook meer vaardigheid. Daarna moet je nog twee dressuurproefjes en vaardigheidsproefjes halen en dan mag je voor het eindexamen; het menbewijs. Dat is uitgebreide theorie en rijden in het verkeer. Verzorging, optuigen en inspannen zit bij alledrie de niveaus. Bij CME1 moet je zeg maar weten hoe je het tuig op moet doen, maar bij het menbewijs moet je het ook vlot zelf helemaal op maat kunnen afstellen en checken. Van echt 'nul' naar het menbewijs moet je wel je half jaar rekenen denk ik, natuurlijk afhankelijk van je eigen ervaring en kennis.
Dus behalve een paard en een wagen (en een tuig :+ ) worden er vooral dingen van jouzelf gevraagd. Theorie en vaardigheid in de praktijk, en tijdens de pratijk ook mondelinge vragen.

Oke ik heb geen dressuurproeven hoeven te mennen/rijden. Maar kwa stuurmanskunst hebben wij echt veel les gehad en vaardigheid. (pionnenproef)

Maar goed elke stal/cursusleider zal andere dingen erbij behandelen.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:58

In mijn ogen maakt het denk ik niet uit welke je doet.
Ik heb het dan via SRR gedaan en ook bij ons zijn ook gewoon mensen gezakt op de praktijk (ook op theorie maar dat is gewoon kwestie van boekje doorlezen). Ik heb het overigens over de dubbelspan.
Bij mij werd het op school aangeboden en alleen diegene die ook enkelspan hebben mochten voor examen op, wel mocht je gewoon de lessen volgen mocht je geen papiertje hebben (in een eerder jaar werd enkelspan aangeboden ;)). Wij zijn van oktober tot april bezig geweest, elke twee weken een les. Hierbij eerst in de bak en daarna vooral naar buiten. In de winter zijn we wel binnen gebleven ivm een iets warmere bak dan de buitenomgeving ;) Dus toen hebben we dressuurtechnische dingen gedaan, of sleetje rijden met een pony, ook heel leuk! Maar met drie karren in een bak is het best vol, ook al was de bak groter als normale afmetingen.
Ook bij SRR letten ze erop of je de leidsels goed hanteerd, hoe jij anticipeert op de omgeving (paard en verkeer) en of jij de paarden er goed voor hebt staan.
Een van de meiden bij ons die had de leidsels als waslijnen, het was aan de paarden dat ze zo braaf waren en het laatste stukje was en moe waren, dat er niks gebeurd is.

Trouwens nog gefeliciteerd met je menbewijs! :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 14:59

Ik heb gevraagd naar het verschil bij twee maneges (en proef-les/ test-les), en heb aan de hand daarvan besloten voor het menbewijs te gaan. Omdat ik daarvan nog wat zou leren, en van het koetsiersbewijs niet/ nauwelijks.
Ik zeg niet dat het koetsiersbewijs niks voorstelt, zeker niet, daarvoor moet je ook heel wat kunnen. Maar het menbewijs is nog wat uitgebreider.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:08

Nou vraag ik me dan wel af; dat menbewijsgebeuren wordt bijgeschreven in je ruiterpaspoort? Wat ik had begrepen vervalt je ruiterpaspoort zo gauw je niet meer bij een FNRSmanege rijd. Ben je daarmee dan ook je menbewijs (en ruiterbewijs) kwijt? Of krijg je hier apart bewijs voor?

Ik heb zelf koetsiersbewijs, wat je beschrijft komt me erg bekend voor. Wij moesten ook eerst wat in de bak laten zien voordat we de weg op mochten, maar dat hoorde in 1 excamen onderdeel.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 07:48

Het wordt gestempeld en afgetekend in je 'ruiterpaspoort mennen' en je krijgt een pasje.
Dat pasje is, denk ik (ik heb 'm nog niet nu), vergelijkbaar met het papiertje van het koetsiersbewijs: zolang je verlengt (betaalt) krijg je een nieuwe, anders verloopt het. Maar eerlijk gezegd heb ik me daar nog nauwelijks mee bezig gehouden, ik wilde eerst het examen halen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:25

Juut schreef:
Nou vraag ik me dan wel af; dat menbewijsgebeuren wordt bijgeschreven in je ruiterpaspoort? Wat ik had begrepen vervalt je ruiterpaspoort zo gauw je niet meer bij een FNRSmanege rijd. Ben je daarmee dan ook je menbewijs (en ruiterbewijs) kwijt? Of krijg je hier apart bewijs voor?

Ik heb zelf koetsiersbewijs, wat je beschrijft komt me erg bekend voor. Wij moesten ook eerst wat in de bak laten zien voordat we de weg op mochten, maar dat hoorde in 1 excamen onderdeel.

Dat herken ik dus helemaal niet. Wij moesten meteen het verkeer in.
Overigens heb ik ook nooit in een bak les gehad, maar mijn eerste rit was op een stille polderweg. (en mijn eerste bocht was meteen een linksomkeert, de horror :P Moest even geholpen worden, had geen idee meer hoe die ging. Totale black-out.)

De manier hoet het FNRS menbewijs beschreven is, vind ik wel leuk.
Ook met dat dressuur en vaardigheid erbij. Krijg je toch ook handigheid van.

Vind het koetsiersbewijs eigenlijk een beetje te veel focussen op rijden in de bebouwde kom. Alsof ik iedere keer dat ik op de kar zit in de drukte van de bebouwde kom ga rijden....
Mijn instructrice vond dat ook onzin, dus die deed de helft van de tijd in de polder rijden en de helft in het dorp.